دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۳۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۵/۱۷ - ساعت ۱۲:۱
گزارشی از وضعیت خبرنگاران خراسان شمالی/

خبرنگاران، کوزه گرانی که از کوزه شکسته آب می خورند/ مشکلاتی که "تیتر" نمی شوند

در تقویم رسمی کشور 17 مرداد، بزرگداشت روز خبرنگاران است، جذابیت‌های نام خبرنگاری شاید از اصل این حرفه بیشتر باشد، چراکه خبرنگار که باشی دیگر معنای زندگی شخصی را درک نمی‌کنی و تمام زندگی‌ات می‌شود تلاش برای مطالبه حق مردم که در راستای احقاق آن تلاش کنی.
خبرنگاران، کوزه گرانی که از کوزه شکسته آب می خورند/ مشکلاتی که

به گزارش عصراترک، خبرنگار که باشی با حقوق پایین و حقوق نگرفته باید در پی مسئولان برای گرفتن حقوق و بیمه کارگرانی که ماه‌ها حقوقی دریافت نکرده‌اند بدوی و حرفی از مطالبه خودت به میان نیاوری.

خبرنگاران برای احقاق حقوق مردم و انجام رسالت خویش، هزینه هایی را هم  به صورت ناملایماتی از سوی مسئولان و گاهی از سوی مردم پرداخت می‌کنند.

امروز 17 مرداد سالروز شهادت محمود صارمی یکی از همرزمان ما در خبرگزاری جمهوری اسلامی است که بیش از 20 سال پیش جان‌برکف عازم مزار شریف افغانستان شد تا اخبار جنگ را پوشش دهد و در پایان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. در این روز پای صحبت چند خبرنگار و مسئول استان خراسان شمالی نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

خبرنگاری که نخواست نامش در این گزارش درج شود در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه 10 سال است که در این عرصه فعالیت می کند، گفت: از مشکلات این حرفه می توان به حقوق پایین و بیمه نبودن خبرنگاران اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که سرراه بعضی خبرنگاران وجود داشته است موفق به بیمه کردن خود نبوده اند و همچنین مجبور هستند که با حقوق پایین حق التحریری زندگی خود را اداره کنند.

وی در رابطه با مسکن خبرنگاران اظهار داشت: در این طرح تعدادی واحد مسکونی برای خبرنگاران استان در نظر گرفته شد که بنده توانستم در این طرح ثبت نام کنم اما با توجه به زمان تحویل آن که 2 سال در نظر گرفته شده است فعلا اقدامی از سوی مسئولین  صورت نگرفته است.

 

خبرنگاری در کنار شغل دوم

سپیده محمدی خبرنگار واحد خبری ایسنا و ایکنا در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: بیش از 9 سال سابقه فعالیت در زمینه خبرنگاری و  نشریات دارم، در این مدت شاهد هستم بسیاری از خبرنگاران در بحث بیمه با مشکلات زیادی از قبیل عدم پوشش بیمه یا سختی دریافت آن روبرو هستند.

وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد، حقوقی که خبرنگاران دریافت می کنند بسیار پایین است. اگر امکانات و خدماتی که در اختیار پرسنل سایر ارگان ها و ادارات قرار می گیرد، به خبرنگاران نیز تعلق بگیرد مشکلات فعالان این حوزه نیز کاسته می شود.

وی اظهار داشت: اکثر خبرنگاران نمی توانند این حرفه را به عنوان یک شغل انتخاب کنند چون نمی توانند درآمد کافی از آن کسب کنند با وجود آنکه خبرنگاری، تمام وقت خبرنگار را می گیرد.

محمدی افزود: به اعتقاد بنده وزارت فرهنگ و ارشاد توجه خاصی به این حرفه ندارد و این باعث می شود تا بسیاری از نیازها به چشم آید، افراد زیادی وجود دارند که تمایل به فعالیت در حوزه خبر دارند اما پس از مشاهده سختی ها، امکانات و حقوق و مزایای پایین آن پا بر روی علاقه خود گذاشته و شغل دیگری را انتخاب می کنند. همین باعث می شود تا خبرنگاران به دنبال شغل دوم باشند تا بتوانند از پس مشکلات زندگی خود برآیند.

خبرنگار ایسنا گفت: با وجود گذشت مدت طولانی از وعده های مسئولین مبنی بر تحویل مسکن به خبرنگاران هنوز مسکنی تحویل هیچ خبرنگاری نشده و نتیجه آن مشخص نیست و متاسفانه همان آورده اولیه نیز با توجه به حقوق پایین خبرنگاران بسیار زیاد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اکثر خبرنگاران حقوق حق التحریری دریافت می کنند که در مقایسه با حقوق یک نیروی کار پاره وقت در یک اداره دیگر، حقوق پایین تری نیز هست با این تفاسیر می توان گفت  حدود 80 درصد از خبرنگاران با این قبیل مشکلات روبرو هستند و در تمام کشور شاهد چنین مشکلاتی برای خبرنگاران هستیم.

 

بی توجهی مسئولان به جایگاه رسانه

محمد آگاهی خبرنگار روزنامه خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بنده در ابتدا با خبرگزاری صدا و سیما فعالیت خود را آغاز و در ادامه در روزنامه خراسان فعالیت کرده و در کنار آن نیز فعال فضای مجازی نیز هستم.

وی افزود: با توجه به آنکه رسانه های ما هر روز نحیف تر می شوند حوزه خبری استان نیز نسبت به استان های دیگر هر روز ضعیف تر می شود .

آگاهی خاطر نشان کرد: متاسفانه مسئولین ما به آن درک لازم از جایگاه رسانه های حرفه ای نرسیده اند و توجهی به آن ندارند. این در شرایطی است که دشمنان انقلاب اسلامی هر روز بر رسانه های خود می افزایند و سعی دارند تا افکار عمومی مردم ما را به دست بگیرند.

خبرنگار روزنامه خراسان شمالی با تاکید بر اینکه در حال حاضر جنگ اصلی ما، جنگ نرم و فعالیت رسانه ای است، گفت: اصلی ترین مشکل جامعه ما اقتصاد نیست بلکه نبود توجه کافی به رسانه است و این سبب شده تا مرفه ترین افراد جامعه ما نیز این احساس را داشته باشند که در بدترین و عقب افتاده ترین کشور دنیا زندگی می کند، زیرا رسانه های بیگانه با در دست گرفتن افکار مردم جامعه سعی بر بد جلوه دادن کشور و نظام دارد.

وی افزود: کسانی که می بایست در این برهه از زمان در خط مقدم با دشمنان مبارزه کنند خبرنگاران و رسانه های ما هستند اما هر روز شاهد آن هستیم که ضعیف تر شده و پشتیبانی از آنان کمتر می شود.

این فعال فضای مجازی گفت: در ۱۴سال اخیر نه تنها به تعداد خبرنگاران حرفه ای ما افزوده نشده بلکه بسیاری از آنان هر ساله دلسرد شده و از این حرفه جدا می شوند.

 

گسترش فضای مجازی غیر حرفه ای

وی خاطرنشان کرد: بیشترین بخش از عدم حمایت خبرنگاران ما بحث مالی است که با توجه به آن در استان ما بسیاری از خبرنگاران ماهیانه برای فعالیت خود ۵۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنند که در شرایط امروز بسیار ناچیز است و اکثر این خبرنگاران به علت علاقه ای که به این حرفه دارند با کمبودهای آن کنار آمده اند.

آگاهی ادامه داد: بسیاری از این خبرنگاران استان آقایانی هستند که سرپرست خانوار بوده و گاها افراد مجردی که به دلیل حقوق بسیار پایین قادر به ازدواج و تشکیل زندگی نیستند.

وی افزود: متاسفانه هیچ حمایتی از خبرنگاران نمی شود و به موجب آن هیچ رسانه و خبرگزاری جدیدی قدرت تشکیل نداشته و همچنین خبرگزاری هایی که از گذشته فعالیت می کردند نیز مجبور به تعدیل نیرو هستند.

این عضو هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان شمالی گفت: انتظار ما از نمایندگان مجلس، استاندار و مجموعه فرهنگ و ارشاد حمایت از این خبرنگاران و خبرگزاری ها است.

 آگاهی اضافه کرد: متاسفانه از طرف دیگر فضای غیر حرفه ای گسترش پیدا کرده است و هیچ نظارتی بر رسانه هایی که در فضای مجازی تشکیل می شوند، نیست.

وی اظهارکرد: در حال حاضر شاهدیم که رسانه های مجازی تشکیل شده اند که مجوز ندارند و مدیران و افرادی که در آن ها فعالیت می کنند آموزش حرفه ای ندیده اند، مخاطبان زیادی دارند.

وی تاکید کرد: این افراد خبرنگار نیستند، صرفا یک کانال یا صفحه ایجاد کرده اند اما چون آموزش ندیده اند و حرفه ای نیستند، به جای آنکه بیایند ارتباط میان مردم و نظام را بیشتر کنند سبب تخریب نظام شده و در زمین دشمنان نظام بازی می کنند و خوراک به دست آنان می دهند.

وی در انتها گفت: حدود یک پنچم خبرنگاران استان بیمه هستند و حدود یک دهم آنان حقوق کافی دریافت می کنند و مابقی آنان حداقل حقوق را دریافت می کنند.


استانداری به تعهداتش عمل نکرد
محسن عظیمی، مدیرعامل تعاونی مسکن خبرنگاران خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به آنکه اکثر خبرنگاران استان دغدغه مسکن داشته اند، به همراه مسئول خانه مطبوعات تصمیم گرفتیم تا برای حل این مشکل، شرکت تعاونی تاسیس کنیم و مجمعی  با حضور اکثر اصحاب رسانه برگزار شد که قریب به 212 نفر از خبرنگاران و اهالی رسانه، از این شرکت استقبال کردند و عضو آن شدند.

عظیمی اظهارکرد: پیگیرها برای تامین مسکن خبرنگاران بعد از تاسیس و ثبت شرکت تعاونی آغاز شد و با توجه به مکاتبات و جلساتی که با مسئولین راه و شهرسازی برگزار شد، پروژه 48 واحدی تگن سازه به خبرنگاران اختصاص یافت.

وی ادامه داد: طی تفاهمنامه ای با اداره مسکن و شهرسازی ، مقرر شد خبرنگارانی که امکان ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن دارند در فازی از این پروژه که در شهرک فرهنگیان واقع شده است،شرکت کنند و سهمیه 64 واحدی برای آن پیش بینی شد که بیشتر از 15 نفر درخواست برای این پروژه داده نشد که از این تعداد 10 نفر ثبت نام خود را قطعی کرده و 5 نفر از آنان مشکلاتی در پرونده دارند که باید رفع شود.

وی با بیان اینکه پیمانکاران مسکن ملی استان، آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هستند، گفت: این پروژه تسهیلاتی خوبی داشته و از لحاظ جانمایی بسیار عالی است و متراژ هر واحد آن 90 تا 100 متر مربع است.

وی تاکید کرد: متاسفانه استانداری به وعده هایی که در جهت حمایت ار خبرنگاران داد، عمل نکرد.

 

لزوم حمایت وزارت ارشاد از رسانه ها

علی خادمی، مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مشکلاتی از قبیل حقوق اندک، بیمه و امنیت شغلی مسائلی هستند که باید از سوی مدیران رسانه ها حل شوند اما به دلیل اینکه وضعیت رسانه ها به لحاظ اقتصادی خوب نیست و محل درآمدی ندارند توانایی تامین همه جانبه خبرنگاران را ندارند.

خادمی افزود: در استان خراسان شمالی بالغ بر 17 پایگاه خبری فعالیت می کنند که هیچ کدام درآمدی نداشته و هیچ کمک مالی از وزارت فرهنگ و ارشاد یا ارگان دیگری دریافت نمی کنند و تمام هزینه ها از قبیل بروزرسانی و نگهداری سایت ها با خود آنان است.

وی اظهارکرد: فقط خبرنگاران و فعالان روزنامه های استان که از محل آگهی خود درآمد کسب می کنند، تمام نیروهایشان بیمه هستند و حقوق قانون کار را دریافت می کنند.

خادمی گفت: می بایست وزارت فرهنگ و ارشاد رسانه را تقویت کند تا از آن طرف قادر باشد خبرنگار خود را بیمه کرده و حقوق مکفی به آن بدهد.

وی تصریح کرد: با توجه به بروز مشکلات اقتصادی که گریبان گیر دفاتر روزنامه ها و خبرگزاری ها شده است، این رسانه ها از عهده پرداخت حقوق قانون کار نیروهای خود بر نمی آیند.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان شمالی گفت: خبرنگاری در حال حاضر نمی تواند به عنوان شغلی که بتواند یک فرد را تامین کند به حساب بیاید و لازم است خبرنگار، شغل دومی نیز در کنار این حرفه داشته باشد.

وی با بیان اینکه 50نفر از خبرنگاران استان عضو اصلی خانه مطبوعات هستند، اضافه کرد: این افراد حداقل یکسال این حرفه به عنوان شغل اصلی آنان بوده و دارای بیمه رسانه یا صندوق هنر هستند .

خادمی ادامه داد: در گذشته این تعداد 80 نفر بودند که به علت قطع ارتباط با روزنامه ها و رسانه های طرف قرارداد خود به این تعداد کاهش یافت،همچنین حدود 18 نفر نیز عضو افتخاری خانه مطبوعات هستند که این افراد بیمه رسانه دریافت نمی کنند.

وی گفت: براساس آمار سال گذشته 215 نفر خبرنگار در استان به صورت تمام وقت و پاره وقت فعالیت می کنند که از این تعداد 133 نفر بیمه هستند. همچنین علاوه بر اعضای اصلی خانه مطبوعات حدود  33 نفر نیروی فعال نیز داریم که عضو خانه مطبوعات نیستند  و مابقی خبرنگاران نیز حق التحریر هستند.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان شمالی در خصوص واکسن خبرنگاران هم اظهارکرد: وزارت فرهنگ و ارشاد لیست تمام خبرنگارانی که در سامانه جامع رسانه ثبت شده اند را به وزارت بهداشت و درمان تحویل داده است که در کل کشور بالغ بر 23 هزار نفر هستند و هم اکنون وزارت بهداشت نیز این لیست را بر روی سامانه صفیر سلامت قرار داده است تا خبرنگاران از این سامانه پیگیر واکسن کرونا شوند.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا برای خبرنگاران از هفته گذشته آغاز شد، افزود: خبرنگاران می توانند در هر زمان که مقدور باشد برای تزریق واکسن به مراکز مشخص شده مراجعه کنند.

انتهای پیام/یزدانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک