
وزیر آموزشوپرورش:
فلسفه نماز با شیوههای جدید تبیین شود
وزیر آموزشوپرورش گفت: برای بسط و نشر نماز باید از ابزارها و فناوریهای جدید استفاده کنیم تا با جذابیتها و شیوههای متفاوت به فلسفه نماز بپردازیم و به کمک همه مسئولان و مدیران کشور در این زمینه نیاز داریم.
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، علیرضا کاظمی صبح امروز در آیین افتتاحیه سی و یکمین اجلاسیه سراسری نماز در مرکز خراسان شمالی گفت: بزرگترین جامعه مخاطب ما در اجلاس سراسری نماز، آموزشوپرورش و جامعه فرهنگیان است.
وی ادامه داد: در این حوزه برنامهریزیهای مطلوبی در راستای توسعه نماز در مدارس انجامشده، اما قطعاً فاصله ما تا انتظاراتی که از دستگاه تعلیموتربیت میرود، زیاد است.
وزیر آموزشوپرورش به اهمیت دانشگاه فرهنگیان و معلمان که اسوه برای دانشآموزان و جامعه هستند، اشاره کرد و افزود: برایناساس با الگوهای عملی میتوانند در بین دانشآموزان اثرگذار باشند.
کاظمی با اشاره به اینکه آموزشوپرورش دو نقش اساسی بر عهده دارد، ادامه داد: نقش اول انتقال دانش، علم و دانایی به نسل جدید برای توسعه و پیشرفت کشور است و ما برای حرکت در این مسیر دو برنامه مهم طراحی کردهایم که توجه به حوزه نخبگانی کشور و تقویت این بخش برای دستیابی به قلههای رفیع علم و دانایی در عرصه بینالمللی یکی از اهداف است که تاکنون موفقیتهای زیادی نیز کسب شده است.
وی خاطرنشان کرد: موضوع دوم ارتقا سطح کیفی مدارس دولتی با رویکرد عدالت آموزشی بوده که یکی از سیاستهای مهم نظام است.
کاظمی اضافه کرد: گفتنی است که نقش مهم وزارت آموزشوپرورش انتقال فرهنگ، باورها، اعتقادات، باورهای دینی و ملی به نسل جدید و تزکیه در قبال تعلیم است.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای بخش دوم مهمترین مأموریت خودمان را توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز تعریف کردهایم، ادامه داد: لذا این مهمترین نوع نگاه ما در نظام تعلیموتربیت است؛ زیرا صلاح و سعادت جامعه و مسیر انسانساز یک فرد نماز و میزان ارتباط با خدای خود است.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر این موضوع که راهبرد قرآن برای انسانسازی نماز است، گفت: اگر به دنبال تربیت انسانهای تراز قرآن هستیم راهی غیر از این نداریم؛ بنابراین برای حرکت در این مسیر نقشه دقیقی ترسیم کردهایم.
وی گفت: ما امروز برای موفقیت در این راه سه مسیر برای خود طراحی کردهایم که در گام نخست اصل برگزاری و اقامه نماز در مدارس است، لذا هدفگذاری کردهایم که بلااستثنا در تمام مدارس کشور باید نماز برگزار و پرچم نماز باید در مدارس کشور برافراشته باشد.
این مسئول اضافه کرد: اقامه نماز با جماعت و باکیفیت از دیگر ویژگیهای نماز در مدارس است که باید موردتوجه قرار بگیرد که نیازمند ایجاد تمام زیرساختهای لازم برای برگزاری یک اقامه نماز مؤثر هستیم، لذا از تمام ظرفیتهای موجود در استانها، حوزه و مساجد در مدارس استفاده خواهیم کرد.
کاظمی یادآور شد: در مسیر دوم بستهای از فعالیتهای فرهنگی، تجلیلی، برای معلمان و دانشآموزان و امامجماعت مدارس طراحی شده که از تمام این ظرفیتها استفاده میکنیم که برایناساس پیش اجلاسیههای نماز در ۷۵۰ نقطه کشور طراحی شده تا افراد فعال در این حوزه تجلیل و تکریم و تجربههایشان نشر شود.
وی همچنین مسیر سوم را که رسالت ما برای نسل نو است را مهمترین مسیر خواند و گفت: ما امروز در مقابل نسل نو به ابزار و روشهای دیگری نیازمندیم و تمرکزمان را در این مسیر باید بگذاریم تا نماز را در بین دانشآموزان نشر دهیم.
وزیر آموزشوپرورش عنوان کرد: برایناساس از تمام ابزارهای جدید استفاده میکنیم که با جذابیتها به اثرات نماز در زندگیمان بپردازیم، زیرا اگر دانشآموزان به اثرات نماز در زندگی شأن پی ببرند قطعاً خودشان به سمت نماز خواهند رفت.
کاظمی بیان داشت: نماز یکی از موضوعاتی است که برای ما بسیار اهمیت دارد و یکی از شاخصهای ارزیابی مدیران در تمام سطوح است و بههیچوجه بیتوجهی و کمتوجهی در این حوزه پذیرفته نیست.
وی با تأکید بر این موضوع که امروز برای معرفت دانشآموزان در سنین مختلف نیاز به محتوای متفاوت داریم، گفت: نکته دیگر که مهم است، توانمندسازی امامان جماعت مدارس و معلمان در دعوت به نماز و توانمندسازی اولیا است.
کاظمی گفت: نکته قابلتوجه این است که امروز یکی از بزرگترین چالش ما این است که نمیدانیم چگونه باید یک فرزند دانشآموز و نوجوان را به نماز دعوت کنیم.
وزیر آموزشوپرورش یادآور شد: امروز تمام ظرفیتهای آموزشوپرورش را پایکار آوردهایم، نکته قابلتوجه این است که مدارس غیردولتی فعالترین بخش در حوزه ترویج و توسعه نماز هستند.
وی گفت: ما بزرگترین جامعه مخاطب را در اختیار داریم و نیاز به کمک داریم، آموزشوپرورش کار میکند؛ اما برای بهترشدن نیازمند تمام مسئولان کشور هستیم.
کاظمی افزود: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه راهبردی کاملاً متفاوت با سایر دانشگاه و سرچشمه جوشان برای انسانسازی است ما میخواهیم معلمی تربیت کنیم که یک سال با دانشآموزان ارتباط دارد.
انتهای خبر / رحمانی
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!