در حال بارگذاری

توصیه‌های بهداشتی در آستانه عید سعید قربان

معاون مرکز بهداشت بجنورد در آستانه فرارسیدن عید سعید قربان، جهت پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک و دام توصیه‌های بهداشتی را مطرح کرد و گفت: رعایت نکات بهداشتی به تأمین سلامت افراد و جامعه کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، مریم پور آدینه اظهار کرد: یکی از بیماری‌های کشنده و خطرناکی که می‌تواند در ارتباط با دام به انسان انتقال پیدا کند بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو است که در تماس مستقیم با حیوان آلوده احتمال انتقال آن به انسان وجود دارد.

وی با بیان اینکه این بیماری از طریق ترشحات، بافت‌ها، مایعات بدنی و خون حیوان آلوده انتقال پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: توصیه‌های بهداشتی در هنگام ذبح دام به حفظ سلامتی افراد کمک می‌کند و باید موردتوجه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: حتماً دام‌های قربانی، از مراکز تهیه و توزیع دام‌های دارای مجوز اداره دامپزشکی خریداری شود تا نسبت به‌سلامت دام اطمینان حاصل شود و از خرید حیوانی که دارای علائمی مانند ترشحات از بینی و چشم، قرمزی چشم و لنگ زدن است، اجتناب شود.

پور آدینه گفت: بهتر است که ذبح دام در کشتارگاه‌های دارای مجوز انجام شود، اما چنانچه این اقدام در منزل انجام می‌شود، در محیطی باشد که ارتباط کمتری با خانه داشته باشد و حتماً پس از ذبح محل شستشو و ضدعفونی شود.

معاون مرکز بهداشت بجنورد با بیان اینکه فردی که قرار است ذبح را انجام دهد به قوانین این کار آشنا باشد، اضافه کرد: در هنگام ذبح از لباس‌ها و پوشش‌های محافظت‌کننده در برابر ترشحات و خون دام مانند دستکش، کلاه و چکمه استفاده کنند.

پور آدینه گفت: امحا و احشا حیوان ذبح شده باید به شیوه بهداشتی دفع شود تا در دسترس سایر حیوانات قرار نگیرد؛ زیرا موجب آلودگی محیط و سایر حیوانات می‌شود.

وی ادامه داد: گوشت حاصل از ذبح حیوان را باید تا ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه نگهداری شود و سپس استفاده شود تا ریسک احتمال ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر چنانچه افراد با خون و ترشحات دام ارتباط پیدا کردند،  ۱۴ روز تحت‌نظر باشید تا اگر دام دچار یکی از بیماری‌های منتقله باشد، بیماری زود تشخیص داده و درمان شود.

پزشک و معاون مرکز بهداشت بجنورد همچنین گفت: افرادی که از طریق گزش کنه در معرض ابتلا به بیماری هستند، در ۱ تا ۳ روز و افرادی که در معرض خون و ترشحات آلوده هستند در مدت ۷ روز علائم بیماری تب کریمه و کنگو را نشان می‌دهند.

پور آدینه افزود: علائم می‌تواند به‌صورت تب، خونریزی از لثه و بینی، احساس ضعف و بی‌حالی، دل‌درد، سردرد و طیف زیادی از علائم باشد که با پیشرفت بیماری می‌تواند خونریزی وسیع شود و از همه دستگاه‌های بدن خونریزی داشته باشد، کبد بزرگ و طحال درگیر شود و علائم تنفسی بروز کند و در صورت عدم درمان منجر به مرگ شود.

وی افزود: در صورت اینکه بعد از ذبح غیر ایمن متوجه شدید که در ارتباط با ترشحات و خون بودید و مورد گزش کنه قرار گرفتید، اگر بعد از مدت ذکر شده علائمی مانند قرمزی پوست در فرد ظاهر شد و سایر علائم بروز کرد، حتماً به مراکز بهداشت و درمان مراجعه کنید تا سریع‌ترین اقدامات درمانی برای شما انجام شود.

وی یادآوری کرد: حتماً پزشک را از سابقه ارتباط با دام باخبر کنید. 

انتهای خبر/گ

0 نظر

ارسال نظرات