در حال بارگذاری

ویتنام، پنجره‌ای نوگشوده فراروی توسعه تجارت خراسان

شماره خبر : 3148 - https://asreatrak.ir/short/VpRDW

کشور ویتنام در شرقی‌ترین نقطه آسیا، سرزمینی است که فعالان اقتصادی خراسان رضوی آن را به عنوان فرصتی جدید برای توسعه تجارت این استان یافته و برای گسترش روابط بازرگانی با آن در تلاش هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک به نقل از ایرنا، ویتنام به پایتختی «هانوی» جغرافیای منحصربه‌فردی دارد و الگوهای آب‌وهوایی آن به مناطق گرمسیری و معتدل تقسیم می‌شود، بخش شمالی ویتنام در حاشیه منطقه آب و هوایی گرمسیری قرار دارد، در هانوی و شمال آن از می تا اکتبر (اردیبهشت تا مهر) هوا گرم و مرطوب است و باران بسیاری می‌بارد. در این مناطق، از نوامبر تا آوریل (آبان تا فروردین)، هوا خنک‌تر و خشک‌تر می‌شود.

ویتنام به عنوان یکی از اقتصادهای در حال رشد جنوب شرق آسیا، می تواند بازار جدیدی برای محصولات ایرانی فراهم کند و به تنوع بازارهای صادراتی ایران کمک کند، با گسترش تجارت با ویتنام، ایران می‌تواند وابستگی خود به بازارهای سنتی را کاهش داده و مخاطرات اقتصادی را مدیریت کند.

از سوی دیگر کشور ویتنام با داشتن نیروی کار جوان و زیرساخت‌های در حال توسعه، فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی ارائه می‌دهد، ایران و ویتنام می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند فناوری، کشاورزی، و انرژی همکاری کنند که این می‌تواند به توسعه اقتصادی هر ۲ کشور کمک کند.

ایران می‌تواند از طریق ویتنام، به بازارهای دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا دسترسی پیدا کند که این مهم به افزایش صادرات و گسترش روابط تجاری کمک شایانی خواهد کرد، این مزایا می‌توانند به تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و ویتنام کمک کنند و به توسعه پایدار اقتصادی هر ۲ سرزمین منجر شوند.

اما خراسان رضوی به عنوان دروازه ورود ایران به تجارت با شرق، موقعیت متمایزی برای توسعه روابط اقتصادی خود با ویتنام دارد، این استان به عنوان یکی از استان‌های مهم ایران از مزیت‌های تجاری متعددی برای توسعه صادرات برخوردار است که از جمله آن موقعیت جغرافیایی راهبردی است، چرا که نزدیکی به مرزهای افغانستان و ترکمنستان، این استان را به یک نقطه مهم برای تجارت با کشورهای همسایه تبدیل کرده است.

خراسان رضوی به عنوان دروازه ورود ایران به تجارت با شرق، موقعیت متمایزی برای توسعه روابط اقتصادی خود با ویتنام دارد، این استان به عنوان یکی از استان‌های مهم ایران از مزیت‌های تجاری متعددی برای توسعه صادرات برخوردار استبرخورداری از زیرساخت‌های حمل و نقل به‌ویژه راه آهن خواف - هرات و راه آهن مشهد - سرخس، که ادامه آن زنجیره محکمی برای توسعه تجارت با شرق است، امکان دسترسی آسان به بازارهای داخلی و خارجی را فراهم می‌کند. خراسان رضوی با تولید محصولات کشاورزی خاصی مانند زعفران، پسته، و انگور، ظرفیت بالایی برای صدور این محصولات دارد، از سوی دیگر وجود صنایع دستی منحصر به فرد و جاذبه‌های گردشگری می‌تواند به جذب گردشگران و افزایش صادرات محصولات فرهنگی کمک کند.

به گفته رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، ویتنام جزو کشورهای هدف صادراتی این استان است و از این استان گیاهان دارویی و زعفران و برخی اقلام دیگر به ویتنام صادر می‌شود، از سوی دیگر ویتنام مسیر صادراتی برخی دیگر از کالاهای ایران به کشورهایی مانند چین است.

محمدعلی امیرفخریان اظهار کرد: ویتنام تقریبا بازاری ناشناخته برای خراسان رضوی است اما قابلیت هایی دارد که فعالان اقتصادی می‌توانند روی آن تمرکز کنند، برخی از تاجران از این فرصت ها بهره گرفته و در حال افزایش مراودات در این زمینه هستند.

وی اضافه کرد: چند سال قبل خراسان رضوی نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی برای توسعه روابط تجاری با کشور ویتنام اقدام کرد، همچنین پارسال میزبان سفیر ویتنام در مشهد بودیم و نشست های خوبی بین سفیر و تجار ویتنامی به صورت مجازی با فعالان اقتصادی استان انجام گرفت.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، توسعه مراودات تجاری با کشور ویتنام را جزو برنامه های این اداره کل در تحقق اهداف صادراتی ذکر کرد.

اعزام هیات تجاری از ایران به ویتنام در آذرماه

جذابیت های تجارت با کشور ویتتام، برای فعالان اقتصادی خراسان رضوی تا آنجا پیش رفت که دبیر اتاق مشترک ایران و ویتنام در نشستی مشترک با آنان در محل اتاق بازرگانی مشهد به تشریح ظرفیت های تجارت با آن کشور و موقعیت ایران در مواجهه با این موضوع پرداخت.

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و ویتنام گفت: ویتنام بیش از ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و بزرگترین شهر آن«هوشی مین»، قطب اصلی اقتصاد این کشور است؛ به طوری که بیش از ۳۸ درصد از تولید ناخالص داخلی ویتنام را به خود اختصاص داده است. بندر «هایفونگ» این کشور نیز یکی از مناطق راهبردی و مهم در منطقه شمالی آن است.

ساجد نیک مهر در تشریح دلایل اینکه چرا ویتنام برای ارتباط تجاری ایران مناسب است، اظهار کرد: برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب و راهبردی این کشور، تولید ناخالص داخلی پایدار، امنیت اقتصادی و رشد جمعیت و تبادلات مالی بالای آن، رشد این کشور در صنعت و خدمات و… از نکات قابل توجه در این زمینه است.

وی ادامه داد: کشور ویتنام با اینکه در بخش کشاورزی رشد کمی‌داشته اما حجم زیادی از غلات را تولید می‌کند و در مجموع میزان تولید کشاورزی این کشور قابل توجه است، معادن و تولیدات معدنی زیادی دارد، شکر، فولاد، موتورسیکلت و خودرو جزو کالاهای اصلی تولیدی این کشور به شمار می‌رود.

دبیر اتاق مشترک ایران و ویتنام با اشاره به وجود ۱۵ توافقنامه تجارت آزاد در حال اجرا در ویتنام، گفت: دولت ویتنام موافقت نامه‌های تجارت آزاد را به عنوان یک سازوکار برای تسریع اصلاحات داخلی در نظر گرفته است که این موافقت نامه‌های تجارت آزاد، رویکردی موثر برای ادغام در اقتصاد جهانی و تقویت همکاری اقتصادی با سایر اقتصادها به ویژه مکمل مهمی برای شبکه تجاری چندجانبه است.

نیک مهر اظهار کرد: رشد تولید ناخالص داخلی در ویتنام از ۲.۵۸ درصد سال ۲۰۲۱ به ۶.۷۲ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است، شرکای تجاری ویتنام در سال ۲۰۲۳ آمریکا، چین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای آسیایی مانند ژاپن و کره جنوبی بودند و بیشترین صادرات کالا از کشور ویتنام مربوط به ایالات متحده آمریکا با گردش مالی تخمینی ۵۲.۴ میلیارد دلار و بیشترین واردات به این کشور از چین با گردش مالی تخمینی ۵۸.۶ میلیارد دلار بوده است.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین کالاهای صادراتی ویتنام شامل قطعات الکتریکی، کفش، تن پوش، مبلمان، قهوه، ماهی، نفت خام، چرم، میوه و سبزیجات و آجیل است، گروه‌های کالایی ارزشمند ویتنام در سال ۲۰۲۳ شامل چهار گروه کالایی پوشاک، وسایل صوتی و تصویری، موبایل، قطعات الکترونیکی با گردش مالی بیش از پنج میلیارد دلار در سه ماهه اول سال بوده است به طوری که ۵۲.۸ درصد از گردش مالی کل صادرات ویتنام در سه ماهه اول را تشکیل می‌دهد.

روابط بین ۲ کشور فراز و فرود زیادی داشته است به طوری که بیشترین ارتباط تجاری مربوط به سال ۲۰۱۱ به میزان ۱۸۵.۶ میلیون دلار بوده و این میزان در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۴.۵ میلیون دلار رسیده استنیک مهر ادامه داد: بیشترین حجم کالاهای وارداتی به این کشور در سه ماهه سال مزبور مربوط به تجهیزات الکترونیکی، پلاستیک، آهن و استیل و از کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن بوده است.

دبیر اتاق مشترک ایران و ویتنام به تشریح روابط ایران و ویتنام در طول نیم قرن گذشته پرداخت و گفت: روابط بین ۲ کشور فراز و فرود زیادی داشته است به طوری که بیشترین ارتباط تجاری مربوط به سال ۲۰۱۱ به میزان ۱۸۵.۶ میلیون دلار بوده و این میزان در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۴.۵ میلیون دلار رسیده است.

وی عمده کالاهای صادراتی ایران به ویتنام را شامل اوره، شمش فولاد و آهن، انجیر، گل گوگرد، قطعات منجمد مرغ، ید، کائوچو و اشیای ساخته شده از آن، کربن و زعفران و بیشتر کالاهای وارداتی ایران از ویتنام را قهوه، فلفل و ادویه جات، آهن و فولاد نورد شده، نارگیل، صفحه و ورق متاثر از متاکریلات، دارچین، ماشین آلات و تجهیزات مکانیکی، اکسیدهای منیریم، چای و پوشاک ذکر کرد و گفت: بررسی روابط تجاری ۲ کشور از سال ۱۳۰۱ تا سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که ارزش و وزن صادرات کالا از ایران به آن کشور بیشتر از واردات آن بوده است.

وی اضافه کرد: اتاق مشترک بازرگانی ایران و ویتنام درصدد است در ماه جاری یک هیات ۲۵ نفره از تجار ایرانی را به ویتنام اعزام کند که در این زمینه می‌تواند خدماتی در قالب برگزاری نشست های تخصصی با تجار ویتنامی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی آن کشور از جمله در زمینه مواد غذایی و تجهیزات، کابل و سیم و سخت افزار، فولاد و فلزکاری، صنایع شیمیایی و بازدید از واحدهای صنعتی و کشاورزی آن کشور و مراکز گردشگری ویتنام را ارائه کند.

 با این حال مشکلاتی هم در مسیر توسعه روابط تجاری فعالان اقتصادی با کشور ویتنام وجود دارد که به زعم خود آنان ایجاد خطوط تولید در قالب شهرک های صنعتی مشترک ایرانی و ویتنامی، تسهیل رفت و آمد فعالان اقتصادی ۲ کشور به ویژه در بخش صدور ویزا، برگزاری دوره‌های آموزشی نحوه ورود به بازار ویتتام و آشنایی با ظرفیت های آن، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی برای معرفی ظرفیت های دو طرف، نهایی شدن توافق تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با توجه به توافق ویتنام با این اتحادیه می تواند این توسعه را ممکن سازد.

یکی از درخواست‌های تجار و فعالان اقتصادی خراسان رضوی در توسعه روابط با ویتنام واردات بیشتر قهوه و برنج است که البته برنج با توجه به کشت این محصول در ایران با ممنوعیت‌هایی در برخی فصول سال همراه است، اما به نظر می‌رسد مانعی در واردات قهوه بیشتر با توجه به سوق یافتن ذائقه ایرانیان به سمت مصرف قهوه، وجود نداشته باشد.

انتهای خبر/صدیقی

0 نظر