در حال بارگذاری
قطعی گاز شیروان و فاروج بررسی شد؛

آنچه از قطعی گاز فاروج و شیروان بدانید

طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قطعی گاز فاروج و محدودهایی از شیروان روز پنج‌شنبه و جمعه جهت تغییر کلاس خط انتقال گاز سرخس به نکا انجام خواهد شد و تمام تمهیدات لازم برای این کار انجام شده است.

 به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«عصر اترک»، روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری شرکت گاز خراسان شمالی در خبری تغییر کلاس خط انتقال گاز سرخص به نکا در محدوده شهر فاروج را اطلاع‌رسانی کرد.
 قدمت خط لوله ۵۰ساله باهدف اصلی انتقال گاز از پالایشگاه سرخس به نیروگاه نکا ساخته شده که حریم این خط لوله بر اساس مصوب مجلس و استانداردهای شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۳۵۱ با کلاس A حدود ۲۰۰ متر بوده است.
 ۲۰۰ متر حریم از طرفین خط انتقال گاز باعث شده که مانع هر گونه ساخت‌وساز در بخش صنعت یا مسکن باشد و یا ساختمان‌هایی ایجاد شده که در حریم قرار گرفته‌اند، امکان بهره‌مندی از آب و گاز ندارند.
 به همین دلیل قرار شد کلاس لوله از A به D تغییر پیدا کند که حریم از ۲۰۰ متر به ۱۵ متر کاهش پیدا می‌کند و به‌تبع آن ۶۴ هکتار محدوده آزاد شده قابل‌استفاده در حوزه‌های مسکن و صنعتی قرار بگیرد.

آنچه از قطعی گاز فاروج و شیروان بدانید

تمهیدات لازم برای قطعی گاز فاروج اندیشیده شده است

فرماندار شهرستان فاروج دررابطه ‌با قطعی گاز در این شهرستان اظهار داشت: گاز فاروج برای اجرای طرح ارتقای کلاس خط انتقال گاز سرخس - نکا در محدوده شهر فاروج، پنجشنبه و جمعه قطع می‌شود.
عبدالرضا فرزانه با اشاره به اینکه تمام پیش‌بینی‌های لازم طی دو روز قطعی گاز در پنج‌شنبه و جمعه انجام شده است، ادامه داد: مردم با صرفه‌جویی در مصرف گاز در این ایام همراهی لازم را داشته باشند، شاید قطعی گاز کمتر از ین مدت‌زمان باشد.
وی اضافه کرد: اما اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که نشتی در کار بود و تأخیر افتاد، تمام پیش‌بینی‌های لازم انجام شده که مردم با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نشوند.

نانوایی‌ها با سوخت جایگزین فعال‌اند

 وی یادآور شد: همچنین در این زمان نانوایی‌ها، با سوخت جایگزین فعالیت دارند و امروز پخت مازاد خواهیم داشت که هیچ مشکلی در موضوع نان ایجاد نشود.
 فرماندار فاروج گفت: در حوزه خدمات درمانی‌ها و بیمارستان‌ها نیز تمام تمهیدات انجام شده است و هیچ‌گونه مشکلی در این حوزه‌ها وجود نخواهد داشت.
 فرزانه بیان داشت: بعد از وصل‌شدن خط لوله، وصلی گاز نانوایی‌ها و سایر نقاط باید توسط کارشناسان شرکت گاز انجام شود، و از اصناف و شهروندان تقاضا داریم بعد از وصل گاز به‌هیچ‌عنوان خودشان هیچ اقدامی برای وصل کردن گاز نداشته باشند.

آنچه از قطعی گاز فاروج و شیروان بدانید

 ذخایر مراکز توزیع نفت سفید در شیروان و فاروج تکمیل است
 مدیر شرکت ملی توزیع نفت منطقه خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: طی قطعی گاز در فاروج و تعدادی از روستاهای شهرستان شیروان تمهیدات لازم و ذخیره‌سازی سوخت به‌صورت کامل انجام شده است.
 وی با اشاره به اینکه ۲۲ نمایندگی فروش و توزیع نفت در روستاهای شیروان و فاروج به طور کامل  ذخیره‌سازی نفت را انجام داده‌اند، اظهارکرد: براین‌اساس طبق هماهنگی‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که از قبل انجام شده، مردم با ثبت در سامانه سدف و تأیید شرکت گاز می‌توانند از نفت سفید برخوردار شوند.
 سید رضا احمدنیا با بیان این موضوع که هر لیتر نفت سفید با قیمت ۱۵۰ تومان عرضه می‌شود، افزود: نکته قابل‌توجه این است که در شرایط فعلی باتوجه‌به گرمای هوا و اینکه نفت سفید برای موضوع گرمایش مدنظر است، هیچ‌گونه بحرانی در پیش نداریم.

 کمبودی در توزیع کپسول گاز مایع نداریم
 وی یادآور شد: همچنین در حوزه توزیع کپسول گاز مایع هیچ‌گونه کمبودی در سطح شهرستان وجود ندارد و مردم برای شارژ کپسول گاز که جهت پخت‌وپز استفاده می‌شود با مراجعه به مرکز در شهرستان شیروان می‌توانند از این خدمات برخوردار شوند.
 مدیر شرکت نفت منطقه خراسان شمالی ابراز داشت: افرادی که در سامانه سدف ثبت‌نام را انجام داده باشند ۲۰ لیتر نفت سفید را می‌توانند در این ایام دریافت کنند.

آنچه از قطعی گاز فاروج و شیروان بدانید

 ارتقا کلاس لوله انتقال گاز و آزادسازی ۶۴ هکتار از حریم
 مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک اظهار داشت: قطع گاز جهت ارتقا کلاس لوله انتقال گاز در محدوده فاروج و شیروان طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه انجام می‌شود.
سید محمود هاشمی ادامه داد: باتوجه‌به ماهیت خط انتقال گاز در این شهرستان و اینکه از هر طرف ۲۰۰ متر حریم دارد، شرایط ساخت‌وساز در این محدوده وجود ندارد، از طرفی ساکنان این منطقه از خدمات آب و گاز محروم هستند.

وی با اشاره به اینکه با ارتقا این خط انتقال از ۲۰۰ متر حریم تبدیل به ۱۵ متر خواهد شد و در مجموع ۳۷۰ متر حریم آزاد می‌شود، ابراز داشت: همچنین با آزادسازی این میزان خط لوله انتقال گاز حدود ۶۴ هکتار زمین آزادسازی خواهد شد که بر اساس تصمیمات استانی برای طرح‌های مختلف قابل واگذاری است.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی بیان داشت: ضمن اینکه ساختمان‌های این حریم که آزاد می‌شوند امکان خدمات‌رسانی به آنها صورت می‌گیرد و خطرات احتمالی و تبعات آن کاهش پیدا خواهد کرد.
 هاشمی اضافه کرد: در این عملیات، جنس لوله، آلیاژ و ضخامت لوله تغییر می‌کند و خطرات براین‌اساس کاهش پیدا می‌کند.

آنچه از قطعی گاز فاروج و شیروان بدانید

قطعی گاز فاروج و ۱۳ روستای شیروان طی پنج‌شنبه و جمعه

 مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی توضیح داد: اجرای عملیات قطعی گاز از صبح پنج‌شنبه در شهرستان فاروج و روستاهای بخش شرقی شیروان آغاز می‌شود و حدود یک روز تا یک روز و نیم زمان می‌برد.
 وی با اشاره به اینکه اجرای این عملیات توسط شرکت توسعه مهندسی گاز ایران و شرکت ملی گاز ایران است، گفت: شیر گاز قبل فاروج و شیر گاز قبل از شیروان بسته می‌شود و نزدیک به ۱۳ روستا از شیروان قطعی گاز را خواهند داشت.
 هاشمی با تأکید بر این موضوع که اطلاع‌رسانی‌ها به‌صورت شهرستانی و تا مرحله روستاها به‌صورت کامل انجام شده است، گفت: قطعی گاز در مجموع ممکن است دو روز زمان ببرد.
 مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی یادآور شد: نکته خیلی مهمی که وجود دارد و مدنظر است، این است که بعد از قطعی گاز، میزان گازی در لوله انتقال وجود دارد که اگر مردم صرفه‌جویی داشته باشند و به‌اندازه مصرف کنند، شاید کمتر از نصف روز قطعی داشته باشند.

آنچه از قطعی گاز فاروج و شیروان بدانید

عملیات وصل گاز به‌صورت منزل‌به‌منزل و کاملاً رایگان است

 این مسئول بیان داشت: روز جمعه در زمانی که وصلی گاز انجام می‌شود مردم در منزل حضور داشته باشند، زیرا وصلی گاز به‌صورت منزل‌به‌منزل صورت می‌گیرد و منازلی که دارای علمک گاز مشترک هستند، اگر یکی از ساکنان نباشند، امکان وصلی برای دیگر ساکنان نیز وجود نخواهد داشت.
 هاشمی خاطرنشان کرد: نکته قابل‌توجه بعدی این است که وصلی گاز توسط نیروهای شرکت گاز به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود و درصورتی‌که فردی مراجعه کرد و تقاضای مبلغ داشت، با ۱۹۴ تماس بگیرند و اطلاع دهند.
 وی یادآور شد: ساکنان مناطقی که قطعی گاز خواهند داشت، حتماً تمام شیرهای گاز را در داخل منزل به‌خصوص سماور و وسایلی که ترموکوبل نداشته باشند را ببندند و به‌هیچ‌عنوان دست به علمک گاز جلوی درب منزل نزنند؛ زیرا این قطعی گاز به‌صورت از پیش تعیین شده است.
 
 نتیجه‌گیری: برای تغییر کلاس خط انتقال گاز سرخص به نکا در محدوده شهر فاروج که قرار است طی روز پنج‌شنبه و جمعه صورت بگیرد، مسئولان مرتبط تمام تمهیدات لازم جهت ارائه خدمات نانوایی‌ها، پخت‌وپز و گرمایش را اندیشیده‌اند و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته هیچ‌گونه مشکلی وجود نخواهد داشت.
 از طرفی با آزادسازی این حریم اتفاقات مثبتی را پیش رو خواهیم داشت که طبق اعلام‌های انجام شده ۶۴ هکتار از زمین‌های محدوده فاروج آزاد و با تصمیمات استانی می‌توان این زمین‌ها را به سایر پروژه ارائه کرد.
 همچنین مردم با همکاری و همراهی می‌توانند به‌خوبی همچون همیشه گام بزرگی در این حوزه بردارند.

گزارش از: آرزو رحمانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات