عبدالله روحانی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: یکی از عوامل مؤثر در کاهش فرزندآوری، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بهخصوص اینستاگرام است.
کارشناس و مدرس سواد رسانه با بیان اینکه اینستاگرام مهمترین ابزاری است که برای تأثیرگذاری بیشتر بحث فانتزی سازی را راه میاندازد، گفت: از زندگی و روابط آدمها فضای فانتزی میسازد به عبارتی در این فضا یک زندگی ایدهآل میسازد و این را بهعنوان یک زندگی ایدهآل به خورد مردم میدهند که عموم مردم نیز تمایل به رسیدن زندگی ایدهآل مجازی در زندگی حقیقی خویش دارند.
وی افزود: گاهی اوقات زندگی فانتزی و این ایدهآلی که در فضای مجازی ساخته شده بافرهنگ و آداب و رسوم یک کشوری هیچ تطبیقی ندارد؛ اما چون آن را بهعنوان یک زندگی ایدهآل و فانتزی ایجاد کردند مردم تمایل دارند به آن نقطه برسند.
روحانی در مورد تأثیر فضای مجازی بر روابط بین انسانها گفت: بهعنوانمثال روابط پدر با فرزندش را زندگی ایدهآل و رابطه پایدار میسازند که با واقعیت فاصله دارد همچنین این فانتزی سازی در بحث زندگی ایدهآل نیز بسیار تأثیر دارد که یک نمونه دیگر فرزند کمتر یا نداشتن فرزند است.
این تبیینگر فضای مجازی ادامه داد: فرض کنید کلیپهایی را میسازند که بهعنوانمثال زوج جوانی در سواحل مختلف با هم به سفر میروند و درواقع دونفرههایشان را بدون داشتن فرزند به نمایش میگذارند که در ذهن بسیاری از جوانان برای داشتن زندگی این تفکر القا میشود که با داشتن فرزند نمیتوانند مرفه زندگی کنند.
مدرس سواد رسانه با بیان اینکه تبلیغات زندگی دونفره در فضای مجازی تأثیر بر فرزندآوری دارد، گفت: گرایش داشتن حیوانات بهجای فرزند توسط سلبریتیها در همین چارچوب نیز قرار میگیرد به این صورت که اینفلوئنسرهایی در حال جریانسازی هستند زندگی فانتزی و ایدهآل را همراه با داشتن حیوان خانگی تبلیغ میکنند و داشتن حیوان را راحتتر از فرزند نشان میدهند.
روحانی با بیان اینکه تبلیغ داشتن حیوان بهجای فرزند باعث میشود که خیلی از خانوادهها بدون داشتن سواد رسانه در دام شبکههای مجازی بیفتند، توضیح داد: این تبلیغات قطعاً در کاهش فرزندآوری و جمعیت تأثیر بسزایی دارد.
مصاحبه از: هدیه دهقانی
انتهای خبر/
0 نظر