شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ساعت ۷:۵۴
گزارشی از بررسی مصوبه بی ثمر سفر روحانی به خراسان شمالی؛

قصه پرغصه سفرهای ناتمام در جاده مرگ/ پرونده تعریض جاده‌ای با ۱۳۵ تصادف در سال همچنان خاک می‌خورد

پروژه چهار بانده کردن جاده جنگل گلستان به بجنورد از سال ۸۷ کلنگ خورد که آغاز این پروژه امیدی برای مردم بود تا پایانی برای خاطرات تلخ سفرها در این جاده باشد، اما ظاهرا این وعده ها و کلنگ زنی ها در روی کاغذها جا خوش کردند و خیلی به مرحله اجرا نرسیدند.
قصه پرغصه سفرهای ناتمام در جاده مرگ/ پرونده تعریض جاده‌ای با ۱۳۵ تصادف در سال همچنان خاک می‌خورد,

به گزارش عصراترک، استان خراسان شمالی واسطی برای عبور و مرور مردم از استان های خراسان رضوی و گلستان است که در واقع محور 163 کیلومتری بجنورد به گلستان تنها محور دسترسی مردم استان خراسان شمالی به شهرهای شمالی کشور و از سوی دیگر سالانه پذیرای بیش از 20 میلیون زائر و مسافری است که از محورهای شمالی به قصد زیارت حرم مطهر رضوی به مشهد مقدس سفر می کنند و یا از استان‌های شرقی کشور به شمال می‌روند.

پروژه چهار بانده کردن جاده جنگل گلستان به بجنورد از سال ۸۷ کلنگ خورد که آغاز این پروژه امیدی برای مردم بود تا پایانی برای خاطرات تلخ سفرها در این جاده باشند، اما ظاهرا این وعده ها و کلنگ زنی ها در روی کاغذها جا خوش کردند و خیلی به مرحله اجرا نرسیدند.

اکنون که 13 سال از اغاز این پروژه می گذرد، گذر چهار دولت هم نتوانست مرهمی بر درد بی درمان این جاده نیمه تمام باشد، جاده ای که سالانه سفرهای زیادی را ناتمام و خانواده های زیادی را داغدار می کند، اما گویی خیلی این غصه ها در دولتمردان اثر نداشته است و همین قضیه باعث کوتاهی در پیگیری اجرای این کار بوده است.

 

خبری از اتمام جاده بجنورد- شمال در دولت دوازدهم نیست

جاده بجنورد به شمال، ۱۴۳ کیلومتر با احتساب کنارگذر ۱۶۳ کیلومتر است که بعد از سالها 87 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نکته قابل توجه این است که قسمت هایی از پروژه که مشترک با این طرح و مربوط به استان های رضوی و گلستان است، به پایان رسیده است، اما متاسفانه محدوده خراسان شمالی هم چنان چشم انتظار حرکتی از سوی مسئولان است.

براساس تعهدات داده شده، مقرر شده بود این محور تا پایان سال 96 یعنی تا پایان دولت یازدهم، به اتمام برسد، نکته قابل توجه این است که این پروژه در گروه مصوبات اولین سفر رئیس جمهور به استان بوده، اما در حالی که چند روز بیشتر به پایان دولت دوازدهم نمانده، اما ظاهرا خبری از اتمام این پروژه نیست.

کارشناسان راهور با تاکید بر جداسازی مسیرهای رفت و برگشت می‌گویند: نیاز است تا تکمیل این پروژه راهسازی، آشکارسازی، نصب تابلو و علائم هشدار دهنده در پیچ ها و پل‌ها تقویت شود تا ایمنی ترددها ارتقا پیدا کند.

 

 

135 تصادف در سال 99 نتیجه بی توجهی مسئولان

براساس آمار اعلام شده در سال گذشته، 135 فقره تصادف شامل هفت تصادف منجر به فوت، 57 فقره تصادف منجر به جرح و 71 فقره تصادف خسارتی در محور بجنورد-جنگل گلستان رخ داده است که به منجر به فوت هفت نفر و مصدوم شدن 60 نفر شده است.

هم‌چنین در سال 98، وقوع 240 فقره تصادف در این محور ثبت شده است که شامل 11 فقره تصادف فوتی، 106 فقره تصادف حرجی و 123 فقره تصادف خسارتی بوده است.

نکته قابل توجه این است که تصادفات سال 99 در مقایسه با سال 98 با توجه به کاهش ترددها در ایام کرونا کمتر شده است، اما همچنان تعداد فوتی ها و تصادفات چشم گیر است که مربوط به مشکلات فنی مسیر می باشد.

طبق وعده مسوولان وزارت راه و شهرسازی و مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان قرار بود، ۴۰ کیلومتر باقی مانده از این طرح چهارخطه حداکثر تا تیرماه سال 1400  به بهره برداری برسد و سوت پایان این طرح در آخرین ماه عمر هشت ساله دولت یازدهم و دوازدهم زده شود، اما ظاهرا این پروژه باید به دولت سیزدهم سپرده شود شاید دردی را از آن دوا کند.

 

کمبود اعتبارات، دلیل اصلی نیمه کاره ماندن پروژه بجنورد-شمال

قاسم قاسمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اختصاص اعتبار قطره چکانی را مشکل اصلی در نیمه کاره ماندن چندین و چند ساله این پروژه مهم حوزه راهسازی استان بیان کرد و گفت: در سال جاری مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه یک هزار میلیارد ریال برای این محور مصوب کرد که ۶۰۰ میلیارد ریال برای این استان و ۴۰۰ میلیارد ریال نیز به استان گلستان تخصیص داده می شود.

وی ادامه داد: اعتبار حدود ۶۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل حدود ۴۰ کیلومتر از محور بجنورد- جنگل گلستان کافی نیست و نیاز به چندین برابر این اعتبار است که با توجه به قرارگیری پروژه در زمره مصوبات سفر هیات دولت به نظر می رسد که باید اعتبار آن نیز هر چه سریعتر تامین شود.

 

عزادار شدن 7 خانواده در سفر بی پایان جاده مرگ

سرهنگ محمدرضا قهرمانی، سرپرست پلیس راه خراسان شمالی نیز از طولانی شدن چهار خطه شدن محور بجنورد- جنگل گلستان به عنوان یکی از محورهای پرتردد و حادثه خیز استان انتقاد کرد و گفت : در سال گذشته با وجود این که به دلیل همه گیری ویروس کرونا و محدودیت های ناشی از این ویروس تردد کاهش چشمگیری داشت، حدود ۱۳۵ فقره از سوانح رانندگی استان در این محور به ثبت رسید.

وی ادامه داد: در این حوادث که ۱۰ مورد آن منجر به فوت بود، حدود هفت نفر از شهروندان جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی از افراد نیز در این سوانح دچار مصدومیت شدند که  بخش زیادی از این حوادث نیز به دلیل وجود نقاط حادثه خیز است.

قهرمانیان اضافه کرد: محور بجنورد- جنگل گلستان که حدود ۱۵۵ کیلومتر مساحت دارد، ۲۵ نقطه حادثه خیز در آن شناسایی شد که ۱۶ نقطه با اجرای طرح چهار خطه ایمن سازی شد و همچنان ۹ نقطه حادثه خیز وجود دارد که با تکمیل پروژه ایمن سازی می شود و این برنامه می تواند به کاهش سوانح رانندگی رخ به رخ و کاهش مرگ و میر تاثیر زیادی داشته باشد.

سرپرست پلیس راه خراسان شمالی با اشاره به اینکه مسیرهای رفت و برگشت در این محور مجزا نیست، اظهار داشت: شیب عرضی در پیچ های انتهای حوزه از محل دشت تا انتها که در زمان بارندگی باعث خروج خودرو از پیچ و جاده می شود و ایمنی تردد را با مشکل روبه رو کرد.

 

 

اتمام پروژه در تیر و مرداد 1400

همچنین غلام‌رضا هوایی، در ادامه اظهار داشت: پروژه جاده بجنورد- جنگل گلستان تا اواخر تیر و مرداد ماه به بهره برداری می رسد.

وی در رابطه با تأخیر در این پروژه گفت: در پروژه جاده بجنورد به جنگل گلستان کاهش اعتبار صورت گرفته اما رئیس سازمان برنامه‌وبودجه به استاندار خراسان شمالی قول داده است که اعتبارات این پروژه تکمیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تصریح کرد: شرکت‌ها در حال فعالیت هستند و کار به دلیل اعتبارات تعطیل نشد، از چمن بید تا دشت صورت گرفته و گارد ریل‌ها و زیرسازی انجام‌شده که آسفالت آن را نیز شروع خواهند کرد.

 

افتتاح پروژه ای ناتمام توسط روحانی!

۲۴ تیرماه سال جاری با حضور ویدیو کنفرانسی رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی، ۳۶ کیلومتر از جاده بجنورد به جنگل گلستان موسوم به جاده مرگ، افتتاح شد.

پس از بررسی موضوع مشخص شد این افتتاح در حالی اتفاق افتاده که پس از گذشت حدود ۱۰ روز، نقاطی از این جاده هنوز زیر بار ترافیک نرفته و صرفاً عملیات زیرسازی و در برخی نقاط آسفالت‌ریزی انجام‌شده است.

در آمار ارائه‌شده از سوی اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌شمالی آماده است، ۶ کیلومتر در قطعه بجنورد کریک محدوده روستای تاتار الی بدرانلو، ۴ کیلومتر در قطعه رباط به چشمه خان محدوده روستای رباط قره بیل، ۳ کیلومتر تبادل غربی کنارگذر بجنورد و ۲۳ کیلومتر کنارگذر شمالی بجنورد و تقاطع باباامان خواهد بود که به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور ریاست محترم جمهور افتتاح شد.

در هشت سال دولت روحانی وعده های زیادی به مردم داده شد، اما متاسفانه بخش زیادی از آنها در قالب وعده و وعید باقی ماندند و به مرحله اجرا نرسیدند.

 

انتهای پیام. / رحمانی

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک