پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۸۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ساعت ۸:۲۳
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:

طرح کاهش جمعیت دهه ۶۰ باعث تغییر نگرش مردم شد/ جوانی جمعیت منتظر پاسخ شورای نگهبان است

پروین صالحی مبارکه با اشاره به تاثیرگذاری مسائل فرهنگی، تغییر باورهای جوانان و مسائل اقتصادی در روند کاهش جمعیت، گفت: علاوه بر این در دهه 60 همزمان با سالهای جنگ تحمیلی نسبت به کنترل جمعیت کشور اقدام شد، که متاسفانه این برنامه ها در دهه های بعد هم ادامه پیدا کرد و باعث ایجاد تغییر نگرش در خانواده ها شده است.
طرح کاهش جمعیت دهه 60 باعث تغییر نگرش مردم شد/ جوانی جمعیت منتظر پاسخ شورای نگهبان است,

پروین صالحی مبارکه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با بحران جمعیتی کشور با اشاره به اینکه متاسفانه جمعیت ایران رو به کاهش است، اظهار داشت: ضریب شاخص جمعیتی کشور به نحوی در حال کاهش است که پیش بینی می شود طی زمان کوتاهی حدود 30 تا 40 سال آینده با پیری جمعیت مواجه شود.

وی با اشاره به تاثیرگذاری مسائل فرهنگی، تغییر باورهای جوانان و مسائل اقتصادی در روند کاهش جمعیت، گفت:  علاوه بر این در دهه 60 همزمان با سالهای جنگ تحمیلی نسبت به کنترل جمعیت کشور اقدام شد، که متاسفانه این برنامه ها در دهه های بعد هم ادامه پیدا کرد و باعث ایجاد تغییر نگرش در خانواده ها شده است.

وی افزود: در حال حاضر جوانان تمایلی به مسئولیت پذیری در قالب تشکیل خانواده و فرزندآوری ندارند و عده ای نیز راحتی را در تک فرزندی می بینند در حالی که فرهنگ اسلامی این موضوع را بیان نمی کند.

صالحی مبارکه با اشاره به اینکه در اسلام خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی در نظر گرفته می شود که صلاح و فساد اجتماع از این کانون شکل می گیرد، خاطرنشان کرد: اگر کشور به فرهنگ غنی اسلام برگردد، این مسائل راحت تر قابل حل خواهد بود، تا اینکه فرهنگ غربی بر کشور رخنه کند و کشور به مسئله بحران جمعیت برسد.

نماینده مردم شهر مبارکه اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده از سال 92 مطرح شده، اما تاکنون به شکلی که به مرحله اجرا رسیده باشد، موفقیت زیادی نداشته است، گفت: در مجلس یازدهم بنا بر توصیه های مقام معظم رهبری در مسئله کاهش جمعیت و دغدغه نمایندگان این دوره، از آغاز مجلس این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، معیشتی، مسکن و تسهیلات برای خانواده  در طرح جوانی جمعیت مورد بازنگری قرار گرفته که با اجرایی شدن طرح در کشور باعث منافع تشکیل خانواده و فرزندآوری شود.

صالحی مبارکه بیان داشت: طرح آماده و به شورای نگهبان ارائه شده و این شورا در حال بازنگری طرح است تا طرح بعد از تایید شورای نگهبان و بازنگری نهایی به دولت ابلاغ شود و از طریق دولت به دستگاه های مختلف ابلاغ و در مرحله اجرا قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار عصراترک مبنی براینکه پیش از این نیز طرح های مشوق فرزندآوری در کشور اجرایی شدند که موفق نبوده اند، هم اکنون باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور اجرای این طرح چه میزان میتواند موفق باشد، گفت: برای رفع مشکلاتی که در کشور وجود دارد، باید راهکار اندیشیده شود، با توجه  اینکه در دولت های قبلی طرح هایی بوده اند که موفق نبوده اند، براین اساس سعی شده که از جهت تامین منابع مالی و حمایت هایی که از این طرح شود، نهایت دقت به کار گرفته شده تا دولت ها قابلیت اجرایی داشته باشند.

صالحی مبارکه به هزینه های بالای درمان زوج های نابارور اشاره کرد و گفت: یکی از بندهای طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده این است که هزینه های درمانی و آزمایشگاهی زوج های نابارور تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و هزینه های سنگین درمان از دوش خانواده ها برداشته شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تلاش براین است که با برگشتن به فرهنگ غنی اسلام، توجه به نهاد خانواده و مسئولیت پذیریها به جایگاه اصلی اش بازگردد، گفت: کشور به نیروی جوان فعال و شاداب نیاز دارد تا بتواند از عهده کارهای امنیتی و مسائل اجتماعی بربیاید و برای تامین نیروی کار به خارج از کشور محتاج نشود.

وی اظهار داشت: بند های اصلی این طرح شامل، تسهیلات حمایتی از خانواده های سه فرزند به بالا، تامین مسکن، سهام حمایتی از فرزند متولد شده، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن زوج های نابارور و ... است که این طرح به مدت هفت سال از سال 1400 آغاز می شود و با به موفقیت رسیدن طرح تمدید خواهد شد .

 

انتهای پیام/ رحمانی 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک