در حال بارگذاری
رئیس جهاد کشاورزی شیروان خبر داد:

تولید بیشترین انگور کشمشی بی‌دانه در شیروان

شماره خبر : 2072 - https://asreatrak.ir/short/4ZRZw

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شیروان گفت: شهرستان شیروان، بیشترین مساحت در ارتباط با تولید انگور کشمشی بی دانه را دارد.


محمدصادق رضاقلی زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، در ارتباط با تاکستان‌های شیروان اظهار داشت: در شهرستان شیروان  ۳ هزار و ۵۸ هکتار تاکستان انگور وجود دارد که از هر هکتار آن ۱۲ تُن انگور و حدود ۳ و نیم تُن کشمش، به ثمر می‌رسد.


وی ادامه داد: با توجه به وجود ۴ هزار و ۱۹۹ نفر بهره بردار، سالانه به مقدار ۳۶ هزار و  ۶۰۰ تُن انگور تازه و ۱۲ هزار  تُن کشمش، تولید داریم.

 رضاقلی زاده در ارتباط با انواع انگور کشت شده در شهرستان شیروان گفت: شهرستان شیروان بیشترین مساحت در بحث انگور کشمشی بی دانه را دارا است و از انواع دبگر آن می‌توان از صاحبی، لعل، سبز انگور، شصت عروس، تف تفی، کندری، اتوم رویال، شاهانی، رازقی، ترکمن و ... را نام برد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شیروان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تولیدات زیاد اما صادرات نداریم و بیشتر به صورت تازه خوری و تولید کشمش همراه است و در شهرستان شیروان فقط یک بارگاه کشمش با ظرفیت ۵۰۰ تُن انگور و ۱۲۵ تُن کشمش، موجود است.

وی افزود: بیشترین انگور کشمشی استان در شهرستان‌های فاروج و شیروان و انگور کلاه‌داری نیز در منطقه بدرانلوی بجنورد تولید می‌شود.

 رضاقلی زاده گفت: ارقام عمده انگور استان شامل کلاه‌داری، کشمشی، عسکری، لعل، انگور سیاه و پیامی است و در چند سال اخیر نیز ارقام جدید از جمله سردشت، بیدانه قرمز، شاهانی قرمز، یاقوتی، کندری، لعل، دیوانه و سپیداری به مرحله تولید رسیده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شیروان خاطر نشان کرد: معروف‌ترین رقم در خراسان شمالی انگور کلاه‌داری، دیررس است که به‌عنوان تازه‌خوری مصرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بارندگی کیفیت محصول را پایین می آورد به باغداران توصیه کرد که برای تولید محصول با کیفیت بهتر، انگور فرآوری را در معرض نور خورشید قرار دهند. 

خراسان شمالی بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار تاکستان‌ دارد که انگور ۵۷ درصد از تولیدات باغی استان را به خود اختصاص داده است.

انتهای خبر/سیده‌معصومه علوی

0 نظر

ارسال نظرات