در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

مادران باردار در دوراهی زایمان سزارین یا طبیعی

بعد از پشت سر گذاشتن روزهای پراسترس و سختی‌های دوران بارداری در یک مادر، دغدغه اساسی و مهمی تحت عنوان نوع زایمان به یک نگرانی جدی برای مادران باردار تبدیل شده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، یک مادر باردار تا زمان تولد فرزندش، مهم‌ترین دغدغه‌ای که دارد، نوع زایمانی است که می‌تواند داشته باشد.

 انتخاب نوع زایمان طبیعی یا سزارین به‌صورت مستقیم با شرایط جسمی مادر و نوزاد مرتبط است، به‌طوری‌که با نظر و توصیه‌های پزشک معالج نوع زایمان انتخاب خواهد شد.

 هر دو روش معایب و مزایای خود را دارند و به قطعیت نمی‌توان عنوان کرد که کدام‌یک بهتر است، بلکه بستگی به‌سلامت جسمانی، تاریخچه زایمان پیشین، سلامت جنین و سایر موارد بهداشتی و پزشکی دارد.

 برای هر فرد هم، بهترین روش زایمان می‌تواند متمایز از دیگری باشد؛ زیرا وضعیت جسمانی و شرایط هر مادر باردار با دیگری تفاوت دارد؛ بنابراین بهتر است مادر باردار علاوه بر مشورت و استفاده از تجربه دیگران، شرایط خود را بسنجید و با پزشک خود مشورت کند.

 

 اولویت تولد فرزند با زایمان طبیعی است

 عضو هیأت علمی گروه مامایی دانشکده پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: در سراسر کشور و خراسان شمالی مادر برای زایمان در بخش بستری می‌شود و اولویت با زایمان طبیعی است.

 زهره عباسی ادامه داد: درصورتی‌که مادر باردار دارای شرایطی از قبیل زایمان قبلی به‌صورت سزارین، عمل جراحی روی رحم مادر، وضعیت غیرطبیعی جنین، درشت بودن و یا چرخیدن جنین باشد، زایمان باید به‌صورت سزارین زایمان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه برای هر مادری اولویت با زایمان طبیعی است، گفت:  اگر در حین انجام زایمان طبیعی اتفاقی بیفتد که جان مادر و یا جنین در خطر باشد زایمان طبیعی به سزارین تغییر کرده و فرد به اتاق عمل جابه‌جا منتقل می‌شود.

 مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی خراسان شمالی ابراز داشت: مهم‌ترین ویژگی زایمان طبیعی در مقایسه با زایمان سزارین این است که زایمان از مسیر طبیعی و فیزیولوژیکی که برای این امر تعبیه شده، انجام می‌شود.

 

مادران باردار در دوراهی زایمان سزارین یا طبیعی

 نوزادان متولد شده از طریق زایمان طبیعی قوی‌ترند

 وی یادآور شد: همچنین میزان خونریزی در حین زایمان طبیعی نصف میزان خونریزی در حین زایمان سزارین است، بنابراین مادری که زایمان طبیعی دارد، بهبودی سریعی دارد و سریع‌تر می‌تواند به زندگی عادی و فعالیت روزمره برگردند.

 عباسی خاطرنشان کرد: همچنین گفتنی است نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند، به‌خاطر عبور از مسیر واژن معمولاً مشکلات تنفسی کمتری را تجربه می‌کنند، ضریب هوشی بالاتری دارند و در کل نوزادان قوی‌تری به‌حساب می‌آیند.

 این کارشناس مسئول بیان داشت: نکته قابل‌توجه این است که مهم‌ترین مسئله‌ای که در عنوان زایمان طبیعی شاید به‌عنوان معایب بتوان نام برد موضوع درد زایمان طبیعی است که در واقع یکی از شدیدترین دردهایی است که انسان در طول زندگی می‌تواند تجربه کند.

 عباسی ابراز داشت: امروزه با پیشرفت‌هایی که در علوم پزشکی انجام شده، باتوجه‌به مداخلاتی که برای کنترل درد زایمان در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در استان و کشور انجام می‌شود بسیاری از این دردها کنترل و برای بسیاری از مادرها به گزارش خودشان قابل‌تحمل است.

 

 درد زایمان یکی از شدیدترین دردهاست

 عضو هیأت علمی گروه مامایی دانشکده پزشکی خراسان شمالی دررابطه‌با موضوع مامای خصوصی توضیح داد: ماماهایی که در سطح شهر مطب دارند و یا در مراکز بهداشتی فعالیت دارند می‌توانند به‌عنوان مامای خصوصی همراه مادر باشند.

 وی ادامه داد: مادر باردار در صورت تمایل می‌تواند در کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی طی هشت جلسه شرکت کند که در هر جلسه می‌تواند فردی را که به عنوان همراه در زایمان می‌خواهد حضور داشته باشد، در کلاس‌ها شرکت دهد و این فرد باید زایمان طبیعی را سپری کرده باشد و از لحاظ روحی آمادگی حضور در اتاق زایمان را داشته باشد.

 عباسی یادآور شد: در کلاس‌های زایمان،  آموزش‌های لازم برای آمادگی زایمان طبیعی، ورزش‌های مخصوص برای تسریع در زایمان، نحوه تنفس و آنچه موردنیاز است، آموزش داده می‌شود.

مادران باردار در دوراهی زایمان سزارین یا طبیعی

 مامای همراه هیچ‌گونه مداخله درمانی ندارد

 وی گفت: در بسیاری از موارد مادر باردار از مامای خصوصی به‌عنوان همراه در زایمان استفاده می‌کند که این ماما در زمان زایمان هیچ‌گونه مداخله‌ای درمانی نمی‌تواند داشته باشد، زیرا زایمان توسط مامای شیفت انجام می‌گیرد.

 این کارشناس مسئول بیان داشت: مامای همراه در زایمان می‌تواند تحت عنوان فردی که به همه موارد آگاهی دارد، برای کاهش درد زایمان و موفقیت در زایمان طبیعی اثربخش باشد.

 عباسی با تأکید بر این موضوع که در ابتدا هیچ مادری به جز در مواردی که از پزشک نامه داشته باشند، برای زایمان با سبک سزارین آماده نمی‌شود، گفت: حتماً مادر باید وارد مسیر زایمان طبیعی شود، دردها آغاز، اقدامات لازم انجام شود و اگر در طی مسیر دچار مشکل شود، بر اساس شرایط تصمیم گرفته می‌شود که به زایمان طبیعی ادامه داده شود و یا اینکه مسئله اورژانسی باشد که خطر مادر و یا جنین را تهدید کند، زایمان به روش سزارین انجام خواهد داد.

 این کارشناس مسئول یادآور شد: بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد به‌عنوان بیمارستان تخصصی مادر و کودک که تحت عنوان بیمارستان دوستدار مادر و کودک نیز است در مرکز استان فعالیت دارد.

 وی گفت: مهم‌ترین اقدامی که در این بیمارستان انجام می‌شود این است که اولویت تمام پزشکان و همکاران ماما در بخش‌های مختلف بیمارستان با زایمان طبیعی است.

 عباسی ابراز داشت: نکته بعدی کلاس‌های آمادگی برای زایمان طبیعی است که علاوه بر بیمارستان بنت‌الهدی در تمام مراکز بهداشتی استان انجام می‌شود که از مزایای این کلاس‌ها وجود همراه کنار مادر است که قطعاً می‌تواند قوت قلبی برای مادر باردار باشد.

 

 استقبال مادران جوان از مامای همراه در زایمان

 این کارشناس مسئول یادآور شد: طی سال‌های اخیر استفاده از مامای همراه در مادران جوان مورد استقبال واقع شده و این قضیه باعث شده که زایمان راحت‌تری را داشته باشند.

 عضو هیأت علمی گروه مامایی دانشکده پزشکی خراسان شمالی گفت: نکته قابل‌توجه این است که با حضور پزشکانی که به‌صورت ۲۴ ساعته در بیمارستان بنت‌الهدی حضور دارند به‌محض ایجاد اتفاقی غیرمترقبه برای جنین یا مادر، بدون تعلل مادر برای زایمان سزارین به اتاق عمل منتقل خواهد شد.

مادران باردار در دوراهی زایمان سزارین یا طبیعی

 تولد ۶ هزار و ۶۱۸ نوزاد در استان با زایمان طبیعی

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: طی آمار ثبت شده در مراکز تحت‌نظر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی طی سال گذشته ۱۱ هزار و ۶۸ مورد زایمان در استان به ثبت رسیده است.

 وی ادامه داد: از تعداد زایمان‌های به ثبت رسیده در این دانشگاه طی سال ۱۴۰۲ تعداد ۶ هزار و ۶۱۸ مورد به روش طبیعی و ۴ هزار و ۴۵۰ مورد نیز به روش سزارین فرزندانشان را به دنیا آورده‌اند.

 علی عفتی زاده اضافه کرد: آموزش‌های دانشگاه علوم پزشکی، فرهنگ‌سازی و ترغیب مادران برای انجام زایمان طبیعی باعث افزایش تمایل مادران باردار برای زایمان طبیعی در استان شده است.

 

 زایمان سزارین در صورت ایجاد خطر برای مادر و نوزاد انجام می‌شود

 وی با اشاره به عوارض زایمان به روش سزارین، گفت: وضعیت جسمانی بیشتر مادرانی که با روش طبیعی فرزند خود را به دنیا می‌آورند به‌سرعت بهبودیافته و نوزادان سالمی خواهند داشت، افزود: همچنین این مادران در زایمان‌های بعدی هم، فرایندی کوتاه‌تر و با ریسک بسیار کم خواهند داشت.

 این مسئول گفت: عمل سزارین وقتی انجام می‌شود که جان نوزاد و مادر در خطر باشد.

 

 ثبت ۸۳۱ مورد زایمان طبیعی در تأمین اجتماعی بجنورد

 مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: طی سال ۱۴۰۲ در بیمارستان تأمین اجتماعی در مرکز خراسان شمالی تعداد ۲ هزار و ۵۳۹ مورد ویزیت ویژه مادران باردار انجام شده است.

 سعید صدرمنش ادامه داد: همچنین در این مرکز درمانی تعداد یک هزار و ۵۰۱ مورد مشاوره پیش از بارداری و تعداد یک هزار و ۸۱ مورد کلاس جهت آمادگی زایمان انجام شده است.

 وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته تعداد یک هزار و ۶۹۴ مورد ولادت در این بیمارستان به ثبت رسیده است، گفت: از این تعداد زایمان ۸۳۱ مورد زایمان طبیعی و تعداد ۸۳۶ مورد نیز به‌صورت سزارین صورت‌گرفته است.

 این مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر این تعداد یک هزار و ۳۹۷ مورد سونوگرافی ویژه زنان باردار در این مرکز درمانی انجام شده است.

مادران باردار در دوراهی زایمان سزارین یا طبیعی

 نتیجه‌گیری: با به صدا در آمدن زنگ هشدار کاهش جمعیت، برنامه‌های مختلف جمعیتی تحت عنوان طرح جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ در کشور آغاز به کار کرد، در این میان مادران باردار علاوه بر دغدغه‌هایی که در زمان بارداری دارند، از زمان زایمان و نوع زایمان به‌شدت احساس نگرانی دارند.

 این روزها تبلیغات گسترده‌ای مبنی بر زایمان بدون درد در برخی مراکز درمانی و مامایی در حال گسترش هستند و مادران جوان که فرزند اولشان را به دنیا می‌آوردند با استرس‌هایی که از این تبلیغات می‌گیرند به هر دری می‌زنند که کمترین درد را در زمان زایمان داشته باشند، براین‌اساس با هر سبک ممکن سعی در انجام زایمان به‌صورت سزارین دارند.

 از طرفی دانشگاه‌های علوم پزشکی با این محوریت فعالیت دارند که در صورت اینکه بدن مادر پاسخگو باشد و همه شرایط به‌صورت عادی پیش رود باید زایمان به‌صورت طبیعی و از مسیر فیزیولوژیک انجام شود؛ زیرا این زایمان به دلیل ابعاد طبیعی که خداوند در وجود زن نهادینه کرده به اثبات رسیده که ابعاد مفید آن از مضرات آن کمتر خواهد بود.

 نکته قابل‌توجه این است که متأسفانه در برخی موارد در بعضی از مراکز درمانی مادر باردار تا سرحد مرگ پیش می‌رود و روند زایمان را به‌صورت طبیعی انجام می‌دهند و در مرحله نهایی با به‌خطرافتادن جان مادر و نوزاد جراحی می‌شوند، این در حالی است که اگر ماما و پزشک موردنظر به‌درستی تشخیص داده باشند قطعاً لزومی ندارد که مادر هم درد زایمان طبیعی را تحمل کند و هم مراحل سزارین و عمل جراحی را پشت سر بگذارد.

 امید است که با تشخیص صحیح و زودهنگام هیچ اتفاقی برای هیچ مادر باردار و نوزادی نیفتد.

 

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای خبر./

0 نظر

ارسال نظرات