پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ساعت ۹:۸
گزارشی از شلوغی صف های نان در مانه و سملقان؛

کمبود نان یا فروش آزاد آرد برای سود بیشتر؟/ زمزمه هایی از گرانی نان به گوش می رسد

طی سال گذشته بارها بخاطر گرانی یا کمبود کالاهای اساسی مردم مجبور به ایستادن در صف هایی می شدند که در ایام کرونا خطر سلامتی آنها را تهدید می کرد، از اواخر سال گذشته شلوغی نانوایی ها نیز به این صف ها اضافه شده و برای مردم دردسر ساز شده است.
کمبود نان یا فروش آزاد آرد برای سود بیشتر؟/ زمزمه هایی از گرانی نان به گوش می رسد ,نانوایی، کرونا، مانه و سملقان، گرانی، سفره مردم

به گزارش عصر اترک، نان جزو لاینفک سفره‌ خانواده‌های ایرانی است و کمتر خانواده ای پیدا می شود که در وعده های غذایی اش نان استفاده نکند، سیاست کنترل قیمت نان، یکی از اهداف اساسی دولت است تا به وسیله آن، نارضایتی مردم از نرخ افسارگسیخته تورم و مشکلات معیشتی را کنترل کند.

این در حالی است که شلوغی های اخیر صف های نان و مشکلات مردم در خرید نان بخصوص در ایام عید نوروز نارضایتی های فراوانی را به دنبال داشته است.نکته قابل توجه این است که در این روزهای کرونایی که تجمع باعث به خطر افتادن سلامتی مردم می شود، صف ها با قوت باقی هستند و جای خالی نظارت ها همچنان برای مردم دردسر ساز می شوند.

اظهارنظرهای فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه سهمیه آرد نانوایی ها کم شده است و یا اینکه نانواها برای جبران درآمد کم خود و هزینه های بالا اقدام به فروش آزاد آرد می کنند تا سود بیشتری دریافت کنند، باید دید تا چه حد این موارد صحت دارد یا فقط مقدمه چینی برای افزایش قیمت نان خواهد بود.

 

نظارتی بر شلوغی صف های نانوایی ها نیست

جوادی یکی از شهروندان مانه ای که از شلوغی صف نانوایی گلایه مند بود، گفت: علاوه براینکه ساعت ها باید در صف نان منتظر خرید نان باشیم، بعد از اینکه نوبت به ما می رسد نیز تعداد نانی که تقاضا می کنیم به ما فروخته نمی شود.
 

وی ادامه داد: مشکل نان این روزها تنها کمبود نان و شلوغی صف ها نیست، بلکه نان هم کیفیت قبل را ندارد و دور ریز آن زیاد شده است.
 

حسینی، شهروند دیگر گفت: نان این نعمت الهی را حیف و میل می کنند و به قدری پختش و کیفیتش پایین آمده است که در همان وعده ای که نان تازه است به سختی مصرف می شود و مابقی نیز معمولا قابل استفاده نیست.
 

یکی از اهالی روستای محمد آباد از وضعیت بهداشت نانوایی گله مند بود و گفت: نانوا زمان مشخصی برای پخت ندارد و هر زمان که بخواهد پخت می کند، همچنین در داخل نانوایی بهداشت رعایت نمی شود، در حین پخت نان سیگار می کشد و کودکانش در نانوایی بازی می کنند و مردم به اجبار در صف نانوایی می ایستند.
 

محمدی یکی از شهروندان مانه ای نیز گفت: بیشتر نان ها را به مغازه دارها می فروشند و تعداد کمتری را به مردم می دهند، هر قدر هم اعتراض شود اصلا فایده ای ندارد.
 

وی اضافه کرد: متاسفانه مردم تحت فشار اقتصادی بالایی هستند و چندین سال که با گرانی ها سفره های مردم خالی تر می شوند، این بار هم ظاهرا نان را هدف قرار دادند و در کل نظارتی هم وجود ندارد و همه چیز به امان خدا رها شده است و مردم زجر می کشند.

 


 

50 درصد نانوایی ها آرد را آزاد می فروشند

در ادامه یکی از نانوایان شهرستان در گفتگو با خبرنگار ما درباره علت شلوغی صف نانوایی ها با اشاره به اینکه تقریبا 50 درصد نانوایی ها آرد را به صورت آزاد می فروشند، گفت: سهمیه آرد کم نشده، بلکه فروش آزاد آرد و نان زیاد شده و به دلیل گرانی جو، نان برای مصرف دام استفاده می شود.
 

یکی دیگر از خبازان این شهرستان افزود: نانوا می تواند هر کیسه آرد را در بازار آزاد ۱۴۰ هزار تومان بفروشد به جای اینکه با پخت دولتی ۱۰۵ هزار تومان داشته باشد.
 

وی ادامه داد: هزینه های نانوایی با قیمت پایین نان به صرفه نیست و اکثر نانوایی ها مجبور به کاهش تعداد نیرو شده اند.


خرید انبوه نان توسط خانواده ها جهت مصارف دام

علی صفر زاده، رئیس اداره صنعت معدن تجارت شهرستان مانه و سملقان درگفتگو با خبرنگار عصراترک در این باره گفت: براساس بررسی های به عمل آمده ازدلایل کمبود نان ورود تعداد انبوه مسافران به شهرستان مانه وسملقان و در پی آن افزایش تقاضای نان و خرید نان به عنوان نهاده های دامی توسط برخی افراد سودجو بوده است.
 

وی ادامه داد: سهمیه ی آرد نانوایی ها کاهش پیدا نکرده است، بلکه تعداد 140 کیسه آرد بین نانوایی ها توزیع می شود و افزایش آن نیز در دستور کار قرار دارد.
 

صفرزاده با اشاره به اینکه هزینه های نهاده های دامی افزایش داشته است، گفت: متاسفانه برخی افراد سود جو از نان برای مصارف دام استفاده می کنند و چندین نفر از اعضای یک خانواده نان را به صورت انبوه خرید می کنند و برای مصارف دام مورد استفاده قرار می دهند.

تشکیل 23 پروند تخلفات برای نانوایی های مانه و سملقان

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از تخلف برخی از نانوایی ها سه گروه به صورت روزانه در حال بازرسی از تمامی نانوایی های این شهرستان هستند، افزود: از 20 اسفند تاکنون 23 پرونده که 10 درصد از نانوایی ها را شامل می شود، تخلفات مختلف صنفی برای ما محرز شده و به بخش تعزیرات برای رسیدگی قضایی فرستاده شده است.

 

وی درخصوص تخلفات تشریح کرد: این تخلفات شامل عرضه خارج از شبکه، کم فروشی، عدم رعایت مسائل بهداشتی، انبوه فروشی، گران فروشی و تعطیلی خود سرانه بوده است.

 

وی در خصوص زمزمه های گرانی نان گفت: تاکنون هیچ خبری مبنی بر گرانی نان اعلام نشده است. 
 

صفرزاده خاطرنشان کرد: از مردم درخواست تقاض می شود تا تخلفات را در هر ساعت شبانه روز مشاهده کردند، اطلاع دهند زیرا هر میزان هم نظارت باشد بازهم افراد سودجو به کارشان ادامه می دهند و باید مردم خودشان را مسئول بدانند.

انتهای پیام/ صدیقی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک