سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۱۲ - ساعت ۱۲:۳۶
گزارش گلایه صنایع از خاموشی برق؛

دور چرخ صنایع بر مدار قطعی برق/جبران زیان مالی صنعت؛ بلاتکلیف

با افزایش گرمای هوا، میزان مصرف برق مشترکان در کشور نیز بالا رفته که به دنبال آن ماه ها است مشترکان برق با چالش قطعی برق مواجه شده اند، در همین راستا، خط تولید صنایع بزرگ و کوچک نیز از این خاموشی در امان نماندند و مجبور شدند که با جدول خاموشی های برق وزارت نیرو همراهی کنند.
دور چرخ صنایع بر مدار قطعی برق/جبران زیان مالی صنعت؛ بلاتکلیف,

به گزارش عصراترک، از سال گذشته تا به کنون مشترکان برق کشور شامل مشترکان خانگی، تجاری، اداری، صنعتی و کشاورزی علاوه بر تحمل گرمای زیاد هوا با خاموشی برق نیز مواجه شده اند و آن را تحمل می کنند.

شاید اعمال خاموشی برق در زمانیکه مصرف برق از سقف تعیین شده مصرف روزانه برای مشترکان خانگی اجتناب ناپذیر باشد و مشترکان خانگی چاره ای جز پذیرفتن آن نداشته باشند، با این وجود، خاموشی برق برای واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک، چرخه تولید را متحمل زیان و آسیب می کند و جبران مالی آن نیز بسیار سنگین است که قطعا از توان منابع مالی کشور نیز خارج است.

شاید هنوز عده ای از هموطنان اطلاع نداشته باشند که امسال خاموشی برق برای صنایع نیز اعمال شده است، اما همه مشترکان باید بدانند خاموشی برق صنایع یعنی خاموشی دو ساعته خط تولید در روز اعمال خاموشی برق، کاهش حجم تولید و کاهش درآمد مالی کارخانه و در نهایت زیان مالی کارخانجات و کارگران.

با توجه به اینکه اعمال خاموشی برق برای صنایع گلایه جدی مدیران صنایع را به همراه داشته است، با این وجود، تمامی مشترکان برق کشور با خاموش کردن لامپ های اضافه خود و رعایت الگوی مصرف می توانند کمک کنند تا چرخ صنعت کشور بچرخد و مدیر و کارگر شاغل در کارخانجات نگران از میزان حجم تولید و تامین سرمایه خود در این بحران اقتصادی نباشند.

 

افزایش تعداد روزهای قطعی برق در صنایع بزرگ استان

در همین راستا، علی اصغر رضا زاده، معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک درباره اعمال خاموشی برق برای صنایع بزرگ استان اظهار کرد: صنایع بزرگ استان شامل مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم، فولاد اسفراین، کارخانجات لوله گستر، آذین فرج، فولاد کیمیای صبا، سیمان همچنین مجتمع پتروشیمی خراسان است.

رضا زاده گفت: در سال جاری قطعی برق برای صنایع بزرگ استان از اوایل خرداد ماه اعمال شده است که در نخستین روزها، تعداد روزهای مشمول قطعی برق کم بود، با این وجود، پس از آن تعداد روزهای مشمول برق برای صنایع بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه جدول برنامه قطعی برق در اختیار صنایع نیز قرار گرفته است، تصریح کرد: درصورتیکه خاموشی برق خارج از جدول اطلاع رسانی شده، اتفاق افتد، خط تولید در حال کار دچار زیان می شود.

 

 

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی همچنین با بیان اینکه به میزان ساعاتی که برق صنایع قطع شده، میزان تولید نیز کاهش یافته است، عنوان کرد: هنوز هیچ ارزیابی در زمینه کاهش میزان تولید و زیان مالی بوجود آمده برای صنایع بزرگ استان انجام نشده است.

رضا زاده درباره تجهیز صنایع بزرگ استان به تکنولوژی تامین برق خورشیدی نیز اظهار کرد: اجرای این امر به تامین سرمایه بسیار زیاد و داشتن زمین به مساحت زیادی نیاز دارد که صنایع هیچ رغبتی به انجام این سرمایه گذاری را ندارند.

 

لزوم تجهیز صنایع کوچک به سیستم تامین برق اضطراری

محسن صابری، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در حال حاضر در خراسان شمالی 259 واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان فعالیت دارند.

صابری با اشاره به اعمال خاموشی برق در سطح کشور، عنوان کرد: در نواحی و شهرک های صنعتی استان نیز خاموشی برق از اسفند سال گذشته اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: 27 واحد تولیدی شرکت شهرک های صنعتی استان از اعمال خاموشی برق برای واحدهای تولیدی خود بسیار گلایه کرده اند که عمده این واحدها در زمینه صنایع غذایی از جمله تولید بستنی فعالیت دارند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی شهرستان شیروان اعلام کرده اند که به علت اعمال خاموشی برق برای این واحدهای تولیدی، زیان مالی زیادی را متحمل شده اند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که جدول خاموشی برق از سوی شرکت توزیع برق استان اطلاع رسانی شده است، با این وجود، گلایه کرد: خاموشی برق طبق جدول زمان بندی اعمال نمی شود تا کارخانه فعالیت خود را با خاموشی برق اعلام شده، تنظیم کند.

صابری همچنین با اشاره به اینکه تجهیز واحدهای تولیدی به تامین برق اضطراری از طریق ژنراتور دیزلی در عقد قرارداد با شهرک های صنعتی قید نشده است، تصریح کرد: با شرایط بوجود آمده، ضرورت دارد که واحدهای تولیدی به این سیستم تجهیز شوند.

وی درباره پرداخت غرامت ناشی از اعمال خاموشی برق به واحدهای تولیدی و جبران خسارت مالی و حجم تولیدی وارده به خطوط تولید نیز بیان کرد: در این زمینه که غرامت جبران خسارت مالی چگونه و توسط چه نهادی پرداخت شود، هیچ دستورالعملی ابلاغ نشده است.

 

 

صنایع خواستار تخفیف در کاهش ساعات خاموشی برق شدند

علیرضا علیخانی ، قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصراترک اظهار کرد: در سال جاری، وزارت نیرو برای تمامی استان ها سقف میزان مصرف برق در اوج مصرف برق روزانه را تعیین کرده است که به استان ها اطلاع رسانی شده است.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که اگر مشترکان برق میزان مصرف خود را مدیریت، لامپ های اضافه را خاموش و سیستم سرمایشی خود را بر روی دور کند تنظیم کنند با مسئله خاموشی برق مواجه نخواهیم شد، با این وجود، یادآور شد: شرکت توزیع برق استان جدول خاموشی را برای مشترکان از طریق رسانه ها و فضای مجازی اطلاع رسانی کرده است.

علیخانی خاطر نشان کرد: درصورتیکه میزان مصرف برق استان از سقف تعیین شده، عبور کند 99 فیدر تامین برق در استان به صورت چرخشی مشمول خاموشی برق می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه 10 تا 12 درصد از مشترکان برق استان، صنایع هستند، بیان کرد: صنایع بزرگ استان شامل مجتمع های صنعتی فولاد اسفراین، آلومینای جاجرم، کارخانجات لوله گستر، کیمیای صبا، سیمان در زمینه تامین برق واحدهای خود با شرکت توزیع برق خراسان قرارداد منعقد کرده اند و مدیریت تامین برق این واحدهای صنعتی بزرگ با شرکت توزیع برق خراسان است.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی درباره تامین برق مجتمع پتروشیمی خراسان نیز اظهار کرد: بخش عمده ای از برق مورد نیاز این مجتمع صنعتی با شرکت توزیع برق خراسان است و فقط 12 مگاوات از برق مورد نیاز این مجتمع صنعتی توسط شرکت توزیع برق خراسان شمالی تامین می شود.

وی افزود: این مجتمع صنعتی همچنین نیروگاه برقی را در محل واحد خود ایجاد کرده است که بخشی دیگر از نیاز برق خود را اینگونه تامین می کند.

علیخانی در ادامه به صنایع کوچک استان نیز اشاره و اظهار کرد: گلایه مطرح شده در زمینه اعمال خاموشی برق برای صنایع کوچک خارج از جدول زمان بندی ارائه شده را قبول ندارم.

وی تصریح کرد: درصورتیکه مورد یا مواردی اینگونه اتفاق افتاده باشد مربوط به اتفاق نفص فنی در شبکه برق رسانی بوده است.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی تاکید کرد: اعمال خاموشی برق صنایع کوچک طبق جدول زمان بندی اعلام شده، انجام می شود و تا به کنون به صورت مکتوب چنین گلایه ای به شرکت توزیع برق استان ارائه نشده است.

با این وجود، وی خاطر نشان کرد: در هفته گذشته سازمان صمت استان طی تماس با این شرکت خواستار اعمال تخفیف در کاهش ساعات خاموشی برق صنایع شد که بنده نسبت به این تقاضا پاسخ دادم درصورتیکه واحدهای صنعتی استان لامپ های غیر ضروری واحد تولیدی خود در روز روشن را خاموش کنند، خود به خود خاموشی برق اتفاق نخواهد افتاد و این در حالی است که برخی از مشترکان هنوز الگوی مصرف برق را رعایت نمی کنند.

علیخانی درباره تعیین تکلیف پرداخت غرامت به صنایع برای جبران زیان مالی وارده به آنها نیز عنوان کرد: مسئولیت پرداخت غرامت به منظور جبران خسارت مالی و حجم تولید کاهش یافته با شرکت توزیع برق نیست و در قرارداد با واحدهای صنعتی نیز قید شده است که مشترکان صنعتی باید به سیستم تامین برق اضطراری تجهیز شوند.

وی خاطر نشان کرد: تا به کنون تعدادی از واحدهای صنعتی کوچک به سیستم تامین برق اضطراری تجهیز شده اند.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی یادآور شد: هیچ یک از صنایع کوچک و بزرگ نیز به علت نیاز به سرمایه گذاری بالا و تامین زمین زیاد حاضر به استفاده از تکنولوژی برق خورشیدی نیستند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک