جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۷۸۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ساعت ۲۳:۵۴
دادار:

فراز به کمک تاکداران خراسان شمالی آمد

کارشناس باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی با توجه به اینکه هنوز باغات انگور استان به روش سنتی پرورش داده می شوند که در برابر تنش های محیطی آسیب پذیر شده اند، عنوان کرد: برای تغییر در روش پرورش انگور، اجرای طرح فراز در دستور کار قرار گرفته است تا عملکرد تولیدی این باغات اقتصادی تر شوند.
فراز به کمک تاکداران خراسان شمالی آمد,

علی دادار، محقق و کارشناس باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: هر چند در دنیا روش های پرورش انگور تغییر کرده و بهینه شده است، با این وجود، هنوز در خراسان شمالی درختان انگور به صورت خزنده و پا چراغی پرورش داده می شوند.
به گفته دادار، این روش موجب شده است تا شاخ و برگ تاکستان های استان از نور و هوای کافی برخوردار نشوند و در برابر آفات به ویژه آفت سفیدک آسیب پذیر و تولید محصول در این باغات کم بازده شوند.
وی با بیان اینکه در سطح استان تغییر در سیستم پرورشی انگور برای اقتصادی تر شدن و افزایش عملکرد در تولید تاکستان ها بسیار ضروری احساس می شد، تصریح کرد: در همین راستا، این مرکز تحقیقاتی، طرح فراز را مطالعه و تهیه کرد.
وی گفت: با اجرای طرح فراز، درختان انگور تاکستان ها باید داربستی شوند تا شاخ و برگ ها از هوا و نور کافی برخوردار شوند.
دادار افزود: با اجرای این روش میزان تولید تا 70 درصد افزایش خواهد یافت و درختان در برابر بروز آفات، آسیب پذیر نخواهند بود.
وی با اعلام اینکه اخیرا کلاس های آموزشی اجرای طرح فراز را برای تاکداران استان برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوب تاکداران استان روبرو شد،خاطر نشان کرد: با این وجود، خرید ابزار احداث داربست در هر هکتار از تاکستان ها به هشت تا 9 میلیون تومان هزینه نیاز دارد.
محقق و کارشناس باغبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان شمالی در خاتمه با یادآوری این مطلب که در سال جاری تاکداران استان به علت بروز آفت سفیدک انگور ضرر مالی بسیار زیادی دیدند، بر لزوم کمک و حمایت مالی دولت از تاکداران استان در قالب اعطای تسهیلات و یا کمک های بلاعوض برای اجرای طرح فراز تاکید کرد.
انتهای پیام/


 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک