پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۹۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ساعت ۲:۴۵
گزارش؛

حال و روز ناخوش صنعت دامپروری در جاجرم/سرنوشت مرغ در انتظار گوشت قرمز

کمبود نهادهای دامی خصوصا جو دولتی از یک سو و خشکسالی شدید وخشک بودن همه چراگاه های حاشیه شهرستان جاجرم، تولید کنندگان گوشت و لبنیات درشهرستان را با مشکل روبرو کرده است.
حال و روز ناخوش صنعت دامپروری در جاجرم/سرنوشت مرغ در انتظار گوشت قرمز,

به گزارش پایگاه خبری جاجرم، دامداران جاجرمی در مسیر تولید شیر و گوشت با مشکلات مختلفی از جمله نبود نهاده دامی، نبود جایگاه تحویل شیرو روند طولانی و پر پیچ و خم، دریافت تسهيلات روبرو هستند.

 

یکی از دامدارن جاجرمی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: کمبود نهادهای دامی خصوصا جودولتی ازیک سو وخشکسالی شدید وخشک بودن همه چراگاه های حاشیه شهرستان درکنار نبود عزم جدی در تامین آذوقه یارانه ی توسط مدیران متولی روزهای پرماجرای تولید کنندگان گوشت ولبنیات درشهرستان را به آشفته بازاری تبدیل کرده است که شرایط تولید را با سختی روبرو کرده است.

 

وی افزود: فروش دام سبک خصوصآ مولد حتی بصورت بلند مدت و چک های یک ساله به دلالان استان های شمالی کشور، دامداری های بسیاری از شهرستان جاجرم را خالی کرده است، این ورشکستگی های اقتصادی جامعه تولید کننده شهرستان قطعا به مانند بازار مرغ امسال، زمستان پیش رو را با کمبود شدید گوشت قرمز مواجه خواهد کرد.

 

این دامدار با تجربه با بیان اینکه مدیران و نماینده عالی دولت درشهرستان باید بدانند نبود امنیت غذایی مردم این شهر رابطه مستقیم با عملکرد و تدبیر های آن ها خواهد داشت، ابراز داشت: مدیران اداره صنعت،معدن و تجارت و جهاد کشاورزی شهرستان تا بیش از این دیر نشده است با جذب نهادهای دامی دراین خشکسالی شدید، بسیاری از خانواده ها را از ورشستگی و از دست دادن سرمایه نجات دهند.

 

 

ابوالفضل عباسیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم نیز در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری جاجرم گفت: با توجه به کاهش بارندگی امسال نسبت به سال قبل که کاهش ۷۰ درصدی داشته متاسفانه مراتع و بیابان منطقه دچار خشکسالی و کاهش سطح سبز شده است

 

وی افزود: از طرفی این خشکسالی بر روی تولید محصولات علوفه ای آّبی از جمله جو و یونجه نیز تاثیر گذاشته تا جایی که ۴۵ درصد مزارع جو رها شده و یا به چرای دام رسیده است و مزارع باقی مانده نیز با افت عملکرد تا ۳۰ درصد مواجه شده است که این امر خود باعث افزایش قیمت در زمان برداشت خواهد شد تا جایی که دامداران مجبور شده اند دام خود را به صورت چک های مدت دار با قیمت پایین به فروش برسانند .

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم  ابراز داشت: سیستم دولتی جهت کمک به دامداران شهرستان و استان، نهاده های دامی را به صورت خام مانند سبوس،جو و ذرت در اختیار دامداریهای صنعتی گاو و گوسفند که دارای مجوز بهره برداری هستند قرار داده است.



عباسیان گفت: در حال حاضر درشهرستان ۱۵ دامداری فعال دارای دستگاه آسیاب و میکسر وجود دارد که نهاده را به صورت خام مانند سبوس،جو،ذرت ،را به قیمت دولتی دراختیار آنان قرار داده شده تا به مصرف دام برسانند .

 

وی گفت: اما در مورد دامداریهای سنتی که تعداد آن بسیار زیاد است طبق دستورالعمل و بخشنامه ارسالی، نهاده های خام وارداتی از جمله سبوس،ذرت و جو در اختیار کارخانه های تولید علوفه استان قرار می گیرد و این کارخانه ها با تولید کنسانتره آن را در اختیار شرکت های فروش سطح شهرستان قرار می دهند و این اقدام با نظارت شهرستان انجام می شود .

 

عباسیان با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان ماهانه ۵۰۰ تن کنسانتره در بین دامداران سنتی توزیع می شود افزود: سهمیه کنسانتره تخصیصی به شهرستان و یا توزیع جو وارداتی که به احتمال زیاد در ماه آینده انجام شود ، بر اساس پلاک کوبی و ثبت در سامانه هویت گذاری دام انجام می شود، لذا از تمام دامداران سنتی درخواست می شود جهت بهره مندی از هر نوع نهاده، با مراجعه به کارشناسان هویت دام، نسبت به پلاک کوبی و ثبت هویت دام خود اقدام و نهاده مورد نیاز دام را تامین کنند .

 

وی تاکید کرد: عدم ثبت هویت دام باعث کاهش سهمیه و یا عدم تخصیص به شهرستان خواهد شد.

 

انتهای پیام/تقی زاده

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک