پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۳۸۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ - ساعت ۱۳:۵۷
در گفت و گو با عصر اترک اعلام شد:

نیاز هزار میلیاردی برای تکمیل ۵ سد در خراسان شمالی/از سرگیری عملیات علاج بخشی سد بیدواز

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: در خراسان شمالی ساخت پنج سد طی دهه 90 آغاز شد که تکمیل و بهره برداری از آنها ( با برآورد قیمت کنونی) به تامین هزار میلیارد تومان نیاز است.
نیاز هزار میلیاردی برای تکمیل 5 سد در خراسان شمالی/از سرگیری عملیات علاج بخشی سد بیدواز ,

سید محسن مدنی، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه در خراسان شمالی تا به کنون هشت سد احداث و وارد مدار بهره برداری شده اند، اظهار کرد: در حال حاضر نیز ساخت پنج سد نیز در دست ساخت هستند.

مدنی گفت: احداث سد دربند در شهرستان مانه و سملقان با حجم ذخیره مخزن 31 میلیون متر مکعب آب در سال با هدف تامین آب شرب خانگی، کشاورزی و کنترل سیلاب از سال 98 آغاز شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی اجرای طرح سد دربند به 5.3 درصد و اجرای سیستم انحراف این پروژه به 21 درصد رسیده است.

وی با اعلام اینکه برای تکمیل این سد به اختصاص 450 میلیارد تومان اعتبار ( طبق برآورد قیمت سال 99) نیاز است، یادآور شد: در پیوست یک قانون بودجه سال 1400 اختصاص 16 میلیارد و 490 میلیون تومان اعتبار برای ادامه اجرای این طرح مصوب شده است.

مدنی در ادامه به احداث سد گلمن دره در شهرستان گرمه با ظرفیت حجم ذخیره مخزن 28.7 میلیون متر مکعب آب در سال اشاره و بیان کرد: ساخت بدنه این سد از سال 93 شروع شده و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ساخت این سد به 78.5 درصد رسیده است.

وی افزود: ساخت این سد برای کنترل سیلاب و تامین آب بخش کشاورزی و صنعت در این شهرستان است.

وی با بیان اینکه برای تکمیل و بهره برداری از این سد به اختصاص 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، یادآور شد: تکمیل این سد مشمول ردیف اعتبار مصوب سفر مقام معظم رهبری شد که در آبان ماه سال گذشته 50 میلیارد تومان اعتبار از این ردیف اعتباری به این پروژه اختصاص یافت.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطر نشان کرد: در پیوست یک قانون بودجه سال 1400 برای این پروژه اختصاص 19 میلیارد و 400 میلیون تومان مصوب شده است.

وی همچنین بیان کرد: هرچند پیمانکار اجرای این سد 44 میلیارد تومان مطالبه دارد، با این وجود، پیمانکار در حال اجرای این پروژه است.

وی در ادامه با اشاره به علاج بخشی سد بیدواز در شهرستان اسفراین اظهار کرد: با توجه به اتفاق فرونشست در بدنه سد بیدواز، عملیات علاج بخشی این سد از سال 95 آغاز شد.

مدنی عنوان کرد: حجم ذخیره مخزن سد بیدواز 48 میلیون متر مکعب آب در سال است که ساخت این سد برای تامین شرب خانگی، تامین آب برای امور کشاورزی و صنعتی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عملیات علاج بخشی این سد مدتی به علت تسویه نشدن مطالبات پیمانکار با 74 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده بود، اعلام کرد: اواخر فروردین ماه 1400، 10 میلیارد تومان اعتبار برای ادامه عملیات علاج بخشی این سد به استان اختصاص یافت.

وی افزود: در حال حاضر پیمانکار در حال تجهیز کارگاه برای شروع به کار دوباره در این سد است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این پیمانکار هنوز 12 میلیارد تومان برای اجرای عملیات علاج بخشی در این سد مطالبه دارد.

وی همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه تکمیل عملیات علاج بخشی این سد به 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، در پیوست یک قانون بودجه سال 1400، اعتبار اختصاص به این عملیات در سال مالی 1400 از محل ردیف سایر منابع تامین خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره سد ناتمام بش قارداش نیز اظهار کرد: ساخت این سد خاکی خارج از بستر رودخانه در پنج کیلومتری شهر بجنورد با حجم مخزن ذخیره 1.8 میلیون متر مکعب آب در سال با هدف تامین آب امور کشاورزی و گردشگری از سال 89 آغاز و در سال 92 به علت عدم تامین اعتبار متوقف شد.

مدنی گفت: پیشرفت فیزیکی ساخت بدنه این سد 49 درصد است.

وی با بیان اینکه برای تکمیل و بهره برداری از این سد به اختصاص 90 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اعلام کرد: مصوب شده است که در سال مالی 1400 مبلغ 9 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار از بودجه سال 1400 و 10 میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات متوازن که به استان تخصیص داده می شود، اختصاص یابد.

وی اعلام کرد: در سال جاری مناقصه انتخاب پیمانکار برای ادامه ساخت این پروژه ناتمام انجام خواهد شد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطر نشان کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و شهرداری بجنورد، احداث ایستگاه پمپاژ و بند انحرافی پایین دست این سد توسط شهرداری بجنورد از محل اعتبارات داخلی شهرداری بجنورد در سال جاری آغاز خواهد شد.

وی همچنین به سد گراتی در شهرستان اسفراین نیز اشاره کرد و گفت: احداث این سد که با هدف مهار و کنترل سیلاب و تامین آب بخش کشاورزی این شهرستان با ظرفیت ذخیره مخزن 28 میلیون متر مکعب آب در سال در سال 90 شروع شد که تا به کنون فقط جاده دسترسی این سد ساخته شده است.

مدنی خاطر نشان کرد: تا به کنون ساخت این سد به علت عدم اختصاص اعتبار متوقف مانده است.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک