در حال بارگذاری
در گفتگو با عصر اترک مطرح شد:

کمبود محیط‌بان، دغدغه جدی محیط‌زیست خراسان شمالی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: در حال حاضر مناطق تحت مدیریت این اداره کل با ۵۰ محیط‌بان پایش و گشت می‌شوند، درحالی‌که باید برای حفاظت از این عرصه تحت مدیریت حداقل ۱۵۰ نیرو در اختیار داشت.

رضا شکاریان با گرامی داشت هفته محیط‌زیست در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک اظهار کرد: استان خراسان شمالی از جمله استان‌هایی است که در زمینه غنای گونه‌های حیات‌وحش بی‌نظیر است.
وی افزود: به طور مثال، خراسان شمالی زیستگاه هشت گونه گربه سان است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی همچنین بیان کرد: در استان، طی سه سال اخیر به طور میانگین در هر سال ۲۰ درصد به جمعیت طعمه‌های این گربه‌سانان شامل قوچ، میش، کل، بز و آهو افزون شده است و رشد جمعیتی داشته‌اند.
بااین‌وجود، وی کمبود نیروی محیط‌بان همچنین ناوگان خودرویی و موتورسیکلت را مهم‌ترین چالش و دغدغه این اداره کل برای حفاظت از مناطق تحت مدیریت خود در استان بیان کرد.
شکاریان گفت: مبتنی بر استاندارد جهانی تعریف شده به‌ازای هر یک هزار هکتار باید یک محیط‌بان و مبتنی بر استاندارد ملی کشور نیز به‌ازای هر شش هزار هکتار می‌بایست یک محیط‌بان برای حفاظت و مراقبت از مناطق تحت مدیریت ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها جذب و به‌کارگیری شوند و این در حالی است که در خراسان شمالی هر محیط‌بان مساحت ۱۲ هزارهکتاری را تحت پایش و گشت دارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در استان خراسان شمالی ۵۰ محیط‌بان در قالب نیروهای پیمانی، قراردادی و نیروهای طرحی مناطق تحت مدیریت این اداره کل برای حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش استان را گشت‌زنی و مراقبت می‌کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی افزود: این در حالی است که باید حداقل این تعداد نیرو ۱۵۰ نفر باشند.
وی اشاره کرد: در دولت سیزدهم، خراسان شمالی در زمینه استخدام و جذب نیروهای محیط‌بان و کارشناس جدید دارای سهمیه شد که در این راستا، مجوز جذب و استخدام ۱۲ نیروی محیط‌بان و هشت کارشناس برای استان صادر شد.
شکاریان گفت: تا به کنون از طریق برگزاری آزمون استخدامی شش محیط‌بان و چهار کارشناس جذب شده‌اند و مابقی سهمیه نیز تا پایان شهریورماه امسال جذب می‌شود.
وی افزود: البته این اداره کل برای استخدامی جدید نیز دارای سهمیه جدید دیگری خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی درباره وضعیت ناوگان خودرویی و موتور سیکلتی در اختیار این اداره کل و محیط‌بانان اظهار کرد: در دولت سیزدهم این دولت توانست از محل اعتبارات ملی مصوب یک دستگاه کامیون، دو دستگاه تراکتور و یک دستگاه خودرو وانت تویوتا را خریداری کند.
شکاریان افزود: بااین‌وجود، این اداره کل به‌شدت به خرید خودروهای جدید برای انجام مأموریت‌ها و انجام گشت‌ها در مناطق تحت مدیریت خود در استان نیازمند است.
وی یادآور شد: قبل از دولت سیزدهم تعداد قابل‌توجهی از ناوگان موتور سیکلتی این اداره کل فرسوده و غیرقابل‌استفاده شده بودند که در دولت سیزدهم ۴۰ دستگاه موتورسیکلت جدید به این اداره کل تحویل شد.
این مسئول همچنین گفت: در سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان اعتبار بابت تعمیر ناوگان خودرویی و موتور سیکلتی این اداره کل صرف و هزینه شد.

موزه تاریخ طبیعی مرکز استان سنددار شد

افزون بر این، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی عنوان کرد: در دولت سیزدهم با اعتبارات ملی اختصاص‌یافته توانستیم پاسگاه محیط‌بانی قلعه چه را احداث و تجهیز کنیم.
وی همچنین گفت: در دولت سیزدهم احداث ساختمان اداره کل محیط‌زیست شهرستان فاروج نیز آغاز شد که در سال آینده بهره‌برداری می‌شود.
شکاریان خاطرنشان کرد: احداث دو ساختمان محیط‌بانی در شهرستان راز و جر گلان و منطقه قورخود نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند.
وی درباره تعیین تکلیف طرح ناتمام موزه تاریخ طبیعی مرکز استان واقع در بوستان باباامان نیز اظهار کرد: این طرح ناتمام با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی معطل تأمین اعتبار باقیمانده بود تا تکمیل شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی افزود: در دولت سیزدهم در سفر هیات دولت به استان، تکمیل این طرح دارای اعتبار مصوب شد.
وی همچنین گفت: سند زمین محل احداث این طرح نیز که مورد تعارض و مناقشه میان ادارات کل محیط‌زیست، راه و شهرسازی استان و شهرداری بجنورد شده بود، با پیگیری‌ها و ارائه مستندات، خوشبختانه سند ۵۰ هکتاری این طرح بابت احداث ساختمان موزه و محوطه‌سازی آن برای این اداره کل صادر شد.
شکاریان افزود: این ۵۰ هکتار فنس‌کشی شده است.

تجهیز شهرستان‌ها به ایستگاه‌های سنجش غبار
علاوه بر این، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی درباره تجهیز شهرستان‌های خراسان شمالی به سیستم‌های سنجش غبار نیز اعلام کرد: قبل از دولت سیزدهم، استان دارای دو ایستگاه سنجش غبار بود که در دولت سیزدهم، دو سیستم

سنجش غبار خریداری شده‌اند و تا پایان امسال نیز دو سیستم دیگر خریداری می‌شوند.
وی افزود: تا پایان شهریورماه سال آینده نیز دو دستگاه سنجش غبار دیگر خریداری خواهند شد.
شکاریان خاطرنشان کرد: تا سال آینده تمامی شهرستان‌های خراسان شمالی به این سیستم تجهیز می‌شوند.

پرداخت تسهیلات صندوق ملی محیط‌زیست به ۳ طرح زیستی محیطی خراسان شمالی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به پرداخت تسهیلات از محل صندوق ملی محیط‌زیست کشور به اجرای طرح‌هایی با رویکرد زیست‌محیطی نیز اشاره و اظهار کرد: تاکنون از محل این صندوق ۱۵ میلیارد و ۳۳۷ میلیون تسهیلات با کارمزد کمتر از کارمزدهای بانک مرکزی با دوره تنفس ۶ماهه و دوره بازپرداخت ۶۰ماهه به سه طرح در استان پرداخت شده است.
وی گفت: این تسهیلات به اجرای طرح‌های احداث تصفیه‌خانه کارخانه قند شیروان، احداث تصفیه‌خانه کارخانه آذین فورج اسفراین همچنین خرید سیستم‌های مرتبط با کنترل آلودگی هوا برای کارخانه سیمان بجنورد پرداخت شده‌اند.
شکاریان خاطرنشان کرد: درعین‌حال، در این صندوق مصوب شده است که ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات نیز به شهرداری بجنورد بابت اجرای طرح مدیریت پسماند پرداخت شود که هنوز شهرداری بجنورد در این زمینه اقدامی را برای دریافت این تسهیلات انجام نداده است.

تعیین تکلیف کارخانه کمپوست 

درعین‌حال، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی در پاسخ به این سؤال که دستگاه قضایی استان اخیراً بابت موضوع مدیریت پسماند استان و تعیین تکلیف کارخانه کمپوست راکد منطقه نجف‌آباد و تعیین تکلیف جانمایی محل ایستگاه کمپوست برای استان را از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، اتمام حجت کرده است، عنوان کرد: موضوع انجام مطالعات طرح جامع مدیریت پسماند استان سال ۱۴۰۱ مصوب شد تا در این زمینه استانداری خراسان شمالی درباره آن ورود و اقدام کند.
وی گفت: بر اساس آخرین برآورد انجام شده، برای ایجاد کارخانه جدید کمپوست و ایستگاه‌های زباله آن همچنین انتقال امکانات کارخانه قبلی کمپوست منطقه نجف‌آباد به کارخانه جدید به تأمین حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
شکاریان بیان کرد: درصورتی‌که مبتنی بر مطالعات و بر اساس اظهارنظر نهایی مشاوران، نتیجه بر بهره‌گیری از کارخانه فعلی کمپوست واقع در منطقه نجف‌آباد باشد باید مدیریت پسماند در این کارخانه به‌درستی اجرایی شود تا بار دیگر تنش‌های اجتماعی را به همراه نداشته باشد.

پیشنهاد راه‌اندازی شهرک تخصصی فراوری سرب و روی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی در خاتمه درباره برداشت مواد معدنی سرب و روی از معدن آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل شهرستان اسفراین نیز اظهار کرد: بر اساس توافقات انجام شده، مقرر شد که برداشت این مواد معدنی با حفر تونل انجام شود و به‌صورت برداشت روزمینی نباشد تا حجم آسیب به منطقه کمتر بشود.
شکاریان همچنین عنوان کرد: در زمینه احداث کارخانه یا کارخانه‌های فراوری سرب و روی در شهرستان اسفراین و یا شهرستان بام و صفی‌آباد نیز پیشنهاد داده‌ایم که مبتنی بر مطالعات آمایش سرزمینی انجام شده، یک شهرک صنعتی تخصصی فراوری سرب و روی ایجاد و راه‌اندازی شود تا به این صورت آلایندگی این صنعت فراوری نیز مدیریت شود.
انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات