مدیر گمرک خراسان شمالی اعلام کرد:
ارتقای خدمات گمرکی با احداث بندر خشک
مدیر گمرک خراسان شمالی گفت: ایجاد بندر خشک در خراسان شمالی بهعنوان مرکزی استراتژیک، فرصتی برای ارتقای خدمات گمرکی و سرعت بخشیدن به انتقال کالاها است.
حجت امانی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با اشاره به طرح بندر خشک در خراسان شمالی، گفت: پرسش اصلی این است که چنین بندری باید مکانی باشد که به طور همزمان امکانات ریلی و جادهای مناسبی داشته باشد، همچنین نقلوانتقال کالا با هزینههای پایین و زمان کمتر امکانپذیر باشد.
وی در ادامه افزود: برای مثال، در بندرعباس، کارهای گمرکی انجام میشود و بارها تخلیه و بارگیری میشوند اما، ازدحام موجود در این بندر گاهی باعث طولانیشدن فرایندها تا ۶ ماه میشود؛ بنابراین، نیاز است به مکانی نزدیکتر و مناسبتر منتقل شود تا فرایند ترخیص و سایر امور سریعتر انجام شود.
مدیر گمرک خراسان شمالی با بیان اینکه یک بندر خشک، چنین خدماتی را در مکانی نزدیکتر به مراکز تولید و مصرف کالا فراهم میآورد، اظهار داشت: بندر خشک باید امکان سرویسدهی سریع، ارزان و در دسترس را داشته باشد، تا انتقال کالا بهجای بندرهای اصلی که دارای ازدحام و مشکلات زمانی هستند، روان و مؤثر باشد. همچنین بندر خشک میتواند نقشی کلیدی در خدمات ریلی میاناستانی ایفا کند.
وی خاطرنشان کرد: گمرک همانند یک نیروی اقتصادی عمل میکند و چه در مرز و چه در داخل استان، خدمات هوایی، دریایی و زمینی را ارائه میدهد. این انعطافپذیری باعث شده که نظام اقتصادی به گمرک بهعنوان یک بازوی اجرایی تکیه کند.
امانی تصریح کرد: از منظر کارکردهای محلی، به طور مثال در استان مازندران، بندرهایی وجود دارند که ترخیص کالاهای این استان در آن انجام میشود، به همین دلیل، کالاهای استان مازندران از استانهای دیگر، مانند خراسان رضوی، ترخیص نمیشود. اما در مورد برخی مسیرهای راهبُردی دیگر، مانند اتصال آسیای میانه به کشور، مسیرهای ریلی اهمیت زیادی دارند.
وی با بیان اینکه نبود زیرساختهای کافی حملونقل ریلی در برخی استانها بر عملکرد گمرکی آنها تأثیر منفی گذاشته است، گفت: راهآهن یکی از ارزانترین وسایل حملونقل برای انتقال کالاها به شمار میرود. بهویژه برای کالاهای صادراتی که باید سریع و اقتصادی به مقصد برسند.
وی اضافه کرد: بهعنوانمثال در پروژههای مشابه، نبود شبکههای حملونقل مؤثر باعث افزایش هزینهها و کاهش سرعت فرایندهای صادراتی و وارداتی شده است و در واقع، زیرساختهای حملونقل نهتنها باعث ایجاد صرفه اقتصادی میشوند، بلکه نقش کلیدی در ارتقای موقعیت رقابتی استانها و مناطق آزاد اقتصادی نیز دارند.
وی بیان داشت: از منظر عملکردهای منطقهای، گمرک در مناطق ویژه اقتصادی حضور مستمر و مؤثری داشته است. در این مناطق، بسیاری از فرایندهای گمرکی بهصورت کامل و تخصصی در محل انجام میشود.
مدیر گمرک خراسان شمالی در ادامه افزود: این امر سبب شده که نیازی به انتقال کالا به گمرکات اصلی نباشد و فرایندها سریعتر انجام شوند، اما باوجود این، هنوز برخی مناطق نتوانستهاند نیازهای تولیدکنندگان و سرمایهگذاران را به طور کامل برطرف کنند.
وی یکی از موضوعات مطرح در مورد سرمایهگذاری در استانها و استفاده از مزیتهای گمرکی، را توسعه زیرساختها دانست و عنوان کرد: بسیاری از تعاونیهای مرزنشین، به دلیل عدم تمدید پروانهها، قادر به انجام واردات یا صادرات نیستند و این مشکل باعث شده، حجم بزرگی از فعالیتهای تجاری که میتوانست در استان انجام شود، به استانهای دیگر منتقل شود.
امانی اضافه کرد: راهکاری که میتوان برای بهبود این وضعیت پیشنهاد داد، ارائه تسهیلات و کاهش هزینههای مرتبط با بازرگانی مانند کاهش سود بازرگانی عنوان کرد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: چنین سیاستی میتواند سرمایهگذاران را برای انجام فعالیتهای تجاری در استان تشویق کند؛ همچنین تجربه شهرهایی مانند خرمشهر و بوشهر نشان داده که تخفیف در سود بازرگانی میتواند مشوق قوی برای رونق اقتصادی باشد.
وی با بیان اینکه عملکرد گمرک استان در ۹ماهه امسال نشاندهنده کاهش واردات به دلیل مشکلات ارزی است، افزود: طی ۹ماهه سال جاری ۲۲ هزار و ۹۸۷ تن کالا به ارزش ۳۰ میلیون دلار از طریق گمرک استان وارد کشور شده است.
وی اضافه کرد: در این مدت ۱۴۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۲ میلیون دلار از گمرک استان خراسان شمالی صادر شده است.
مدیر گمرک خراسان شمالی تصریح کرد: اگرچه صادرات نیز تحتتأثیر قیمتهای جهانی و کاهش ارزش محصولات پتروشیمی کاهشیافته، اما همچنان این بخش بهعنوان یک محور اقتصادی باقیمانده است. برای نمونه، بسیاری از تولیدکنندگان بهجای صادرات مستقیم از استان، محصولات خود را بهصورت مستقیم در محل کارخانه به فروش میرسانند و خریداران خودشان وظیفه صادرات را بر عهده میگیرند. این موضوع نهتنها ارزش افزوده استان را کاهش میدهد، بلکه ظرفیت واقعی صادرات استان را نیز پایین میآورد.
وی با بیان اینکه بهمنظور بهبود عملکرد گمرک در زمینه صادرات و واردات، چند پیشنهاد اصلی وجود دارد، افزود: ایجاد و ارتقای زیرساختهای حملونقل بهویژه حملونقل ریلی، ارائه تسهیلات مالی؛ مانند کاهش سود بازرگانی برای واردکنندگان و صادرکنندگان، توسعه خدمات گمرکی در مناطق ویژه اقتصادی برای سرعتبخشی به فرایندها، برنامهریزی برای جذب سرمایهگذاران با تأکید بر مزیتهای گمرکی استان میتوانند به بهبود صادرات و واردات استان کمک کنند.
امانی خاطرنشان کرد: با اجرای این اقدامات میتوان امید داشت که استانها از ظرفیت کامل خود در زمینه تجارت و بازرگانی بهره ببرند و گمرک بهعنوان یکی از اصلیترین عوامل توسعه اقتصادی نقش مؤثری ایفا کند.
انتهای خبر/ی