سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - ساعت ۷:۳۲
گزارشی از بررسی تاثیر طب سنتی در ایران بر کووید ۱۹ ؛

مقاومت‌های وزارتی در برابر توسعه طب سنتی/ از جذب پایین دانشجو تا اختصاص بودجه نزدیک به "صفر"

با گذشت 6 سال از تاکیدات مقام معظم رهبری در ترویج و توسعه طب سنتی ایران و باوجود افزایش اقبال عمومی نسبت به طب سنتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آنطور که باید نتوانسته خدمات پزشکی مبتنی بر این طب را در دسترس عموم قرار دهد.
مقاومت‌های وزارتی در برابر توسعه طب سنتی/ از جذب پایین دانشجو تا اختصاص بودجه نزدیک به

به گزارش عصراترک، طی سالیان اخیر شاهد اقبال عمومی مردم کشورمان به طب سنتی و روشهای خاص پیشگیری و درمان طب سنتی هستیم، که قطعاً یکی از دلایل گسترش و ترویج طب سنتی طی سالیان اخیر بین توده مردم با وجود برخی تنگ‌نظریها، محدودیت‌ها و ممنوعیتهای اعمال شده بخش دولتی، نتایج درمانی بوده که مردم در درمان بیماری خود یا اطرافیانشان بعینه و به‌صورت ملموس شاهد آن بوده‌اند.

براساس استنادات تاریخی، براندازی طب سنتی در ایران یک پروسه 300 ساله دارد، تا اینکه در سال 1393 مقام معظم رهبری در اجرای اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست های کلی «سلامت» در بند 12 به بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی ایران تاکید کردند.

اما با این وجود به برکت توانمندی بالقوه‌ای که در درون طب سنتی وجود دارد و علی‌رغم مخالفت‌ها یا بی‌تمایلی وزارت بهداشت، امروز طب سنتی با گرایش مردم روبرو شده به نحوی که به صورت یک جریان فکری در جامعه شایع شده تا حدی که غربی‌ها که جریانات فکری داخل کشور را تعقیب می‌کنند گزارش کنند.

شیوع کرونا و فشار روحی ‌وجسمی این بیماری موضوعی است که ماه‌هاست دنیا را به خود درگیر کرده، در این میان متخصصان طب سنتی بارها اعلام آمادگی برای درمان بیماری کرونا با روشهای طب سنتی کرده اند اما مقاومت عجیبی در برابر استفاده از این ظرفیت وجود داشته است.

 

چرا وزارت بهداشت ادعاهای طب سنتی را راستی‌آزمایی نمی‌کند؟

بی شک وزارت بهداشت با ورود علمی و بررسی این ادعاها می‌تواند تکلیف مردم را روشن کند.

بیماری کرونا و راههای انتقال و مخاطرات و عوارض این بیماری در ماههای اخیر سبب شده است مردم موضوع پیشگیری و رعایت دستورالعملهای بهداشتی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند،علاوه بر اینکه اصلاح سبک تغذیه‌ای برای تقویت ایمنی بدن موضوعی است که بارها از سوی پزشکان و اطبای سنتی مورد تأکید قرار گرفته است.

اما آنچه مایه تعجب است باز هم بی‌توجهی یا غفلتی است که به دستورات طب سنتی و نسخ تخصصی و امتحان‌پس‌داده آن برای پیشگیری از بیماری و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

این در حالی است که در کشور چین که منبع شیوع ویروس کرونا در دنیا بوده است، رییس فارماکوپه گیاهی آمریکا در پنجمین کنگره بین ‌المللی شبکه جهانی آموزش و پژوهش‌ های علمی (یوسرن 2020) بیان کرد: در چین استفاده از طب چینی در کنار طب رایج، همانند سارس، درصد بالایی از بیماران بهبود یافتند.

 

 

تصمیمات اجرایی کردن طب سنتی در ایران در حد شعاری بیش نیست
همچنین پرفسور «لیو باو ین»، رییس فدراسیون جهانی طب سوزنی و پژوهشگر ارشد سازمان طب سنتی کشور چین با بیان اینکه در حال حاضر در چین، بیماری کنترل‌شده است و موارد اندکی از شیوع در نقاط خاص دیده می‌شود، تاکید کرد: موفقیت کشور چین در کنترل کرونا، در نتیجه مدیریت یکپارچه بحران، استفاده تلفیقی از طب کلاسیک و درمان‌های علمی طب سنتی چینی و همکاری مردم در رعایت کامل اصول پیشگیری حاصل شده است.
لازم به توجه است که سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه شورای سیاستگذاری طب ایرانی و مکمل که در بهمن ماه سال جاری برگزار شد، با بیان اینکه "باید با شارلاتانیزم بجنگیم و مستندات برای طب ایرانی باید در قالب پژوهش تقویت شود"، گفت: ایران بهترین منطقه برای کشت گیاهان دارویی است.
وی ادامه داد: برای گسترش طب ایرانی و مکمل به‌صورت علمی، اول باید هم‌فهمی و درک متقابل را تقویت و آشتی بین دو جناح طب مدرن و ایرانی را باید ایجاد کنیم.
این در حالی است که بسیاری از این صحبت ها شعاری بیش نیستند و با وجود راه اندازی دانشکده های طب سنتی در کشور از 15 سال پیش تاکنون با جذب پایین دانشجو و اختصاص ندادن بودجه آنها را در حد پایین نگه داشتند و سهم نزدیک به "صفر" بودجه اختصاصی به حوزه طب سنتی در مقایسه با بودجه هنگفت 155 هزار میلیاردی نظام سلامت کشورمان در سال 1400 قطعا این موضوع را به خوبی نمایان می کند که قاعدتاً ادغام طب سنتی در نظام سلامت کشور با تخصیص بودجه اندک امکان‌‌پذیر نخواهد بود.

 

رتبه برتر ایران در جهان با داشتن 2700 گیاه دارویی انحصاری
نیما سعیدی اقدم، کارشناس تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر نیز در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه گیاهان دارویی، پایه و منشا داروهای شیمیایی هستند، اظهار داشت: گیاهان دارویی در گذشته به صورت سنتی مورد استفاده قرار می گرفتند و در حال حاضر پایه و اساس بسیاری از داروهای موجود هستند.
وی با بیان اینکه کشورجمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی که دارد، زیستگاه خوبی برای رشد گیاهان دارویی است، ادامه داد: تنوع زیاد گیاهان دارویی در کشور می تواند در رشد طب سنتی تاثیرگذار باشد.
سعیدی اضافه کرد: براساس آمارهای منتشر شده، ایران با داشتن دو هزار و 700 نوع گیاه انحصاری، رتبه برتر دنیا را در تنوع گیاهان دارویی دارد که این گیاهان مختص آب و هوای ایران هستند.

 

ورود شرکت های دانش بنیان برای جبران غفلت ها در حوزه گیاهان دارویی
وی به خودرو بودن گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: امروزه باتوجه به جایگاه ویژه ای که گیاهان دارویی دارند، برخی از گونه های آنها در گلخانه ها کشت می شوند، اما کشور از لحاظ استفاده، توسعه روش های استفاده و صادرات عقب مانده است.
سعیدی به غفلت سرمایه گذاری در گروه گیاهان دارویی در ایران اشاره و اظهارکرد: در سال های اخیر شرکت های دانش بنیان به این حوزه ورود داشته اند تا جهت توسعه صادرات گیاهان دارویی گامی برداشته باشند.
وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی نیز برنامه ریزی مناسبی برای گیاهان دارویی در کشور نداشته است، افزود: سهم زیادی از برداشت گیاهان دارویی در طبیعت توسط مردم به روش های غیراصولی انجام می شود، که این برداشت های نادرست باعث ریشه کنی این گیاهان خواهد شد.
سعیدی گفت: طی سال های اخیر، رشد گیاهان دارویی کاهش چشمگیری داشته که یکی از مهم ترین دلایل آن برداشت ناصحیح آنها بوده است، که باید جهاد کشاورزی برای حفظ ذخایر گیاهان دارویی ورود جدی داشته باشد.

 

سودآوری داروهای شیمیایی یکی از دلایل کوتاهی در زمینه داروهای گیاهی
این کارشناس تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر با بیان اینکه در کشور ما به بخش گیاهان دارویی توجه خاصی نشده است، گفت: سود آوری و تاثیرگذاری کوتاه مدت داروهای شیمیایی شاید یکی از دلایلی باشد که به بازار داروهای گیاهی در کشور بها داده نشده است.
سعیدی خاطرنشان کرد:  گیاهان دارویی تاثیر بیشتری بر سلامت جامعه دارد، این گیاهان اگر مورد توجه قرار بگیرند و توسعه آن مدنظر باشد، قطعا بخشی از بیماری ها در جامعه حذف می شود.
وی با بیان اینکه گروهی از گیاهان دارویی خواص تقویت کنندگی دارند، گفت: لازم است که وزارت بهداشت به بخش گیاهان دارویی توجه ویژه ای داشته باشد که ایران بتواند همچون کشورهایی که توانستند از گیاهان دارویی برای بیماری کرونا استفاده کنند، بهره برداری مناسبی داشته باشند.
سعیدی بیان داشت: طی سال های اخیر مردم به سمت استفاده از گیاهان دارویی روی آورده اند که این نوید بخش ترویج سلامتی در جامعه است و مسئولان باید از این فرصت استفاده کنند تا گیاهان دارویی و داروهایی که برپایه گیاه هستند را ترویج دهند.

 

 

تنوع گونه های گیاهان دارویی ایران به اندازه قاره اروپا است

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک با اشاره به اینکه گیاهان دارویی در هر اقلیم ویژگی های خاصی را دارد، گفت: گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور به فراموشی سپرده شده، در حالی که این صنعت یک سرمایه ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه طی پنج سال آینده تراکنش های خرید و فروش گیاهان دارویی در جهان به پنج تریلیون دلار خواهد رسید، افزود: این در حالی است که سهم ایران از این تراکنش  0.5 درصد است.

پویان با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کشورها خریدار فرآورده های گیاهی هستند، ادامه داد: کشورهایی همچون آلمان، اتریش، استرالیا، فرانسه و یونان به سمت خرید اسانس های گیاهی پیش گام شده اند، اما این جایگاه و ظرفیت در ایران مغفول و تمامی برنامه ها در حد صحبت مانده است، در حالی که تنوع گونه های گیاهان دارویی در کشور ایران به اندازه قاره اروپا است.

کارشناس ارشد بیولوژی گیاهی تعداد گونه های گیاهی در ایران را بیش از هشت هزار نوع خواند و بیان داشت: از پتانسیل های گیاهان دارویی در کشور به خوبی استفاده نشده و یکی از دلایل آن فرآوری نشدن آنها است.

 

بی نتیجه ماندن پیگیری ها در زمینه جایگاه بخشیدن به گیاهان دارویی در کشور

این مقام مسئول با بیان اینکه کشور هند طی چهار ماه، هشت میلیون دلار از یک گیاه دارویی فروخته و ترکیه بزرگترین صادرکننده اسانس های گیاهی است، گفت: بیش از 30 سال است که در زمینه گیاهان دارویی فعالیت و پژوهش دارم، پیگیری های زیادی انجام داده ایم و اما تمامی آنها بی نتیجه مانده است.

پویان یادآور شد: تولید گیاهان دارویی بر عهده وزارت کشاورزی است اما در بخش صنایع به آن توجهی نشده است که نیازمند یک نگاه ملی است و باید کشور در این حوزه پهنه بندی شود و در هر پهنه متناسب با موقعیت جغرافیایی که دارد کارخانه جات فرآوری گیاهان دارویی ایجاد شود.

 

ایجاد کارخانه های فرآوری گیاهان دارویی گام مثبتی در ایجاد اشتغال

وی گفت: با تنوع گیاهی که در ایران وجود دارد قطعا می توان بی نهایت از این کارخانه ها را در سراسر کشور ایجاد کرد و علاوه بر جنبه اقتصادی و صادرات گیاهان دارویی می توان در بخش ایجاد اشتغال نیز قدم موثری برداشت.

وی تصریح کرد: اشتغال زایی در زمینه گیاهان دارویی در بخش های مختلف تولید، جمع آوری، فرآوری و صادرات می تواند برای تعداد افراد زیادی در کشور کار ایجاد کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی در کشور  ما حکم طلا را دارند، اما متاسفانه هیچ گونه تبلیغات و بازاریابی جهت عرضه محصولات ایرانی به کشورهای هم جوار نشده است و این یک نقص بزرگ برای کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه جهت آگاه سازی مردم، باید شیوه  صحیح جمع آوری گیاهان دارویی آموزش داده شود، گفت: اگر به ارزش این سرمایه الهی باور نداشته باشیم، قطعا جمع آوری نا مناسب باعث ریشه کنی آنها خواهد شد.

 

 

گیاهان دارویی تقویت کننده هایی برای سیستم ایمنی بدن

پویان اضافه کرد: ایران کشوری است که قدر آن را نمی دانیم، زمانی که به کشورهای دیگر سفر کنیم و از مقایسه با ایران قطعا به ظرفیت هایی که دارد پی خواهیم برد و شاید در جهت حفظ آن بتوانیم برنامه ریزی مدون داشته باشیم.

این کارشناس گیاه شناسی با اشاره به اینکه ضدویروس بودن گیاهانی از قبیل پونه و آویشن، به اثبات رسیده است، گفت: تحقیقاتی در زمینه تاثیر گیاهان دارویی بر  بیماری کرونا انجام نداده ایم، اما زمانی که بیماری سارس شیوع پیدا کرد، چین، ژاپن، آلمان در زمینه تاثیرگذاری گیاهان دارویی بر روی این بیماری پژوهش هایی را انجام دادند که موثر بود.

وی اضافه کرد: لازم به توجه است که از گیاهان دارویی به عنوان تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن می توان استفاده کرد.

 

حمایت نشدن طب سنتی و گیاهان دارویی از سمت دولت

الهه خداشناس، کارشناس گیاهان دارویی و کارشناس ارشد بیوتکنولوژی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه طی سال های اخیر مردم به استفاده از گیاهان دارویی روی آورده اند، اظهار داشت: اغلب افرادی که به طب سنتی سوق پیدا می کنند، از روش درمانی در طب نوین تاثیر کمتری دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور 98 رشته تحصیلی در شاخه طب سنتی و گیاهان دارویی فعال شده است، گفت: بخش اساسی گیاهان دارویی به مبحث بیوتکنولوژی، کشت و پرورش گیاهان دارویی و باغبانی گیاهان دارویی مرتبط است.

خداشناس به حمایت نشدن طب سنتی و گیاهان دارویی از سمت دولت و مظلوم واقع شدن کشور در این زمینه اشاره کرد و گفت: این در حالی است که کشورهایی همچون آلمان، اتریش و کشورهای عربی در زمینه طب سنتی، طب ایرانی را موثر می دانند و کشورهای قطر، فنلاند جهت ایجاد مراکز طب سنتی در کشورشان پیگیر شده اند.

این کارشناس گیاهان دارویی قدمت طب گیاهان دارویی یا طب بوعلی  در کشور ایران را چندین قرن خواند و گفت: بخشی از نپذیرفتن طب سنتی از سوی دولت و بها ندادن به طب سنتی به بازار رقابتی، داروهای شیمیایی برمی گردد.

 

گیاهان دارویی قابلیت برابری با ذخایر ملی کشور در حوزه صادرات را دارند

وی با بیان اینکه پایه بسیاری از داروهایی شیمیایی، گیاهان دارویی هستند، اضافه کرد: اگر دولت تمام حمایت دارویی را در گروه طب سنتی قرار دهد، قطعا تجارت دارویی کشور آسیب می بیند، زیرا طب سنتی و طب نوین مکمل هم هستند و هر کدام به صورت جداگانه قطعا پاسخ نخواهند داد.

این کارشناس ارشد بیوتکنولوژی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه تجارت گیاهان دارویی در کشور نیز غفلت شده است، در حالی که با وجود ظرفیت های کشور در زمینه گونه های گیاهی خاص، قابلیت برابری با ذخایر ملی کشور را دارد که در حوزه صادرات نیز هیچ گونه حرکت خاصی انجام نشده است.

 

 

قاچاق پیاز زعفران ایران به افغانستان و توسعه کشت در این کشور

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از ظرفیت صادرات گیاه زعفران بهره برداری می شود، گفت: طی سال های اخیر باتوجه به اینکه کشور افغانستان از لحاظ موقعیت خاک شرایط مناسبی را برای کشت گیاه آلوورا دارد، به صورت قاچاق این گیاه وارد کشور افغانستان شده است و توانسته در زمینه صادرات قدم بزرگی بردارد.

این کارشناس مسئول افزود: علاوه بر این پیاز زعفران نیز به صورت قاچاق وارد این کشور شده است و اکنون بسیاری  از کشورها، زعفرانی که پیاز آن از ایران وارد شده است را به نام زعفران افغانستان می شناسند و در حقیقت کشور ایران در زمینه تجارت این گیاه نیز موفق نبوده است.

خداشناس یادآور شد: با توجه به جنبه سودآوری مالی که برداشت و فروش گیاهان دارویی برای مردم داشته است، بخش زیادی از این برداشت کنندگان مردم هستند که اغلب به دلیل نداشتن آگاهی روش های جمع آوری متاسفانه با برداشت نامناسب فضا را به سمت نابودی کامل گیاه پیش می برند.

 

غفلت از طب سنتی در درمان بیماری کرونا

این کارشناس گیاهان دارویی اظهار داشت: در ایام کرونا با استفاده از طب سنتی تا 60 درصد از بیماران با مشکلات حاد تنفسی کرونا را درمان کردیم، زیرا گیاهانی وجود دارند که به صورت مستقیم بر پاکسازی ریه از عفونت تاثیر دارند اما همچون سایر موارد در بخش بیماری کرونا نیز طب سنتی و گیاهان دارویی نادیده گرفته شد.

 

 

عواملی در بدنه وزارت بهداشت مانع پذیرش طب سنتی هستند

رضا منتظر، پزشک و محقق طب سنتی با اشاره به اینکه طب سنتی در کشور ایران سابقه تاریخی و قدمت چندهزار ساله دارد و همیشه مورد توجه مردم و حاکمان بوده است، اظهار داشت: در برهه ای از تاریخ اواخر دوره صفویه و دوره قاجار و پهلوی تلاش هایی برای فراموشی این طب انجام شد.

وی با بیان اینکه در دوره پهلوی قوانینی برای ممنوعیت استفاده از طب سنتی در کشور وضع شد، گفت: بعد از انقلاب نیز به این قوانین عمل می شد، تا اینکه در سال 78 دیوان عدالت اداری مصوبه غیرقانونی بودن ممنوعیت حجامت در کشور را به تصویب رساند که باعث شتاب گرفتن و رشد طب سنتی در کشور شد.

منتظر ادامه داد: این در حالی است که همواره  عواملی که منافعشان را در  مقاومت در برابر پذیرش طب سنتی می دانند،  در بدنه و ساختار وزارت بهداشت قرار دارند که مانع رشد این طب در کشور می شوند.

 

اعلام آمادگی پزشکان طب سنتی برای درمان کرونا و ادامه مخالفت ها تاکنون

این پزشک طب سنتی با بیان اینکه با ایجاد دانشکده های طب سنتی در کشور برای نخستین بار در سال 86 جایگاه قانونی به این علم داده شد، افزود: اما براساس گفته های قاضی زاده هاشمی وزیر وقت، حرکت این طب در کشور به صورت کند و لاک پشتی بوده است، به گونه ای که از سال 86 تاکنون با گذشت 15 سال از تاسیس این دانشکده ها با جذب تعداد محدودی دانشجو در محموع 500 نفر فارغ التحصیل شده اند که با فارغ التحصیلان پزشکی نوین در کشور غیر قابل قیاس است.

منتظر خاطرنشان کرد: این طب هم اکنون جایگاه قانونی پیدا کرده است اما جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد.

وی ادامه داد:  وزیر بهداشت فعلی نیز بارها نسبت به استفاده از ظرفیت های طب سنتی تاکید کرده  و بخش نامه هایی نیز صادر شده اما در موضوع کرونا همچنان مخالفت ها بالاست و دستورالعمل ها در حد حرف باقی مانده اند.

وی با بیان اینکه از فروردین ماه سال جاری بارها جهت استفاده از طب سنتی در درمان کرونا اعلام آمادگی کرده ایم، گفت: موفقیت هایی نیز در این باره داشته ایم اما بالعکس با موجی از تمسخر و اتهام مواجه شده ایم و برخلاف کشوری همچون چین که بیماری را با طب سنتی کنترل کرده است در ایران هنوز درگیر این هستیم که طب سنتی خوب یا بد است.

منتظر یادآور شد: در راستای بیماری کرونا پژوهشی در بیمارستان ساوه انجام دادیم، که تبدیل به یک پروپزال تحقیقاتی شد و نتایج خوبی به همراه داشت، همچنین تحقیقات موردی نشان داد، تعدادی از بیمارانی که 70 درصد درگیری ریه داشتند، تحت درمان طب سنتی به سلامتی کامل رسیدند.

 

ممانعت از چاپ مقاله طب سنتی در ایران و استقبال از این مقاله در چین

این محقق طب سنتی یادآور شد: تحقیقات انجام شد در شهر ساوه در قالب مقاله آماده شد که متاسفانه در داخل کشور ایران هیچ کدام از نشریات علمی حاضر به انتشار آن نشدند و جهت انتشار به نشریه ای در چین ارسال شد.

منتظر گفت: تاکنون طب سنتی در زمینه بیماری های زیادی از قبیل بیماری های مربوط به بیوشیمیایی خون اعم از غلظت خون، چربی خون،  دیابت، دردهای سیاتیکی کمر، گردن، سردردهای میگرنی و ... موثر واقع شدند و تمامی آنها در قالب مقاله منتشر شده اند.

وی با بیان اینکه در طب جدید نیز پیشگیری بر درمان مقدم است، گفت: زمانی که صحبت از پیشگیری می شود، در واقع سبک زندگی است که تنها مرتبط به استفاده از داروهای گیاهی نمی شود، بلکه ساعت خواب بیمار و وعده های غذایی از مهم ترین فرمول هایی هستند که در طب سنتی به بیماران آموزش داده می شود.

این پزشک طب سنتی اظهار داشت: در طب سنتی نیاز نیست، بیمار نسخه پیچیده ای داشته باشد، با برخی نکات سبک زندگی مشکلات بیمار حل می شود.

 

 

مقاومت وارد کنندگان داروهای شیمیایی در برابر طب سنتی

وی یادآور شد: ایران در حوزه گیاهان دارویی پتانسیل بالایی داشته و دارد و اقلیم چهار فصل و پوشش گیاهی متنوع کشور  به جای توسعه استفاده در کشور به کشورهای دیگر صادر می شود و به صورت خام اقدام به فروش آنها می شود، اما در زمینه طب سنتی به دلیل سیاست هایی که طی این سال ها جهت مقابله با طب سنتی بوده، استفاده نزدیک به صفر است.

منتظر اشاره کرد: منافع برخی از افراد در کشور مربوط به داروهای شیمایی بخصوص در بخش واردات این داروها است و تا زمانی که منافع این افراد وجود داشته باشد، مقاومت ها نیز ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: باید نهاد های قضایی کشور به این موضوع ورود پیدا کنند و این بساط را جمع کنند، که منافع یک کشور و میلیون ها نفر تحت تاثیر منافع عده ای قرار نگیرد.

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: باید برخوردهای مهم قضایی در این زمینه انجام شود، تا چه زمانی باید این عقب ماندگی را تحمل کرد و ویروسی همچون کرونا، خسارت زیادی را به کشور وارد کند.

 

میدان ندادن به طب سنتی در کرونا

این محقق طب سنتی گفت: در پاسخ به تمام کسانی که طب سنتی را شیادی یا غیرعلمی می دانند، بارها بیان شده که یک بخش درمانی در اختیار طب سنتی قرار دهید و بیمارانی که داوطلب ادامه درمان با طب سنتی هستند در آنجا بستری شوند، طی یک ماه خروجی در نظر گرفته شود که در کدامیک موفقیت های بیشتری حاصل می شود.

منتظر بیان داشت: اگر نتایج یک ماهه موفقیت آمیز بود، اجازه انجام این کار در سراسر کشور صادر شود، در حالی که به طب سنتی در جایگاه مشاوره طب نوین اجازه ورود داده شده البته که همان نیز انجام نمی شود.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک