در حال بارگذاری
معاون جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

کشت برنج در خراسان‌شمالی مشروط شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اجازه کشت برنج در استان به وجود و امکان تأمین آب مورد نیاز برای مزارع برنج منوط شد.

حمید نامور در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی عصراترک اظهار کرد: تا قبل از اینکه الگوی کشت محصولات به استان‌ها ابلاغ شود، درباره سطح زیر کشت برنج که محصولی پر آب طلب است، در کارگروه سازگاری با کم آبی استان تصمیم گیری می‌شد.  

 

وی گفت: در این راستا، در استان از سوی این کارگروه اجازه کشت بیش از ۴۰۰ هکتار برنج داده نمی‌شد.

 

نامور بیان کرد: بااین‌وجود، در دولت سیزدهم، در هیات وزیران و مجلس مصوب شد که به استان‌ها الگوی کشت ارائه شود که در این راستا، استان خراسان شمالی از فهرست کشت برنج حذف شد.

 

بااین‌وجود، وی عنوان کرد: باتوجه‌به اینکه سطوحی از مزارع استان با وضعیت بالابودن سطح بالای آب‌های زیرزمینی مواجه است و در این مزارع فقط برنج به عمل می‌آید و نمی‌توان محصول دیگری کاشت، بنابراین سازمان جهاد کشاورزی استان طی نامه‌نگاری با وزارت جهاد کشاورزی توانست اجازه کشت برنج تا سطح ۷۰۰ هکتار در استان را بگیرد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: البته این اجازه کشت به وجود و امکان تأمین آب موردنیاز برای این مزارع منوط شد.

 

وی اعلام کرد: این سازمان، برای فصل کشت بهاره جاری برای محصول برنج بررسی‌های لازم را انجام داد و در این راستا، مقرر شد که در این فصل کشت بهاره جاری تا ۴۰۰ هکتار از شالیزارهای استان که امکان تأمین آب را دارند، تحت کشت قرار گیرند.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: این سطوح در پایین‌دست سد شیرین دره همچنین در روستای بابا امان بجنورد قرار دارند که با تأمین حق آب از سد شیرین دره و رودخانه اترک امکان کشت را دارا شدند.

 

نامور گفت: کشت برنج در استان شروع شده است.

مصاحبه از: سمانه قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات