پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ساعت ۱۳:۲۶

حرمت شکنی در بازی های بومی و محلی بجنورد/ عواقب انتقاد های تند اما بی عمل مسئولان

به دنبال حرمت شکنی روز گذشته در بازی های بومی و محلی بجنورد واکنش های متعددی از سمت مردم و مسئولان مربوطه دریافت شد که به دنبال آن سه نفر از افراد خاطی نیز دستگیر شدند.
حرمت شکنی در بازی های بومی و محلی بجنورد/ عواقب انتقاد های تند اما بی عمل مسئولان ,

به گزارش عصراترک، روز گذشته همزمان با شهادت امام هادی (ع) جشنواره بازی‌های بومی و محلی بجنورد با رقص و موسیقی محلی در مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد که با واکنش های مختلفی از سمت مردم و مسئولان همراه شد.

بلافاصله بعد از انتشار این خبر در فضای مجازی طی دستور فوری از محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی رئیس هیات ورزشهای روستایی و عشایری خراسان شمالی برکنار شد .

 همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین جعفری، رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی در این رابطه اعلام کرد: سه نفر از عوامل حرمت‌شکن برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی بجنورد بازداشت شدند.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع، دستگاه قضا به بررسی پرونده ادامه خواهد داد.

 

مدیران بی کفایت منتظر عواقب قضایی اقدام خود باشند

علاوه بر این سیدجواد ایلالی، دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز در این باره اظهار داشت: مدیران بی‌کفایت و بی‌لیاقتی که با برگزاری سهوی و یا خدای‌نکرده عمدی یک جشنواره موهن در بجنورد باعث جریحه‌دار شدن احساسات دینی مردم شدند، منتظر عواقب قضائی اقدام خود باشند.

وی ادامه داد: در این باره تا کنون سه نفر از برگزارکنندگان مراسم در بازداشت هستند و تحقیقات توسط ضابطین قضائی ادامه دارد و احتمال دستگیری افراد دیگر نیز وجود دارد.

این مقام مسئول توهین به مقدسات را جرم خواند و گفت: آنچه در روز شهادت امام معصوم(ع) در بجنورد روی داد و سبب انتقاد بحق طیف وسیعی از جامعه شد٬ یک جرم آشکار است و با عوامل آن به‌شدت برخورد می‌شود تا از این پس شاهد این گونه اقدامات نباشیم. 

 

شیوع کرونا و کمرنگی مسائل فرهنگی 

حجت الاسلام مرتضی رستم پور، معاون رسانه، فرهنگ سازی و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان شمالی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: اسلام، دین شاد و بانشاطی است و تمام تلاش اسلام برای رسیدن به ابتهاج است.

وی با اشاره به اینکه براساس روایاتی که در اسلام آمده است، انسان مومن بانشاط و شاد است، گفت: دین اسلام با شادی هیچ مشکلی ندارد.

حجت الاسلام رستم پور با بیان اینکه چرا در تمدن نوین و بعد از 42 سال از انقلاب اسلامی ایران این اتفاق در جامعه رخ می دهد، گفت: اینکه در روز شهادت امام هادی (ع) افراد قاصر یا مقصر وارد صحنه شوند و رفتار غیرمتعارف و ناشایستی را بروز دهند که موجب جریحه دار شدن عفت عمومی و مردم شود، قطعا یک دلیل نمی تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که بعد از 42 سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی ایران از آن غافل بوده ایم و مسئولیت نمایندگان مجلس در این حوزه را قوی تر می کند، نبود انسجام  و اطلس شادی و شهادت در تقویم رسمی کشور است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در مجلس مصوبه ای وجود ندارد، تا روز شهادت ائمه که در مجموع 14 روز است، تعطیل اعلام شود، گفت: اگر این اتفاق بیافتدکمتر شاهد رقم خوردن، سهوی یا عمدی این اتفاقات خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ضعف قانون در این مقوله باعث شده است که در برخی از روزهای شهادت ، تعطیل اعلام شود و به برخی دیگر توجهی نشود که موجب سواستفاده  خواهد شد.

حجت الاسلام رستم پور ادامه داد: از زمانی که کرونا وارد کشور شد، متاسفانه اقدامات فرهنگی نهادها یا کاملا حذف و یا به اندازه ای کمرنگ شد که عملا دیده نمی شوند، لذا همت متولیان فرهنگی را می طلبد که نسبت به احیا فرهنگ دینی و اسلامی جامعه، اقدام جدی داشته باشند و در این حد نباید عقب نشینی کرد.

 

کم کاری شهرداری در فضا سازی های شهری ایام شهادت 

وی مسئله مهم دیگر  را کم کاری شهرداری و شورای شهر، در رابطه با المان سازی و فضاسازی های شهری در روزهای شهادت ائمه اطهار عنوان کرد و گفت: متاسفانه رویکرد این مجموعه، فرهنگی محور نیست و عملا به دنبال سازه های مهندسی و شهری هستند و خبری از ساختن و مهندسی فرهنگی برای شهر نیست.

حجت الاسلام رستم پور با بیان اینکه هیئت های ورزشی زیرمجموعه اداره کل ورزش و جوانان هستند و روسای این هیئت ها مبلغی را به عنوان حقوق دریافت نمی کنند و به عنوان شغل محسوب نمی شود، گفت: همچنین نبود یک شخص روحانی و مشاور در این مجموعه باعث می شود چنین اقدامی به صورت سهوی و عمدی در این جشنواره ها دیده شود.

وی با بیان که دین مقوله ای تخصصی است، بیان داشت: خلا مشاوره فرهنگی در این مجموعه ها باعث شده است که مسائل دینی از حالت تخصص محور به حالت عامیانه محور تغییر پیدا کند.

وی تصریح کرد: بیان اینکه مراسم شهادت بعدازظهر آن روز تمام می شود، به خوبی نشان از این بی تخصصی در بین برگزارکنندگان این جشنواره دارد.

 

تصمیم گیری های تخصصی توسط افراد غیرمتخصص

حجت الاسلام رستم پور گفت: نتیجه تصمیم گیری افراد غیرمتخصص برای یک مسئله تخصصی قطعا مشکلات این چنینی به همراه خواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: همچنین نباید غافل شد که مدیرکل ورزش و جوانان استان ، روسای هیئت ها و متولی و برنامه ریز این برنامه ها و جشنواره ها اغلب بدون داشتن صلاحیت های شخصی و شخصیتی وارد یک عرصه شده اند و پتاسیل های منطقی که فرد باید داشته باشند را ندارند و در نتیجه ایجاد آسیب خواهند کرد.

وی افزود: این رفتارها قطعا باعث آزرده خاطر شدن مردم و جریحه دار شدن عفت عمومی شده است و زمانی که این اتفاق می افتد افراد هوشیار تر خواهند شد و از خواب غلفت بیدار می شوند.

معاون رسانه، فرهنگ سازی و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان،  اقدام به موقع دادستان بجنورد و واکنش استاندار را از اقدامات پسندیده برای جلوگیری از تکرار چنین اشتباهاتی ذکر کرد.

به گزارش عصراترک،  چندی پیش غلامرضا هوایی، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی، دستگاه ورزش استان را مانند ژله نامیده بود و گفته بود، دستگاه ورزش ما فشل است، من به مدیریتش انتقاد ندارم، بلکه قبول ندارم!

همچنین استاندار خراسان شمالی نیز در روزهای نخست کاری، نسبت به عملکرد مدیرکل ورزش و جوانان انتقادات فراوانی داشت، اما چرایی تغییر نکردن شرایط این اداره کل با توجه به این انتقادات شدید جای سئوال دارد.

علاوه بر این نکته قابل توجه دیگر این است که برای برگزاری این مراسمات باید مجوزی صادر شود و اینکه چه کسی این مجوز را صادر کرده است نیز نادیده گرفته شده است.

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک