شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۳۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ساعت ۹:۵۳

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| تعطیلی‌ نیم بند و زبانه‌کشیدن شعله‌های دلتا / خوشه‌های خانوادگی بحرانی تازه/ واکسیناسیون چاره کار است+ نقشه و نمودار

درحالی تعطیلات ۶ روزه مصوب ستادملی مقابله با کرونا پایان یافت که بسیاری از کارشناسان براین باورند تنها دستاورد این تعطیلات زبانه‌کشیدن شعله‌های دلتا در ایران با شکل‌گیری خوشه‌های جدید خانوادگی بوده است.
جدیدترین اخبار کرونا در ایران| تعطیلی‌ نیم بند و زبانه‌کشیدن شعله‌های دلتا / خوشه‌های خانوادگی بحرانی تازه/ واکسیناسیون چاره کار است+ نقشه و نمودار,
انتشار خبر فوت 268 هموطن در سومین روز از مرداد 1400 اگرچه باعث نگرانی‌های تازه در میان خانواده‌های ایرانی شد؛ اما شاید اصلی‌ترین پیامش به مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا این بود که مصوبه اخیر آنها مبنی بر تعطیلات 6 روزه پایتخت و البرز نه تنها کارساز نبوده بلکه به نوعی به شعله‌های همه‌گیری پیک پنجم با ویروس دلتا نیز دمیده است.

براساس سیاست‌‌های مدیریتی ستاد ملی مقابله با کرونا برای کاهش هزینه‌های مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های همه‌گیری در سراسر کشور و البته استان البرز از نیمه هفته گذشته تا امروز 4 مرداد 1400 به مدت شش روز تعطیلی کامل ادارات و بانکها اجرایی شد.

سیاستی که مسئولان امیدوار بودند اجرایی شدن آن و هشدارهای اعمال قانون تردد بین شهری حداقل کمی از میزان جابه‌جایی جمعیتی که پاشنه آشیل مدیریت کرونا در دوران همه‌گیری شناخته شده کاسته شود و زنجیره بیماری در این مناطق و به دنبال آن سایر مناطق کشور شکسته شود، اما انتشار آمارهای رسمی روز گذشته وزارت بهداشت نشان داد تعطیلات نیم بند اجرا شده نه تنها زنجیره انتقال را قطع نکرد بلکه به نوعی آب به آسیاب ویروس منحوس برای سرعت گرفتن بیماری زایی نیز ریخته است.

مراقب زانو زدن نظام بهداشت ودرمان مقابل ویروس منحوس باشیم

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه با اشاره به افزایش حدود 7.5 درصدی تردد بین جاده‌ای حداقل در سومین روز از مردادماه معتقدند اجرایی شدن این تعطیلات که نه از نظر دوره تعطیلی و نه از نظر رعایت اصول درست نبوده باعث شده تا برخلاف تصور مسئولان مربوطه سطح بالایی از جابه‌جایی‌های جمعیتی را با استفاده از خودروهای شخصی، وسایل نقلیه عمومی در داخل منطقه تعطیلی و جاده‌های برونشهری داشته باشیم که این عاملی برای افزایش خوشه‌های بیماری در خانواده‌ها شده است.

به گفته این گروه شکل‌گیری خوشه‌های خانوادگی در شرایط فعلی که ویروس دلتا با قدرت سرایت بالا در سراسر کشور فعال است یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های مسئولان بهداشت و درمان است چون افزایش تعداد بیماران به همین دلیل باعث زمینگیر شدن نظام بهداشت و درمان و زانو زدن این سیستم در مقابل ویروس سرکش کرونا خواهد شد.

کارشناسان بهداشت و درمان ضمن اشاره به اظهارات فرمانده ستاد مرکزی مقابله با کرونای تهران می‌گویند: افزایش قابل توجه مراجعه‌ افراد به مراکز درمانی در کلانشهر تهران می‌تواند تصویری کلی از سایر نقاط بخصوص شهرستان‌های ییلاقی، مسافرپذیر و کلانشهرها ارایه کند که در نهایت این اتفاق می‌تواند منجر به کمبودهای محسوس در نظام بهداشت و درمان کشور باشد بخصوص در زمانی که به گفته خود مسئولان کمبود منابع انسانی به نوعی مشکل آفرین شده است.

برای پیک ششم فرش قرمز پهن نکنیم

در این زمینه حسین کمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی بیان کرد: نکته مهمی که در حال حاضر باعث ناراحتی و سردرگمی و خستگی کادر درمان شده ، پیک بازی کرونا در کشور است. به این معنی که برخلاف کشور‌های دیگر که در حال حاضر در پیک دوم یا سوم بیماری به سر می‌برند، ما پیک پنجم را تجربه می‌کنیم و اگر مدیریت اجتماعی  به همین منوال ادامه پیدا کند، پیک ششم نیز به سادگی آب خوردن در کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: دلیل این اظهار نظر بنده این است که زمان وقوع هر پیک همزمان با مراسم مختلف و اتفاقات خاص در سطح کشور است پس از آن نیز با فصل پاییز مواجه هستیم و همزمانی شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزا با ترکیب کرونا منجر به بروز پیک‌های پی در پی خواهد شد.

کرمانپور گفت: وقوع همه این پیک ها باعث خستگی و فرسودگی، افرادی  است که در حال حاضر در میدان جنگ با کرونا حضور دارند. در حال حاضر کرونا شبیه به میدان جنگ شده که هر چند ماه یک بار حمله‌ای برای کادر درمانی ایجاد می‌کند و در هر حمله کادر درمان با هموطنانی مواجه می‌شوند که عزیزانشان در حال از دست رفتن هستند، یا با بیمارستانی که تخت خالی برای بستری کردن بیمار ندارد مواجحه می‌شوند و ... که همه این عوامل، منجر به بروز فشار‌های سنگین روانی و جسمی به کادر درمان می‌شود. 

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی  ادامه داد: به دلیل شرایط خاص بیمارستان‌ها معمولاً کادر درمان ناچار است هم پاسخگوی تندی‌ها و نگرانی‌های همراه بیمار باشد و هم روند درمانی خود را ادامه دهد. به طور کلی تعداد پیک‌ها و سیل مراجعه بیماران به دلیل حضور در مراسم‌های مختلف افزایش یافته است که این روند می‌تواند به توان ایستادگی کادر درمان آسیب برساند.

واکسن آب بر آتش کرونا است

 

 

 

استان کرمان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، آمارهای کرونایی در استان کرمان روزانه رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کنند به طوری که فوتی‌هایی که تا یک ماه پیش آمار آن به صفر رسیده بود و آمار بستری‌هایی که نمودارش زیر 10 نفر بود، حالا خبر از افزایش مرگ‌های 25 نفر در روز و بالای 200 نفر بستری در شبانه روز دارد که حال برخی از آنها بسیار وخیم است.

علی زینی‌وند استاندار کرمان واقعیت وضعیت شیوع کرونا در استان کرمان را بحرانی عنوان کرد و اظهار داشت: با تعطیلی شهرستان‌ها مخالف هستیم و همان طور که دیدیم تعطیلی تهران مشکلی را حل نکرد و در کنترل بیماری مؤثر نبود چرا که مردم به مسافرت رفتند.

وی با بیان اینکه تعطیلی بخش اداری هیچ کمکی به کنترل بیماری کرونا نمی‌کند تصریح کرد: کنترل ورود و خروج به مناطق ییلاقی باید با جدیت انجام شده و از تجمعات جلوگیری کرد.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 972 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 542 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 90 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 192 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 64 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 84 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 159 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 27 هزار و 541 مورد رسیده است.

وی به فوت 25 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 424 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 246 هزار و 822 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 80 هزار و 599 مورد است.

استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته 172 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 69 بیمار جدید شامل 29 بستری و 40 مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد 24 مورد از بیرجند، از شهرستان درمیان 1 مورد، زیرکوه 22 مورد، سربیشه 3 مورد، طبس 5 مورد، قاین 4 مورد و نهبندان 10 مورد جدید شناسایی شد.

وی گفت: در حال حاضر 279 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 149 نفر دارای تست کرونای مثبتند که از این تعداد 19 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال 8 نفر وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همزمان 639 تست سریع در استان انجام شد که 212 بیمار جدید در استان شناسایی شد.

مهدی زاده گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید در استان تعداد فوتی‌های کرونا در استان به 945 نفر رسید.

وی یادآور شد:در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به 80 هزار و 33 نفر رسید و تاکنون 26 هزار و 443 نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان مرکزی

سیدمحمد جمالیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: شمار مبتلایان جدید ویروس کرونا در استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی شبانه روز اخیر به 323 مورد رسید.

وی افزود: متاسفانه در این مدت 52 نفر از بیماران کرونایی در استان مرکزی به دلیل وخامت حال در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و خدمات تخصصی درمانی دریافت می‌کنند.

جمالیان تصریح کرد: 271 بیمار کرونایی در استان نیز به صورت سرپایی درمان گرفته‌اند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش در منزل قرنطینه باشند و درخواست داریم مردم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از قبل رعایت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین امار موجود گفت: براین اساس و طبق آمارهای موجود تاکنون آمار مبتلایان به بیماری کرونا در این استان به 67 هزار و 328 نفر رسیده است.

جمالیان عنوان کرد: در شبانه روز گذشته 4 مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده  و با احتساب آنان، شمار جان باختگان کرونا در این استان تاکنون به 2 هزار و 222 نفر رسیده است.

استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، سعید کشمیری از افزایش مبتلایان به کرونا در دو هفته گذشته خبر داد و اظهار داشت: با افزایش این بیماران تخت‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر تکمیل شده و در این راستا اقدام به افزایش تخت و تجهیزات برای پذیرش بیماران کرونایی در مراکز درمانی شهرستان‌های مختلف استان شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه اکنون 882 بیمار در بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر بستری هستند خاطر نشان کرد: روز گذشته 137 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند که از این تعداد 72 مورد آن به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، از بستری 50 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان خبر داد و بیان کرد: از این مجموع 16 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند و با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

وی با بیان اینکه 5 نفر دیگر به سبب ابتلا به کرونا روز گذشته فوت کردند تصریح کرد: این افراد که بین 41 تا 90 سال سن داشتند به سبب ابتلا به کرونا ناشی از ساده‌انگاری در برابر این بیماری جان خود را از دست دادند.

کشمیری با بیان اینکه تاکنون یک‌هزار و 385 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند گفت: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 63 هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر به طرح واکسیناسیون علیه کرونا پرداخت و خاطر نشان کرد: تا به امروز 150 هزار نفر در استان بوشهر علیه کرونا واکسینه شده‌اند که از این تعداد 75 درصد افراد بالای 60 سال هستند.

وی  از افزایش عملیات واکسیناسیون در گروه‌های سنی بالای 50 سال خبر داد و تصریح کرد: با توجه به دستور وزیر بهداشت برای تزریق واکسن کرونا به افراد بالای 18 سال در جزایر خلیج فارس، تزریق واکسن کرونا به این گروه سنی در جزیره خارگ آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه 90 درصد شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند افزود: در حال حاضر وضعیت 9 شهرستان از نظر رنگ‌بندی کرونایی، قرمز است و دستگاه‌های مسئول موظف هستند با هرگونه مراسم و تجمعات طبق مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا برخورد و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کنند.

 

 

درحال تکمیل... .

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

انتهای پیام/ی

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک