در حال بارگذاری
مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی خراسان شمالی:

واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های استان موجود است

شماره خبر : 1971 - https://asreatrak.ir/short/e8kWx

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه واکسن اکنون در داروخانه‌ها توزیع شده و موجود است، گفت: بیماران قلبی، کلیوی و افرادی که از آسپرین استفاده می‌کنند حتماً باید این واکسن را تزریق کنند.

 فلوریا انفرادی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با بیان اینکه تفاوت بیماری آنفولانزا با سرماخوردگی ساده در این است که به‌تدریج شروع می‌شود، گفت: این بیماری در افراد مبتلا سه تا پنج‌روز طول می‌کشد و درمان اصلی آن استراحت و مصرف مایعات است.

 وی به مصرف سوپ‌ها و مایعات فراوان در زمان ابتلا به آنفلوآنزا تأکید و بیان کرد: نکته مهم در این دوران عدم مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و تزریق کرتون است که می‌تواند این بیماری را تشدید کند.

 مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه آنفلوآنزا واکسن دارد و هر سال می‌توان آن را بر اساس سویه جدید تهیه و تزریق کرد، ادامه داد: واکسن آنفلوآنزا را باید در شروع فصل سرما اواسط شهریور تا مهر و یا حتی آبان تزریق کرد.

 انفرادی در پاسخ به این سؤال که آیا همه افراد باید این واکسن را تزریق کنند، گفت: همه افراد بالای ۶ ماه می‌توانند این واکسن را تزریق کنند؛ اما اولویت با افراد خاص مانند افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای دیابت نوع یک و دو، مادران باردار، کودکان زیر هشت سال، افراد دارای ضعف سیستم ایمنی و درگیر فرایند شیمی‌درمانی و همچنین افراد بالای ۶۵ سال است.

 وی با یادآوری اینکه این واکسن اکنون در داروخانه‌ها توزیع شده و موجود است، خاطرنشان کرد: بیماران قلبی، کلیوی و افرادی که از آسپرین استفاده می‌کنند به‌ویژه گروه سنی زیر ۱۸ سال که حتماً باید این واکسن را تزریق کنند تا از نوع شدید این بیماری مصون بمانند.

 مدیرگروه بیماری‌ها در معاونت بهداشتی با بیان اینکه در افرادی که سال‌های قبل سابقه بیماری شدید بیماری را داشته‌اند یک دوز واکسن توصیه می‌شود، افزود: کودکان بالای ۶ ماه اگر سابقه واکسیناسیون نداشته باشند دو دوز واکسن را به فاصله یک ماه باید تزریق کنند.

 وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود حتماً بروشور داخل جعبه واکسن مطالعه و طبق دستور آن نصف یا یک دوز کامل تزریق شود، واکسن باید در یخچال در درمانی دو تا هشت درجه نگهداری و از یخ‌زدگی آن خودداری شود.

 این مسئول افزود: واکسن آنفلوآنزا می‌تواند ۴۰ تا ۶۰ درصد نسبت به بیماری مصونیت ایجاد و از بستری‌شدن در بیمارستان و ابتلا به بیماری با شدت بالا جلوگیری کنند، همچنین تزریق آن در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری بسیار مفید است.

 وی تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرد را مورد تأکید قرار و ادامه داد: با تغذیه سالم و مصرف میوه‌های فصل می‌تواند بدن را نسبت به بیماری‌های عفونی و تنفسی ایمن و تقویت کرد.

 انفرادی نقش ویتامین A را در سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد ریه‌های مفید ذکر و بیان کرد: میوه‌های نارنجی مانند کدو و هویج سرشار از ویتامین A هستند.

 خواب منظم، دوری از استرس، فعالیت بدنی کافی و خودمراقبتی از دیگر توصیه‌های این مسئول است.

 وی همچنین شستن مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک در هنگام ابتلا به بیماری‌های تنفسی و ویروسی را مورد تأکید و یادآوری قرار داد.

 

 انتهای خبر/ رحمانی

0 نظر

ارسال نظرات