جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۳۶۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ساعت ۱۱:۱۶
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

۱۰ هزار تن پیاز استان بدون مشتری/کشت قراردادی پیاز باید در دستور کار قرار گیرد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به افزایش سطح زیر کشت پیاز در استان، در حال حاضر 10 هزار تن محصول پیاز دپو شده در انبارهای استان بی مشتری مانده اند.
10 هزار تن پیاز استان بدون مشتری/کشت قراردادی پیاز باید در دستور کار قرار گیرد,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، محمدجواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طی سال های گذشته، سطح زیرکشت پیاز در کشور از جمله در خراسان شمالی رو به افزایش بوده، اظهار کرد: در خراسان شمالی طی 10 سال گذشته سطح زیرکشت پیاز از هزار هکتار به سه هزار و 450 هکتار افزایش یافته است.

تشکری، صادرات و تاثیر آن بر افزایش قیمت این محصول، عملکرد بالای بازدهی این محصول در واحد سطح، سازگاری کشت این محصول متناسب با اقلیم استان و تجربه کشت آن در میان کشاورزان را از علل اصلی گرایش بیشتر به کشت این محصول در استان طی 10 سال گذشته برشمرد.

وی خاطر نشان کرد: در استان عمده پیازی که کشت می شود از رقم زرد است و سطح زیرکشت پیاز قرمز که جنبه صادراتی دارد فقط در حدود 500 هکتار است.

وی در ادامه به فشار بیشتر تحریم ها و سخت تر شدن صادرات کالا از کشور به بازارهای مقصد اشاره کرد و گفت: تحت تاثیر این شرایط، در سال گذشته صادرات پیاز به بازارهای مقصد نیز دچار مشکل شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: در سال جاری از مزارع پیاز استان بیش از 120 هزار تن پیاز برداشت شد که هنوز 10 هزار تن آن در انبارهای استان بدون مشتری است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر انباشت این محصول برداشت شده در دیگر نقاط کشور نیز وجود دارد.

وی گفت: روز گذشته قیمت پیاز در میدان های میوه و تره بار استان کیلویی هزار تا هزار و 1200 تومان بود.

تشکری همچنین اعلام کرد: با توجه به اینکه دمای هوا رو به افزایش است، درصورتیکه این پیازها هر چه سریعتر وارد چرخه مصرف نشوند، پیازهای موجود در انبارها از بین خواهند رفت.

وی یادآور شد: صنایع تبدیلی استان نیز فقط ظرفیت فرآوری 18 تن پیاز را دارند و این صنایع نمی توانند پاسخگوی فرآوری پیازهای موجود در انبارهای استان باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: بارها و بارها به پیازکاران استان توصیه کرده و اخطار داده ایم که سطح زیرکشت این محصول را کاهش دهند، با این وجود، آنان به این توصیه ها و اخطارها هیچ توجهی نکرده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواستار شد: دستگاه های اجرایی ذی ربط استان برای فروش این محصول در بازار استان و یا بازار داخلی کشور و یا حتی صادرات آن تدبیر کنند.

وی همچنین اعلام کرد: در فصل کشت پاییزه امسال به کشاورزان اعلام کرده ایم که کشت پیاز در استان را باید تا 700 هکتار کاهش دهند که پیش بینی می شود سطح زیر کشت پیاز در استان به دو هزار و 700 هکتار کاهش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: به پیازکاران استان بر کشت محصولات جایگزین توصیه کرده همچنین به اتاق بازرگانی استان نیز پیشنهاد داده ایم که برای انجام کشت پیاز صادراتی و انجام کشاورزی قراردادی ورود کنند.

تشکری توصیه کرد: البته تغییر رویکرد کشت از محصول پیاز به دیگر محصولات جایگزین نیاز به آموزش و فرهنگسازی کشاورزان دارد که انجام آن را آغاز کرده ایم.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک