در حال بارگذاری
مدیرکل ثبت اسناد خراسان‌شمالی اعلام کرد:

صدور سند مالکیتی ۵۳ درصد از زمین‌های استان

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی گفت: در استان، تا به کنون ۵۳ درصد از زمین های کشاورزی حدنگاری و دارای سند مالکیت رسمی شده‌اند، درحالیکه این امر به طور متوسط در سطح کشور ۶۷ درصد شده است..

محمد مقدسی در گفتگو با عصراترک اظهار کرد: در راستای اجرای طرح حدنگاری زمین های ملی در حوزه منابع طبیعی، در استان صد در صد از زمین های ملی استان شامل دو میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار زمین ملی حدنگاری و سند حدنگاری برای آنها به نام جمهوری اسلامی ایران و سازمان جنگل ها و منابع طبیعی کشور صادر و تسلیم شد.

وی همچنین درباره اجرای حدنگاری و صدور سند رسمی برای زمین های کشاورزی استان نیز بیان کرد: در استان، تا به کنون ۵۳ درصد از زمین های کشاورزی استان شامل ۱۱ هزار و ۴۳۰ قطعه زمین به مساحت بیش از ۲۰۵ هزار و ۵۶۲ هکتار زمین کشاورزی حدنگاری و سند مالکیت رسمی برای آنها صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی افزود: در سطح کشور میانگین حدنگاری و صدور سند رسمی برای زمین های کشاورزی ۶۷ درصد است.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که عملیات نقشه برداری و حدنگاری زمین های کشاورزی به صورت رایگان انجام می شود، تصریح کرد: متاسفانه کشاورزان استان تا به کنون استقبال قابل توجهی نسبت به حدنگاری و اخذ سند رسمی برای زمین های کشاورزی خود نداشته اند.

مقدسی همچنین اعلام کرد: از ۲۶ اردیبهشت ماه امسال نیز موضوع اعمال حدنصاب برای زمین های کشاورزی برای صدور سند رسمی برای زمین های کشاورزی لغو شد.

وی به صدور اسناد مالکیت برای موقوفات استان نیز اشاره و عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۲۳ فقره سند مالکیت برای رقبات موقوفی استان صادر شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی افزود: طی سه ماهه نخست امسال نیز ۴۴ فقره سند مالکیتی برای موقوفات استان صادر شده است.

وی درباره صدور اسناد مالکیت دولتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان نیز عنوان کرد: در این زمینه ابتدا زمین های ملی که باید برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بهره برداری شوند، به نام سازمان مسکن و شهرسازی دارای سند دولتی می شوند تا پس از اجرای طرح نهضت ملی مسکن انتقال سند به نام متقاضیان دارنده نهضت ملی مسکن انجام شود.

مقدسی گفت: در استان در سال ۱۴۰۲ تعداد یک هزار و ۴۷۷ سند مالکیت دولتی صادر شد و طی سه ماهه نخست امسال نیز یک هزار و ۸۷۵ سند مالکیت دولتی صادر شدند.

وی در زمینه تبدیل اسناد عادی به رسمی در راستای اجرای قانون تعیین تکلیف زمین های فاقد سند نیز اظهار کرد: در استان، در سال ۱۴۰۲ تعداد دو هزار و ۵۳۱ سند مالکیت رسمی صادر شد و طی سه ماهه نخست امسال نیز تعداد ۷۹۲ سند مالکیت رسمی صادر شدند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی همچنین درباره تبدیل اسناد مالکیت دفترچه ای به اسناد تک برگ نیز بیان کرد: در استان، در سال ۱۴۰۲ تعداد هشت هزار و ۲۶۹ سند مالکیت دفترچه‌ای به سند تک برگ تبدیل شدند.

وی افزود: طی سه ماهه نخست امسال نیز یک هزار و ۴۷۳ سند مالکیت دفترچه ای به سند تک برگ تبدیل شدند.

مقدسی خاطرنشان کرد: درصورتیکه اسناد دفترچه ای به سند تک برگ تبدیل نشوند، اسناد دفترچه ای ممنوع الخدمات می شوند.

علاوه بر این، وی درباره صدور سند مالکیت رسمی برای منازل روستایی نیز گفت: در استان در سال ۱۴۰۲ برای چهار هزار و ۸۵۸ منزل روستایی سند مالکیت صادر شد که طی سه ماهه نخست امسال برای ۸۹۶ منزل روستایی سند مالکیت رسمی صادر شدند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به اجرایی شدن وصول مطالبات بانک ها از محل اسناد رهنی در قرداد های بانکی با تسهیلات گیرندگان نیز اشاره و اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ به ارزش یک هزار و ۹۴۸ میلیارد ریال مطالبات بانک های استان از محل اسناد رهنی تسهیلات گیرندگان که نتوانستند بدهی های بانکی خود را تسویه کنند، وصول شد.

وی افزود: در سه ماهه نخست امسال نیز به ارزش ۵۰۴ میلیارد ریال مطالبات بانکی استان از محل اسناد رهنی وصول شدند.

مقدسی همچنین به اجرای طرح اسناد الکترونیکی از ماه جاری در سطح استان ها نیز اشاره و اعلام کرد: از این پس، علاوه بر اینکه اسناد رسمی مالکیتی به صورت فیزیکی صادر می شود همچنین سند الکترونیکی نیز بابت این اسناد صادر خواهد شد.

وی افزود: اسناد الکترونیکی مالکیتی در سامانه کاتر و سامانه ثبت من قابل مشاهده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی تصریح کرد: این اقدام موجب می شود از صدور اسناد جعلی جلوگیری شود و ضریب امنیتی اسناد بیشتر شود.

مقدسی افزود: با این اقدام همچنین صدور اسناد المثنی حذف می شود.

انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات