در حال بارگذاری
رویکرد جدید سازمان انتقال خون خراسان‌شمالی؛

فرهنگ‌سازی اهدای خون در جوانان است

مدیرکل سازمان انتقال خون استان با بیان اینکه میانگین سنی اهدا کنندگان خون رو به پیری است، گفت: امسال هدف گذاری مرکز انتقال خون بر روی جوانان است.

هادی نوری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: دو مرکز اهدای خون ثابت در بجنورد و یک مرکز در شیروان است همچنین در شهرستان‌های گرمه، جاجرم، اسفراین، مانه و سملقان مراکز سیار وجود دارد و در شهرستان راز و جرگلان نیز امسال درخواست داده‌اند که بر حسب شرایط مراجعه به این شهرستان نیز انجام می‌گیرد.

وی در مورد مشکلات و کمبودهای مرکز اهدای خون خراسان شمالی گفت: به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات محدودیت وجود دارد به طوری که افراد در روستاهای مختلف استان متقاضی اهدای خون هستند اما از نظر امکانات و نیروی انسانی مرکز انتقال خون استان دچار کمبود است.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان شمالی با بیان اینکه مشکلی در تامین خون استان وجود ندارد، ادامه داد: هر زمان که فراخوان زده می‌شود مردم استان به خوبی برای اهدای خون همکاری می‌کنند و مشکلی در تامین خون استان وجود ندارد همچینن سال گذشته خون مورد نیاز در بیمارستان‌ها به طور ۱۰۰ درصدی تامین شد.

نوری با بیان اینکه در شاخص میزان مراجعات و اهدای خون بانوان در دو سال پیاپی رتبه اول و دوم کشور را استان خراسان شمالی کسب کرده است، گفت: زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد ۷۵ درصد خون مورد نیاز بیمارستان‌ها تامین می‌شد اما در حال حاضر با سیاست‌هایی که به صورت کیفی لحاظ شده است ۹۸ درصد خون مورد نیاز در بیمارستان‌ها تامین می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه میانگین اهدای خون در بانوان خراسان شمالی از بانوان سراسر کشور بالاتر است، افزود: براین اساس طبق آمار میانگین اهدای خون در استان ۸ درصد و کشوری ۴ درصد است.

وی با بیان اینکه میانگین سنی اهدا کنندگان خون رو به پیری است، گفت: امسال هدف گذاری مرکز انتقال خون بر روی جوانان، جامعه دانشگاهی و مدارس است که طرح‌هایی برای این مهم برنامه‌ریزی شده است.

نوری شروع سن اهدای خون را ۱۸ سالگی بیان کرد و افزود: میزان مراجعات ما به مدارس به جهت بستر سازی و فرهنگ سازی اهدا خون است و فردی که اولین بار برای اهدای خون مراجعه می‌کند، همان زمان آزمایش گروه خونی انجام می‌شود و آزمایش‌های تخصصی و ویروسی از اهدا کننده بار اول گرفته می‌شود.

نوری در پاسخ به این سئوال که آیا گوره خونی نادر در استان وجود دارد، گفت: در استان گروه خونی فرعی وجود ندارد ولی عمده نیاز به گروه خونی منفی و مخصوصا ABمنفی است.

مدیرکل سازمان انتقال خون در مورد اینکه مرکز انتقال خون با اهدا کنندگان ارتباط قوی دارد، بیان کرد: از طرق واحد جذب با اهدا کنندگان ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌شود و در بازه زمانی اوج هوا گرما و برودت سرما نیاز شدید به خون وجود دارد که از هم استانی‌ها درخواست داریم که ارتباط‌شان را با مرکز اهدای خون حفظ کنند.

مصاحبه از هدیه دهقانی 
انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات