جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۳۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۵/۰۵ - ساعت ۹:۲۳
دکترای علوم اقتصادی:

تاثیرات کرونا بر بیکاری نسبت به سومدیریت دولت کمتر بوده است

عبدالمجید شیخی گفت: از دلایل عمده کاهش نرخ اشتغال و بیکاری، سوء مدیریت دولت بوده است و کرونا در مقابله با کم کاری های دولت تاثیر کمتری داشته است.
تاثیرات کرونا بر بیکاری نسبت به سومدیریت دولت کمتر بوده است,

عبدالمجید شیخی، دکترای علوم اقتصادی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در بجنورد با اشاره به اینکه فعالیت های اقتصادی به دو دسته تقسیم بندی می شوند، گفت: گروهی از فعالیت ها، مستلزم ازدحام هستند که در واقع ازدحام بیشتر درگیر با مشاغل بخش مجازی اقتصاد است، اما در بخش حقیقی اقتصاد، کرونا نمی تواند تاثیر آنچنانی را داشته باشد به علت آنکه در بخش حقیقی مواجه با ازدحام جمعیت نیستیم.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار سال 99، حدود دو میلیون نفر در کشور از دایره اشتغال خارج شدند، گفت: عمده این افراد در بخش حقیقی مشغول به فعالیت بودند که به دلیل سو مدیریت دولت در هشت سال گذشته، بیکار شدند.

شیخی با بیان اینکه کرونا بیشترین تاثیر را بر بخش مشاغل خدماتی داشته است، گفت: از ابتدای کرونا تاکنون در این حوزه 740 هزار نفر، کار خود را از دست داده اند، زیرا خدمات بیشتر در بازار پولی، دلالی و توزیع صورت می گیرد.

 این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: از دلایل عمده کاهش نرخ اشتغال و بیکاری، سوء مدیریت دولت بوده است و کرونا در مقابله با کم کاری های دولت تاثیر کمتری داشته است.

شیخی با بیان اینکه ویروس کرونا برهزینه های مصرفی تاثیر گذاشته، افزود: برخی اقلام هزینه ای در سبد خانوار افزوده شده که قبلا شاهد آن نبوده ایم، به طور مثال قبل از شیوع کرونا اکثر خرید خانوارها به صورت حقیقی بود، اما امروز شاهد خرید مجازی هستیم و این یک هزینه واسطه ای را بر خانوار تحمیل می کند یا زمان وصول کالا به دست مشتری را افزایش می دهد، علاوه بر این هزینه های خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده به سبد خانوار افزوده شده است.

وی اظهار داشت: شیوع کرونا باعث افزایش قیمت برخی از کالاها و همچنین کاهش درآمدها به ویژه در بخش خدماتی بوده است، به طور کل تاثیر کرونا در بخش مجازی اقتصاد بوده و عدم سوء مدیریت تاثیر به سزایی در بخش حقیقی اقتصاد داشته است.

وی در ادامه گفت: افرادی که به سبب شیوع کرونا به سمت فعالیت در فضای مجازی کوچ کرده اند، مفید بوده اما هزینه های دیگر را به خانوار تحمیل کرده است.

 شیخی یادآور شد: متاسفانه فضای مجازی کنترل نمی شود؛ بستر فضای مجازی اینترنت است که نهایتا بخش اعظم هزینه ها و ارزش افزوده فضای مجازی به جیب خارجی ها می رود.

وی گفت: برای بهره وری حداکثری از فضای مجازی در گام نخست باید اینترنت داخلی پیاده سازی شود، ثانیا می بایست وزارت متولی امر، عوامل اقتصادی را وادار به ثبت  فعالیت کند، صندوق فروش داشته باشند و همچنین تراکنش های مالی این فعالین را رصد کنند و مالیات ها دریافت شود، اما این روزها فضای مجازی بهانه ای برای فرار مالیاتی شده است.

شیخی افزود: اگر بستر اینترنت ملی در داخل کشور ایجاد شود، تقویت فضای مجازی مشروط بر نظارت، کنترل، ثبت و رسمی کردن فعالیت فعالان در بخش مجازی، می تواند بسیار در رونق بخش اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.

 

انتهای پیام/ یزدانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک