شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ساعت ۱۲:۲۷
رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش خراسان شمالی :

مدارس غیردولتی تنها مجاز به دریافت شهریه ثابت ایام کرونا هستند / کاهش ثبت نام در این مدارس

مسعود عزیزی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید اولیا با علم به اینکه کرونا هنوز وجود دارد و این مدارس شهریه پرداز هستند، فرزندشان را در این مدارس ثبت نام کرده اند، گفت: براساس مصوبات وزارت کشور شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جاری بدون فوق برنامه ها ثبت و تنها شهریه ثابت از خانواده دریافت شده است.
مدارس غیردولتی تنها مجاز به دریافت شهریه ثابت ایام کرونا هستند / کاهش ثبت نام در این مدارس ,

مسعود عزیزی، رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: در مدارس هیئت امنایی  مبلغی به نام شهریه وجود ندارد، بلکه هزینه ای مصوب و از خانواده ها دریافت می شود که مربوط به کیفیت بخشی و کلاس های فوق برنامه است.

وی با اشاره به اینکه مدارس هیئت امنایی نمونه بارزی از مدرسه محوری در جمهوری اسلامی ایران هستند، اظهارکرد: این مدارس متشکل از انجمن اولیای همان مدرسه و افراد معتمدی از جمله معلمان و استادان دانشگاه هستند که کار به آنها واگذار شده است.

عزیزی گفت:  در حال حاضر باتوجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط تدریس به صورت مجازی، علی رغم اینکه مردم گمان می کنند فعالیت مدارس کم شده است، اما در واقعیت به این صورت نیست.

مقام مسئول خاطرنشان کرد: در رابطه با دریافت مبلغ از خانواده ها در مدارس هیئت امنایی، اعضای هئیت مختار هستند که تصمیم گیری کنند به طور مثال اگر تشخیص داده شود که هزینه های مدرسه در سال جاری کمتر شده است، هزینه کیفیت بخشی را دریافت نکنند.

وی یادآور شد: هیئت امنا چون متشکل از خانواده های دانش آموزان هستند، هر تصمیمی گرفته می شود براساس نظرات خودشان است که قطعا به ضرر خودشان تصمیم نمی گیرند.

 

شهریه مدارس غیردولتی نیمه دوم سال تحصیلی گذشته به خانواده ها عودت شد

عزیزی همچنین ادامه داد: مدارس غیردولتی بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی در سامانه ای به نام مشارکت ها، میزان شهریه ها از مدرسه تا ستاد مشخص است که از سمت وزارت ابلاغ می شود.

وی اضافه کرد: هر ولی دانش آموزی که به مدرسه غیردولتی مراجعه می کند، ابتدا می تواند به این سامانه مراجعه کند، همچنین مدرسه با استفاده از نصب بنر در سطح مدرسه نرخ شهریه آن سال را مشخص می کند و با علم به اینکه شهریه مدرسه به چه میزان است ثبت نام را انجام می دهند.

این مقام مسئول گفت: سال گذشته باتوجه به شیوع ویروس کرونا از نیمه سال تحصیلی مدارس تعطیل شد و به دنبال شکایت خانواده مبنی بر دریافت هزینه فوق برنامه و سرویس، اردوها، تغذیه روزانه گرفته شده بود، اعتراض به جا بود.

وی افزود: به دنبال گلایه مندی خانواده ها از دریافت کامل شهریه ها در سال تحصیلی گذشته،  بخش نامه ای از سمت وزارت ارسال و به مدارس ابلاغ شد که مدارس این شهریه را می توانند به اولیا عودت دهند و اگر چنانچه اولیا رضایت داشتند می توانستند شهریه را برای سال تحصیلی جدید منتقل کنند.

عزیزی خاطرنشان کرد: براساس این بخش نامه که در سراسر استان اجرایی شد به جز چند مورد شکایت که با پیگیری های انجام شده، رسیدگی صورت گرفت.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید اولیا با علم به اینکه کرونا هنوز وجود دارد و این مدارس شهریه پرداز هستند، فرزندشان را در این مدارس ثبت نام کرده اند، گفت: براساس مصوبات وزارت کشور شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جاری بدون فوق برنامه ها ثبت و تنها شهریه ثابت از خانواده دریافت شده است.

وی همچنین گفت: باتوجه به اینکه برخی از مدارس غیردولتی سامانه ای اختصاصی را خریداری کرده اند که به  فراخور تعداد دانش آموزانی که دارند، به صورت آنلاین خدمات متفاوتی را ارائه دهند و افزایش 100 درصدی اجاره بها برای مدارس و عدم حمایت مالکان بار مالی زیادی برای این مدارس به همراه داشت.

عزیزی یادآور شد: علاوه بر این نیروهایی که تدریس در این مدارس را برعهده دارند، اغلب نیروهای آزاد هستند و اگر از نیروهای مدارس دولتی هم استفاده شوند، معلمان توانمند و خاص را انتخاب می کنند که حق الزحمه های بالایی دارند تا بتوانند کیفیت تدریس را بالا ببرند که به نوبه خود در بالارفتن هزینه های مدرسه نقش قابل توجهی را دارد.

 

 اعتراض، بعد از ثبت نام در زمینه شهریه پذیرفته شده نیست

این مقام مسئول گفت: در حالی که تورم افسار گسیخته در حال بالارفتن است، حداکثر مبلغی که به شهریه مدارس غیر انتفاعی اضافه شد، حدود 30 درصد بوده، که در استان خراسان شمالی با نظرسنجی و تحلیل های صورت گرفته، مشخص شد دریافتی این مدارس با هزینه ها سازگاری ندارد و این مدارس زیان ده شده اند.

وی تصریح کرد: با این شرایط مدارس مجبور هستند از نیروهای با سطح درجه بندی پایین تری استفاده کند یا حقوق کمتری به نیروهای قبلی پرداخت کنند که در نتیجه آسیب به دانش آموز می رسد.

عزیزی با بیان اینکه در زمینه مدارس غیردولتی هیچ اعتراضی از طرف مردم بعد از ثبت نام پذیرفته شده نیست، چون خانواده ها با آگاهی از لزوم پرداخت شهریه اقدام به ثبت نام فرزندان خود در این مدارس می کنند، ادامه داد: اما اگر مدرسه غیردولتی خدمات مطلوبی ارائه نمی دهد موضوع متفاوت و قابل پیگیری است.

وی یادآور شد: مدارس غیردولتی این آگاهی را دارند که قطعا با خدمات باکیفیت می توانند، رضایتمندی والدین و دانش آموزان را داشته باشند، به همین دلیل معمولا خدمات با کیفیت را مدنظر دارند.

 

ثبت نام در مدارس غیردولتی استان کاهش یافت

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان های خراسان شمالی با کاهش شدید ثبت نام دانش آموزان مواجه هستیم، گفت: اما در همه مدارس به صورت یکسان نمی توان نظر داد، چراکه در برخی از مدارس با توجه به عملکرد قابل قبولی که داشته اند افزایش ثبت نامی هم داشته ایم.

وی تعداد کل مدارس غیردولتی فعال خراسان شمالی را 130 مدرسه ومدارس هیئت امنایی را 52 واحد اعلام کرد.

عزیزی گفت: در مقاطع تحصیلی مختلف در بخش غیردولتی به ترتیب، پیش دبستانی حداقل یک میلیون و 265 هزار تومان و حداکثر دو میلیون و 600 هزار تومان، در مقطع ابتدایی حداقل یک میلیون و 836 هزار تومان و حداکثر آن سه میلیون و 600 هزار تومان، متوسطه اول حداقل دو میلیون و 530 هزار تومان و حداکثر چهار میلیون و 400 هزار تومان و متوسطه دوم حداقل سه میلیون و 235 هزار تومان و حداکثر 6 میلیون و 630 هزار تومان شهریه مشخص شده است.

 

انتهای پیام/ رحمانی 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک