شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۴۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۵/۰۷ - ساعت ۹:۵۵

سفر رئیس پنتاگون به ویتنام و تاکید بر حمایت از منطقه

وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر دو روزه به هانوی، برای تقویت مناسبات با ویتنام که از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا بوده و اختلاف ارضی با چین دارد، تلاش می‌کند.
سفر رئیس پنتاگون به ویتنام و تاکید بر حمایت از منطقه,

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به ویتنام از روز چهارشنبه آغاز شد.

پیش از آن در روز سه‌شنبه، آستین در سنگاپور که اولین توقفگاهش در سفر به این منطقه از زمان عضویت در کابینه جو بایدن به شمار می‌رود، تاکید کرد به پیگیری روابط سازنده و باثبات با چین از جمله ارتباطات بحران قوی‌تر با ارتش آزادی‌بخش خلق چین متعهد است.    

اما او بار دیگر تکرار کرد که ادعای پکن بر تقریبا کل دریای چین جنوبی "در قوانین بین‌المللی هیچ جایگاهی ندارد" و "پا گذاشتن روی حق حاکمیت کشورها در این منطقه" است. لوید آستین گفت، آمریکا به حمایت از کشورهای ساحلی این منطقه در دریافت حقشان طبق قوانین بین‌المللی ادامه داده و به پیمان دفاعی‌ کشورش با ژاپن و فیلیپین متعهد است.

وزیر دفاع آمریکا گفت: متاسفانه بی‌تمایلی پکن برای حل‌ مسالمت‌آمیز اختلافات و احترام به حاکمیت قانون، صرفا در این آب‌ها رخ نمی‌دهد. ما همچنین شاهد خصومت علیه هند، فعالیت نظامی بی‌ثبات‌کننده و سایر اشکال رعب‌افکنی علیه مردم تایوان و همچنین نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت علیه مسلمانان اویغور در سین‌کیانگ بوده‌ایم.

در پکن، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه پاسخ تندی به اظهارات لوید آستین داد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: آمریکا حقایق را نادیده می‌گیرد، عمدا وجهه چین را تخریب می‌کند، در امور داخلی ما مداخله کرده و به دنبال اختلاف‌افکنی در میان کشورهای منطقه با هدف تامین منافع ژئوپولیتیکال خود است. ما به طرف آمریکایی توصیه می‌کنیم که هر لحظه در مورد چین مساله‌ای ایجاد نکند و کار بیشتری در راستای صلح و ثبات در این منطقه داشته باشد.

لوید آستین صبح امروز پنج‌شنبه با فان وان گیانگ، وزیر دفاع ویتنام ملاقات می‌کند و روز جمعه این کشور را به مقصد فیلیپین ترک خواهد کرد.

ویتنام و فیلیپین جزو جدی‌ترین مخالفان چین در مناقشات ارضی در دریای چین جنوبی هستند؛ جایی که پکن اعتراض همسایگانش را نادیده گرفته و چندین جزیره مجهز به باند پرواز و ساختمان‌های نظامی ساخته است. ویتنام پیشتر چین را به مانع‌تراشی در استخراج گار در آب‌های جنوبی خود متهم کرده بود.

سفر رئیس پنتاگون به ویتنام در شرایطی صورت می‌گیرد که این کشور با بحران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و هانوی و نیمی از این کشور در قرنطینه است. آمریکا پنج میلیون دوز واکسن مدرنا به ویتنام اهدا کرده که بخشی از ۸۰ میلیون دوز واکسنی است که بایدن به کشورهای کم درآمد در سراسر جهان وعده داده است.

انتهای پیام

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک