
یادداشت؛
مقاومت در مکتب امام خمینی(ره)
مکتب امام خمینی(ره) بر پایه ارزش های اسلامی، اخلاقی و انسانی شکل گرفته است در این مکتب، مقاومت به عنوان یک وظیفه الهی و ملی تلقی میشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، حجت الاسلام والمسلمین مصیب علیزاده، امام جمعه شهرستان بام و صفیآباد در یادداشتی به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) نوشت: امام خمینی (ره) آئینه تمام نمای آیات قرآن کریم و مجتهدی بود که در پرتو جهاد الهی به راه های هدایت رهنمون شد و از مصادیق «وَ الَّذین جاهَدُوا فینا لَنَهدِینَّهُم سُبُلَنا» [۱] بود. مقاومت در برابر بیدادگر، همواره در زندگی ایشان دیده می شود. ایشان علم، ایمان، تقوا، زهد، عزم راسخ، صبر، قدرت، صلابت و شجاعت را در خود جمع کرده و مراحل جهاد نفس را پیموده بود. از این رو بررسی نظریات ایشان در باره مقاومت اسلامی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
آنچه بر ضرورت تبیین نظریه مقاومت می افزاید، دستور صریح حضرت آیت الله خامنه ای است که فرمود: «نظریه مقاومت در مقابل دشمن قوی پنجه را تبلیغ و ترویج کنید. بعضی تصوّر نکنند که چون دشمن بمب و موشک و دستگاه های تبلیغاتی دارد، باید عقب نشینی کنیم. نظریه مقاومت، در مقام نظر و هم در مقام عمل یک نظریه اصیل و درست است و باید ترویج شود.»
با بررسی دیدگاه امام (ره) در باره مقاومت درخواهیم یافت که از منظر ایشان، استقامت امری ضروری است. امت مسلمان و مؤمن موظفند در برابر شدائد مقاومت کنند تا بتوانند دین خدا را که امانتی گرانبهاست یاری کنند.
ایشان به دستور قرآن کریم، مقاومت در برابر طاغوتیان وظیفه افراد جامعه است، «در برابر زور و فشار طاغیان خضوع نکنید، تسلیم نشوید، صفوف خود را فشرده تر کنید. مردم زنده ای باشید. در برابر حوادثی که پیش می آیند استقامت داشته باشید و از آنهایی باشید که خداوند در حقشان فرمود: «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثمَّ استَقامُوا تتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِکةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی کنتُم تُوعَدُونَ» [۵]» [۶]
نگاه امام (ره) به هر کاری ریشه در نگاه دینی ایشان داشت. در واقع معیار و ترازوی اعمال و رفتار را با مطابقت آن فعل با دین اندازه گیری میکرد. بر این اساس، مقاومت را که رکن رکین دستورات دینی است عامل بندگی خداوند و وظیفه شرعی بنده مؤمن میدانست؛ ظلم و قبول ظلم را حرام به شمار میآورد و مقاومت در برابر ظلم را واجب میدانست: «دفاع از ناموس و جان و مال و کشور مسلمین یکی از واجبات است.»
مکتب امام خمینی به عنوان یک تفکر و رویکرد انقلابی، در دهههای اخیر تأثیر فراوانی بر شکلگیری سیاستهای داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران داشته است، یکی از اصول کلیدی این مکتب، مفهوم «مقاومت» است که بهویژه در برابر استکبار جهانی ترویج یافته است.
مکتب امام خمینی (ره) بر پایه ارزشهای اسلامی، اخلاقی و انسانی شکل گرفته است. در این مکتب، مقاومت بهعنوان یک وظیفه الهی و ملی تلقی میشود که بر اساس اصول زیر استوار است:
تکیه بر خداوند: امام خمینی بر این باور بود که تکیه به خداوند و قدرتهای الهی، کلید موفقیت در مقابله با دشمنان است. این تفکر به مؤمنان انگیزه میدهد تا در برابر ظلم و استکبار ایستادگی کنند.
مبارزه با ظلم: امام خمینی اعتقاد داشت که ظلم و استبداد هیچگاه نمیتواند بر جامعهای که در آن بیداری و آگاهی وجود دارد، حاکم شود. بنابراین، مقاومت در برابر ظلم و استبداد، یک وظیفه اخلاقی و اجتماعی است.
نظریه ولایت فقیه: این نظریه، یکی از ارکان اصلی تفکر امام خمینی است که به ولی فقیه اجازه میدهد تا در برابر هرگونه ظلم و تجاوز، به نمایندگی از آحاد مردم، عمل کند و بجنگد.
ابعاد مقاومت در برابر استکبار
مقاومت در مکتب امام خمینی به چندین بُعد مختلف تقسیم میشود؛
مقاومت نظامی: امام خمینی بر این باور بود که در برابر دشمن باید آماده جنگ و مقابله نظامی بود. انقلاب اسلامی ایران در برابر هجوم نظامی و تهدیدات خارجی، نشان داد که اراده ملت و حکومت اسلامی میتواند بر دشمنان پیروز شود.
مقاومت سیاسی: امام خمینی به ملت ایران آموخت که باید در عرصههای سیاسی و دیپلماسی نیز به دشمنان خود پاسخ دهند. این مقاومت سیاسی میتواند شامل تحریمها، مذاکرات، و حمایت از گروههای آزادیخواه در نقاط مختلف جهان باشد.
مقاومت فرهنگی: امام خمینی تأکید میکرد که مقاومت تنها به جنگ نظامی محدود نمیشود؛ بلکه باید در حوزههای فرهنگی و اجتماعی نیز ایستادگی کرد. ترویج فرهنگ ایثار، فداکاری و مقاومت در برابر فرهنگهای استعماری و فاسد غربی، از اهداف این مکتب است.
مکتب امام خمینی با تأکید بر مفهوم مقاومت به عنوان یک راهکار اساسی در برابر استکبار جهانی، نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای مسلمان و تحت ستم، الهامبخش بوده است. این رویکرد به مردم میآموزد که باید در برابر ظلم و ستم ایستادگی کرده و تا حصول آزادی و استقلال کامل، مقاومت کنند. در نهایت، این مکتب نشاندهنده یک تفکر عمیق و مؤثر در مواجهه با چالشهای جهانی و محلی در راستای حفظ هویت و کرامت انسانی است.
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!