چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس کرونا | کد خبر: ۲۸۳۲۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ساعت ۱۰:۱۳

توضیحات رحمانی‌فضلی درباره تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی/ تاکسی‌ها مجاز به تردد بعد از ساعت ۲۱ هستند

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: الان روزانه ۴۲ هزار تست گرفته می‌شود و با تست‌های سریع، به راحتی به عدد ۱۰۰ هزار تست در روز می‌رسیم و این مهم گام بلندی برای شناسایی زود و سریع بیماران است.
توضیحات رحمانی‌فضلی درباره تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی/ تاکسی‌ها مجاز به تردد بعد از ساعت ۲۱ هستند,
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر درباره محدودیت‌ها و تعطیلی‌های کرونایی گفت: قرارگاه بعد از 8 ماه اقدامات مختلف و فراز و فرودها بلنا بر این شد یک مرکزیتی باشد تا امر هماهنگی، اجرا و نظارت بر حُسن اجرا در سراسر کشور را بر عهده داشته باشد و این قرارگاه شکل گرفت. در این مرحله که در موج سوم و طوفانی که در ایران و سایر دنیا رخ داده است، لازم بود که حتما این تمرکزی ایجاد شود و مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور و مجموعه دولت این قرارگاه را در وزارت کشور تعبیه کردند.

وی افزود:‌در دو-سه هفته اخیر در قرارگاه بر مصوبات ستاد که در حدود 43 جلسه، 370 مصوبه بود تمرکز داشتیم و این مصوبات پیگیری شد که چگونه اجرا شده است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طرحی که امروز برای محدودیت‌ها عنوان شده، بررسی شده و از تجریبات داخلی و تجریبات کشورها نهایت استفاده شده است. این طرح که فعلا به عنوان محدودسازی و ممنوع‌سازی در برخی امور است، به تنهایی نمی‌تواند موفق شود مگر اینکه مجموعه اجزای پروژه اصلی با هم اجرا شوند. هدفی که ما تعیین کردیم، مدیریت کنترل ویروس است.

رحمانی فضلی گفت: باید تعداد بیماران و هم‌چنین ورودی بیمارستان‌ها را کاهش دهیم. این پروژه چند جزء دارد و همه‌ی اجزا در این طرح دیده شده که باید اجرا شود. یکی از اجزا غربال‌گری عمومی و شناسایی بیماران است و برای این، طرح محلات را اجرا کردیم. الان هرکس که مبتلا می‌شود بعد از اینکه به بیمارستان یا آزمایشگاه می‌رود، بعد از مشخص شدن نتیجه چند روز طول می‌کشد و امر درمان سخت می‌شود.

وی اظهار داشت: تشخیص زنجیره و قطع آن یعنی که باید مشخص شود که فردِ مبتلا با چه کسانی ارتباط داشته است. ما باید ظرفیت تست‌ها را افزایش دهیم؛ تا هفته قبل روزانه 22 هزار تست گرفته می‌شد و علیرغم مشکلاتی که وجود داشته، امروز آقای  دکتر نمکی اعلام کرد که از روز سه‌شنبه تست‌های فوری ایرانی در اختیار قرار خواهد گرفت و الان روزانه 42 هزار تست گرفته می‌شود و با این تست‌های سریع، به راحتی به عدد 100 هزار تست در روز می‌رسیم و این مهم گام بلندی برای شناسایی زود و سریع بیماران است.

وزیر کشور بیان کرد: مرحله بعدی قرنطینه است و مردم در این موضوع هنوز آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و بسیاری از منازل مردم هم امکان قرنطینه نیست و قرار شد بتوانیم از قرنطینه‌های موقت که در اوایل استفاده می‌شد، از نیروهای مسلح کمک بگیریم و در کنار این نیز، از ستاد ملی کرونا مجوز گرفتیم که از ظرفیت هتل‌ها و اماکن دولتی استفاده کنیم. قطعا به قرنطینه نیاز داریم که باید این‌کار انجام شود.

وی گفت: ما مبنای ممنوعیت را سه سطح زرد، نارنجی و قرمز قرار دادیم و اعمال ممنوعیت در ادارات، بخش‌های عمومی و اصناف است. همه اینها که گفته شد دارای سه رکن، وزارت بهداشت، تبلیغات- آموزش و مردم است. همه کار‌هایی که انجام می‌دهیم برای این است که وزارت بهداشت بتواند خدمات خود را به‌خوبی انجام دهد و البته که همه قدردان تلاش ین عزیزان هستند. باید مردم نسبت به زوایای این بیماری آگاهی داشته باشند و همه این‌کار‌ها برای مردم و با کمک مردم است. هیچ‌کس راضی نیست ممنوعیت و محدودیت ایجاد شود ولی وقتی با یک اقلیتی مواجه می‌شویم که رعایت نمی‌کنند مجبور به قراردادن ممنوعیت و محدودیت می‌شویم.

رحمانی فضلی هم‌چنین در پاسخ به سوالی در تشریح ممنوعیت تردد درون‌شهری در شهرهای با وضعیت قرمز از روز شنبه از ساعت 21 تا 4 صبح، تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که باید بین بد و بدتر تصمیم‌گیری کنیم و هزینه‌های انسانی، اقتصادی و اجتماعی بالایی داریم و باید در این شرایط تصمیم بگیریم. هر تصمیمی هزینه‌ای دارد و وقتی می‌گوییم که مشاغل از ساعت 18 تعطیل بشوند، کسب و کارشان دچار مشکل می‌شود ولی باید تدبیر کرد و شرایط را هم لحاظ کرد.

وی افزود: برای منع تردد درون‌شهری رسانه‌ها و صدا وسیما باید در اقناع‌سازی مردم همکاری ویژه داشته باشند و همیشه این مطلب را بیان کرده‌ام که مردم همیشه تمام‌کننده‌ی اصلی هستند و پیش‌بینی من این است که با اعلام محدودیت منع تردد درون‌شهری بعد از ساعت 21 حدود 60 درصد مردم رعایت خواهند کرد. باقی‌مانده نیز کسانی هستند که کارمندان دستگاه‌های اجرایی می‌باشند و به‌عنوان مثال دستگاه‌ها می‌توانند شماره‌های پلاک خودروی کارمندان خود به نیروی انتظامی بدهند که جریمه نشوند ولی این زمان‌بر است و در این زمینه باید هماهنگی صورت بگیرد.

فرمانده قرارگاه علمیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره چگونگی اجرای منع تردد درون‌شهری گفت: این‌کار با دوربین انجام خواهد شد و در برخی میادین اصلی کنترل حضوری نیز انجام می‌گیرد ولی اصل و پایه بر دوربین است. اگر نیاز باشد، اصلاحاتی روی این طرح صورت خواهد گرفت ولی بنابراین است که با حفظ کرامت مردم و عدم مراجعه حضوری که موجب ناراحتی شود، کار انجام بگیرد. مردم هم قبول کنند که کار سختی است و این‌ها برای حفظ سلامتی مردم است. تاکسی‌ها، تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌ها مشمول طرح منع تردد نمی‌شوند.

رحمانی فضلی درباره اینکه گفته شده حضور کارمندان در ادارات نهایتا تا سقف یک‌سوم خواهد بود، خاطر نشان کرد: در مناطق با وضعیت قرمز تقریبا می‌توان گفت به جز مشاغل رده یک، بقیه تعطیل می‌شوند. برخی مراکز مانند بیمارستان‌ها و مراکز نامی و انتظامی و مرکازی ارائه خدمات مانند آب، برق و بانک‌ها تعطیل‌بردار نیست وباید خدمات ارائه بدهند.

وی درباره اینکه بخش خصوصی در این تعطیلی‌ها باید چگونه عمل کنند؟، اظهار داشت: بخش خصوصی در مشاغل تعیین تکلیف شده‌اند و شرکت‌هایی که مراجعه و ارباب رجوع ندارند می‌توانند با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی کار خود را انجام دهند ولی اگر ارباب رجوع دارند، باید تعطیل شود.

وزیر کشور گفت: تمامی آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت غیرحضوری است و حتی کادر اداری مدارس و دانشگاه‌ها خصوصا در مناطق با وضعیت قرمز تعطیل هستند مگر عوامل و کسانی که مثلا سامانه الکترونیکی را اداره می‌کنند که لازم است حضور داشته باشند.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: سفرهای ریلی، هوایی و اتوبوسی طبق توافق وزارت بهداشت و وزارت راه، تمام افرادی که سوار نوگان حمل و نقل می‌شوند  باید کنترل شوند و اگر مورد تایید بودند، می‌توانند سوار این وسایل بشوند؛ مثلا در هواپیما با رعایت 60 درصد ظرفیت سفر انجام می‌شود و در قطار هم با رعایت پروتکل‌ها انجام می‌گیرد.

وی گفت: در دو-سه روز اخیر که طرح غربالگری فعال شد حدود 500 نفر را شناسایی کردیم که در سیستم حمل و نقل عمومی کار می‌کردند، بیمار بودندو تذکر داده شد که اصلا نباید رانندگی کنند تا مردم نیز به وسیله آنان مبتلا نشوند. نکته مهم این است که واقعا خود مردم باید رعایت کنند و قبلا هم تأکید کرده‌ایم که خود مراقبتی مهم است و بعد از خودمراقبتی، و از دیگران مراقبت شود و بعد هم مراقبت‌های اجتماعی انجام بگیرد.

وزیر کشور در ادامه درباره محدودیت‌های بین شهری گفت: اگر کسی به هر نحوی از شهر خود خارج شد، اگر در جاده باشد و از شهر با وضعیت قرمز خارج شده باشد 1 میلیون تومان و اگر از شهر با وضعیت غیر قرمز خارج شده باشد، 500 هزار تومان جریمه خواهد شد. شاید این مبلع 500 هزار تومان خیلی بازدارنده نباشد ولی اتکای ما بر مردم و همکاری و همراهی آنان است. مردم باید باور کنند که می‌بایست این سبک زندگی را داشته باشیم و تا به واکسن و درمانی قطعی این بیماری دست یابیم.

رحمانی فضلی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره محدودیت‌های تردد بین شهری بین تهران و کرج گفت: تهران و کرج در منع تردد بین شهری یکی دیده شده است.

وی در ادامه سخنان خود درخصوص میزان رعایت و اجرای محدودیت‌ها و پروتکل‌ها عنوان کرد: ناظر عالی بر این طرح‌ها وزارت بهداشت است و قبل از اینکه قراگاه عملیاتی شکل بگیرد، گزارش‌ها حاکی از میزان رعایت‌ها در حدود 80 درصد بود ولی در مقطعی نیز به عدد 40 درصد در رعایت‌ها هم رسیدیم و طبق گزارشی الان داده شده، به عدد 70 درصد در رعایت‌ پروتکل‌ها  رسیده‌ایم. طبق گزارش امروز فرمانداران درباره طرح تعطیلی مشاغل ازساعت 18، در روز اول حدود 40، روز دوم به 50  و روز سوم به میزان 60 درصد رسیده‌ایم و هم‌چنین در برخی شهرها تا میزان 80 درصد در اجرای این طرح هم رسیده‌ایم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی میزان جریمه خودروهایی که بعد از ساعت 21 تردد داشته باشند را 500 هزار تومان اعلام کرد.

رحمانی فضلی هم‌چنین درباره تمدید این محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها بیان کرد: اگر بعد از مدت دو هفته که این طرح اجرا می‌شود، وزارت بهداشت گزارش داد که هنوز شرایط قرمز است، محدودیت‌ها ادامه می‌یابد و اگر گزارش داده شد که وضعیت نارنجی است، محدودیت‌ها کاهش می‌یابد. اگر نیاز باشد حین اجرای این طرح، مصوبات دیگری نیز خواهیم داشت.

وی در ادامه این برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات 28 خرداد سال 1400 و نحوه اجرای آن گفت: انتخبات مرحلهع دوم مجلس تجربه خوبی بود که در شرایط کرونایی برگزار شد. ما سال آینده باید 4 انتخابات را با 4 قانون برگزار کنیم که کار سنگین و سختی است. کارهای انتخاباتی که در دنیا در شرایط کرونایی انجام شده را مطالعه می‌کنیم و از تجاب بهره می‌بریم و قرار است تا دو ماه دیگر مجموعه‌ای را آماده کنیم و با شورای محترم نگهبان درباره برگزاری انتخبات را در شرایط کرونا صحبت کنیم. کارهای ما در حال انجام بوده و طبق زمان‌بندی پیش می‌رود و نگرانی از باب کرونا داریم که در مشارکت مردم چه میزان تأثیر می‌گذارد و دنبال راه‌هایی هستیم که انتخبات به‌خوبی و باشکوه برگزار شود.

وزیر کشور با بیان اینکه ما کارهای مقدماتی را انجام می‌دهیم و درباره تعرفه‌ها با شورای نگهبان تعامل داریم، اضافه کرد: به این علت که  چهار انتخبات داریم، مسئله آموزش بسیار اهمیت دارد و کار سختی است. باید برای مسئله کرونا فکری شود و قانون انتخابات ما پیش‌بینی چنین مباحثی را نکرده و می‌توان پیشنهاداتی داد و اگر لازم شد، قانون هم تصویب شود.

رحمانی فضلی در پایان درباره طرح اجرای محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها که از روز شنبه 1 آذرماه به مدت 14 روز اجرا می‌شود، خاطر نشان کرد: این طرح پویا جزئی از مجموعه است و اگر مجموعه‌ی اینها با هم به خوبی عملیاتی شود، می‌توانیم به اهداف تعیین شده برسیم و یکی از موضوعاتی که در این طرح لحاظ شده، ایجاد فضای تنفسی برای کادر درمان است. مجددا و مکررا باید از کادر درمانی‌مان تشکر کنیم که جانانه می‌کوشند و تلاش می‌کنند. البته تشکر واقعی زمانی است که بتوانیم جان مردم را نجات دهیم و نگذاریم مرگ‌ومیرها و آلام بیش از این مردم را اذیت کند.

انتهای پیام/ تسنیم 

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک