شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۸۳۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ساعت ۱۰:۲۱
گزارشی از وضعیت کمبود و گرانی روغن در بازار؛

داغ روغن بر زندگی مردم/ رها شدگی قیمت ها را چه کسی باید پاسخگو باشد؟

گرانی های زنجیروار قیمت کالاهای اساسی و نبود آنها از یک سو و رها شدن بازار و نبود نظارت از سوی دیگر باعث دردسرهایی برای مردم و نگرانی آنها از وضعیت فعلی شده است، این در حالی است که مسئولان ابزار می کنند هیچ گونه کمبودی در سطح شهر وجود ندارد و همه چیز روبراه است.
داغ روغن بر زندگی مردم/ رها شدگی قیمت ها را چه کسی باید پاسخگو باشد؟,

به گزارش عصراترک، طی هفته های گذشته بعد از گرانی های اقلامی از جمله مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، گرانی روغن و کمیاب شدن آن نیز به مشکل جدیدی برای مردم تبدیل شده است.

روغن در گروه کالاهای اساسی و تقریبا غیرقابل حذف از وعده های غذایی مردم محسوب می شود، به گونه ای که این کالا نیز ظاهرا همچون بسیاری از کالاهایی که رنگ و نشانی از آنها بر سفره مردم نمانده، قصد رخت بستن از سبد غذایی مردم دارد.

با توجه به شرایط اقتصادی که در جامعه شاهد آن هستیم، دو پدیده گرانی و گران فروشی خودنمایی می کند و تقریبا به صورت روزانه مردم افزایش و تغییر قیمت ها را احساس می کنند.

اخبار منتشر شده در رسانه های مختلف خبر از آن می دهد که دلیل اصلی این گرانی ها نبود مواد خام اولیه تولید روغن در داخل کشور است که بنابراظهارات مسئولان مربوطه به زودی این مواد خام وارد کشور می شود ومشکلات به زودی رفع می شود.

البته این تنها گوشه ای از مشکلات در حوزه روغن است، بلکه بخش اصلی قضیه نظارتی است که خبری از آن در شهر نیست، زیرا قیمت های افسار گسیخته در بازار نشان از عدم نظارت دارد .

 

 

خاک خوردن روغن ها در قفسه و ممانعت کاسبان از فروش آن

رستم پور، شهروند بجنوردی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این باره گفت: مردم مجبورند برای تهیه یک روغن تمامی شهر را جویا شوند و از روی اجبار روغن های با برندهای نامعتبر و کیفیت نامطلوب را با قیمت های سرسام آوری خرید کنند.

محمدنیا یکی دیگر از شهروندان بجنوردی ادامه داد: روز گذشته برای تهیه روغن به بازار رفتم اما وقتی از فروشنده تقاضای روغن کردم درحالی که قفسه های مغازه پر از روغن بود گفت این روغن ها فروشی نیست وقتی دلیل را جویا شدم، گفت هنوز قیمت ندارد در حالی که روغن ها با قیمت هفت هزار و 500 تومان برچسب گذاری شده بود.

وی ادامه داد: برایم جالب بود که چگونه این روغن با این قیمت در بازار وجود داشته و این تنها می تواند خبری از انبارهای پنهانی باشد که در زمان نیاز شدید وارد بازار کنند و با قیمت های بالایی به مردم بفروشند.

محمدنیا خاطرنشان کرد: پذیرفته ایم که کشور در حال تحریم است و مشکلات اقتصادی زیادی دارد اما از مسئولان خواهشمندم با حضور در بازار از وضعیت قیمت ها مطلع شوند، زیرا بخش زیادی از این وضعیت به ناکارآمدی مدیران و ناظران بر می گردد.

 

توزیع 135 تن روغن مایع سرخ کردنی در استان

احمد خوشدل، معاون اتحادیه خواروبارفروشان بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با کمبود روغن در بجنورد اظهار داشت: کمبود روغن جامد و نیمه جامد مربوطه به استان خراسان شمالی نیست بلکه این مشکل به دلیل نبود مواد اولیه در سراسر کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه طی دو هفته گذشته 235 تن روغن مایع سرخ کردنی وارد استان شده است، گفت: برای تمامی فروشگاه ها و کاسبان پیامک جهت دریافت روغن ارسال شده که تاکنون 135 تن روغن به آنها تحویل و در بازار توزیع شده است.

خوشدل با اشاره به اینکه روغن های سرخ کردنی که وارد استان شده اند، از بهترین برند و کیفیت هستند و قابلیت استفاده در پخت غذا هم دارد، اضافه کرد: عده ای از کاسبان روغن ها را تحویل گرفتند و بلافاصله به فروش رسیده است، و عده ای دیگر به دلیل عدم استقبال مردم اقدام به دریافت روغن نداشته اند.

 

افزایش قیمت روغن جامد از 50 هزار به 90 هزار تومان

معاون اتحادیه خواروبارفروشان بجنورد با اشاره به اینکه کمبودی در حوزه روغن مایع در شهر بجنورد وجود ندارد، گفت: کمبود اصلی، نبود روغن جامد و نیمه جامد در بازار است و با توجه به اینکه روغن جزئی حذف نشدنی از زندگی مردم است، دردسرهایی برای مردم به وجود آورده است.

خوشدل گفت: در صورت وجود روغن جامد و نیمه جامد فروشنده آن را با قیمت 55 هزار تومان خرید و با قیمت 85 تا 90 هزار تومان در بازار عرضه می کند.

وی با بیان اینکه 10 تن روغن سرخ کردنی با کیفیت متوسط و سایز کوچک در انبارها باقی مانده است، گفت: حواله ها برای کاسبان صادر و به فروشندگان تحویل داده شده است، اما بیشترین استقبال از روغن های سایز بزرگ بوده است.



فعالیت 1800 صنف خواروبار فروش در بجنورد

معاون اتحادیه خواروبار فروشان بجنورد اضافه کرد: بیماری کرونا علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن سلامتی مردم، مشکلات اقتصادی زیادی را ایجاد کرده است که قدرت خرید مردم به شدت افت کرده و خانواده ها گاها توان خرید اقلام ضروری شان را نیز ندارند.

خوشدل با بیان اینکه نظارت ها به صورت روزانه توسط تیم متشکل از اتحادیه، سازمان صمت و تعزیرات در حال انجام است، گفت: در سطح شهر بجنورد در مجموع یک هزار و 800 واحد صنفی در حوزه خواروبار مشغول به کار هستند که از این تعداد یک هزار و 200 مغازه با داشتن پروانه و مابقی بدون پروانه فعالیت دارند.


95 درصد روغن مصرفی در کشور وارداتی است

حسن وحیدی، رئیس اداره تنظیم بازار سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره اظهار داشت: باتوجه به اینکه 95 درصد روغن خام مصرف کشور وارداتی است، به دلایل تحریم و مشکلات موجود جهت واردات در یک ماهه اخیر کمبود روغن بالاخص روغن جامد کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: میزان روغن تخصیصی به استان خراسان شمالی حدود 630 تن جهت مصرف خانوارها و 50 تن جهت مصرف صنوف صنعتی است که مباشراستانی تعیین شده و جذب در حال انجام است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 230 تن جذب و در حال توزیع است.

رئیس اداره تنظیم بازار سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی  یادآور شد: طی یک هفته اخیر به مقدار کافی روغن خام وارد کشور شده است طی چند روزی آتی مشکلات روغن مرتفع خواهد شد.

 

تشکیل 7 پرونده تخلف در حوزه روغن

محمد کرمیان فر، معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه روغن نباتی در استان خراسان شمالی پرونده احتکار نداشته ایم، گفت: تعداد هفت مورد پرونده در بخش های مختلف گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی این تعداد پرونده ها 21 میلیون و 343 هزار ریال بوده است، گفت: این در حالی است که انبارهای نگه داری کالاهای اساسی در استان خراسان شمالی به صورت مستمر مورد رصد و بازرسی قرار دارد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک