جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۴۰۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ساعت ۱۳:۴۴
عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد:

شورای نگهبان بر اساس شاخص ها به مر قانونی عمل کرده است

محمد شیخ زاده گفت: شورای نگهبان، باتوجه به شاخص های ذکر شده برای کاندیداها و براساس بررسی ها و استعلام از سایر نهادها براساس رسالت که بر عهده دارد، مر قانون را انجام داده است.
شورای نگهبان بر اساس شاخص ها به مر قانونی عمل کرده است,

محمد شیخ زاده، عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با اخباری مبنی بر اعلام تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان اظهار داشت: باید صلاحیت کاندیداها برای شورای نگهبان احراز شود.

وی ادامه داد: شورای نگهبان، باتوجه به شاخص های ذکر شده برای کاندیداها و براساس بررسی ها و استعلام از سایر نهادها، سوابق افراد را بررسی و در نهایت بعد از جمع بندی ، شایستگی و صلاحیت قرار گرفتن افراد در جایگاه ریاست جمهوری را تایید یا رد می کند.

شیخ زاده با اشاره به اینکه ممکن است، عده ای اشکالاتی را به عملکرد شورای نگهبان وارد کنند، گفت: در این شرایط باید بررسی شود که شورای نگهبان با توجه به اختیارات و جایگاه قانونی که دارد به وظایفش به درستی عمل کرده است یا خیر؟

این استاد دانشگاه بجنورد با بیان اینکه در شرایط فعلی ممکن است گروهی شورای نگهبان را به مصلحت اندیشی متهم کنند، ادامه داد: این در حالی است که اگر غیر از این نیز عمل می شد و همه افراد تایید صلاحیت می شدند نیز، شورای نگهبان  به مصلحت اندیشی برای بالابردن مشارکت مردم در انتخابات متهم می شد.

شیخ زاده خاطرنشان کرد: در هر نوع انتخابی از بین افراد برای احراز یک سمت، کسانی که طبق پالایش انجام شده واجد شاخص های لازم نباشند از فیلتر عبور نخواهند کرد.

وی یادآور شد: شواری نگهبان براساس شاخص، معیارها و استعلام ها ، پالایش را انجام داده و در این بررسی ها برخی از افراد نتوانستند شاخص ها را کسب کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اگر بی طرفانه و منصفانه به عملکرد عده ای از کاندیداهای ریاست جمهوری نیز نگاه شود برخی از آن ها صلاحیت قرار گرفتن در این جایگاه را نداشتند، افزود: کسی که قانون را قبول ندارد و تمکین نمی کند و علاوه بر این اعلام می کند اگر نتیجه باب میلش نباشد، پذیرفته نیست، جایی برای تایید صلاحیت شدن باقی نگذاشته است.

شیخ زاده با تاکید بر اینکه شورای نگهبان براساس رسالت قانونی، وظیفه اش را انجام می دهد و در انجام این وظیفه با حرف و حدیث هایی مواجه می شود، گفت: اعضای شورای نگهبان آخرتشان را به دنیای دیگران نخواهد فروخت و در تصمیم گیری خلاف شرع و قانون عمل نخواهد کرد، که اگر غیر این باشد باید پاسخگوی عملکردشان باشند.

این مدرس دانشگاه بجنورد خاطرنشان کرد: در همه نظام های حکومتی دنیا، ساز و کارهای قانونی برای انتخابات در نظر گرفته شده و در اکثر کشورها متناسب با قوانین آن کشور، در نهایت برای کاندیداتوری ریاست جمهوری تعداد محدودی باقی می مانند.

شیخ زاده اظهار داشت: در کشور جمهوری اسلامی ایران نیز از طریق شورای نگهبان و قانون اساسی، سازوکاری برای نگهبانی از ارزشها و آرمان های انقلاب تعیین شده است.

وی با بیان اینکه با گذشت 43 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران، افراد در چارچوب قانون در مسئولیت های مختلف قرار گرفتند، افزود: به هر حال ممکن است در یک دوره افرادی انتخاب شوند که با منافع شخصی برخی، همخوانی نداشته باشند اما این دلیلی بر عملکرد ناصحیح نیست.

مسئول سازمان بسیج اساتید خراسان شمالی گفت: براساس تصمیم شورای نگهبان، شاخص ها احصا شده و تایید صلاحیت ها انجام شده است، اگر فردی تایید صلاحیت نشده است، همچنان فرصت برای خدمت در بخش هایی مختلف کشور برایش فراهم است.

وی تصریح کرد: افرادی که تایید صلاحیت نشده اند، اگر واقعا دلسوز کشور و نظام هستند و می خواهند گره ای از مشکلات کشور و مردم را حل کنند، نباید جایگاه و پست مسئولیتی برای آنها مهم باشد، زیرا هر کسی در هر مسئولیتی اگر بخواهد می تواند خدمت کند، مگر اینکه حب قدرت و ثروت در وجود این افراد وجود داشته باشد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک