حالت تاریک
  • جمعه, 1404/03/09 شمسی | 2025/05/30 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری عصر اترک هستید؟
سمنوی درق از دیگ‌های خانگی تا صادرات جهانی
عصر اترک بررسی کرد؛

سمنوی درق از دیگ‌های خانگی تا صادرات جهانی

بانوان کارآفرین درقی، با احیای سنت دیرینه پخت سمنو، نه‌تنها به رونق کسب‌ و کار خانوادگی کمک کرده‌اند، بلکه فرصت اشتغال را برای زنان سرپرست خانوار نیز فراهم کرده‌اند و امروزه این محصول سنتی را به سراسر جهان صادر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، سمنو یکی از شیرینی‌های سنتی و مغذی ایرانی است که به‌ویژه در ایام نوروز زینت‌بخش سفره هفت‌سین می‌شود، این خوراکی خوشمزه از جوانه گندم تهیه شده و علاوه بر طعم دلپذیری که دارد، سرشار از مواد مغذی بوده و خواص فراوانی نیز دارد. 

 تاریخچه پخت سمنو به دوران باستان بازمی‌گردد و گفته می‌شود که این خوراکی از زمان‌های دور در ایران تهیه و مصرف شده است و امروز شهر درق به‌عنوان پایتخت سمنوی ایران نام‌گذاری شده و منبع درآمد بسیاری از خانواده‌های درقی شده است.

سمنو نمادی از برکت، باروری و رویش است که به دلیل داشتن قند طبیعی، انرژی بدن را افزایش می‌دهد، همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سمنو به تقویت سیستم ایمنی و فیبر موجود در سمنو به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف سمنو می‌تواند به کاهش کلسترول خون نیز کمک کند.

بر این‌ اساس با دو تن از بانوان فعال در عرصه سمنو در شهر درق به گفتگو پرداختیم که در ادامه این گزارش تقدیمتان می‌شود: 

 

اشتغال‌آفرینی برای ۶ خانواده با پخت سمنو

فاطمه مقصودی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» از شروع فعالیتش در پخت سمنو گفت: ۱۰ سال پیش با کمترین امکانات و در منزل پخت و فروش سمنو را آغاز کردم.

این بانوی کارآفرین در حوزه سمنوی درق در ادامه با اشاره به اینکه دغدغه اصلی‌مان کمک به زنان سرپرست خانوار بوده است، ادامه داد: بر این‌ اساس با ایجاد اشتغال برای تعدادی از خانواده‌ها هم ایجاد اشتغال کردم و اکنون برای ۶ خانواده به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال داشته‌ام.

 وی با بیان اینکه سمنوهای ما علاوه بر بازار داخلی، به کشورهای خارجی هم صادر می‌شود، بیان داشت: تاکنون صادرات سمنو را برای کشورهای چین، عراق، عمان، بحرین و حتی آمریکا هم داشته‌ایم و بسیاری از هم‌وطنان مقیم خارج از کشور، طعم سمنوی ما را چشیده‌اند.

صادرات ۲ تن سمنو به خارج از کشور

مقصودی با اشاره به صادرات ۸۰۰ کیلوگرمی سمنو طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به کشورهای بحرین و آلمان اضافه کرد: در شروع کار با برند خودمان فعالیت را انجام می‌دادیم؛ اما به دلیل ناشناخته بودن برند و نداشتن تجهیزات بسته‌بندی و حمایت کافی با یک شرکت بسته‌بندی توافق کردیم و تنها در سال ۱۴۰۲ با این روش ۲ تن سمنو را صادر کردیم و محصولاتمان دارای سیب سلامت است.


وی خاطرنشان کرد: کوچک بودن کارگاه، مشکلات بسته‌بندی، نوسانات قیمت مواد اولیه و نبود حمایت کافی از تولیدکنندگان، از جمله مشکلات ثابتی است که تقریباً تمام تولیدکنندگان با آن مواجه هستند.


برای توسعه کار نیاز به حمایت دولت داریم

این بانوی کارآفرین درقی با تأکید حمایت مسئولان از تولیدکنندگان افزود: به دنبال خرید دستگاه بسته‌بندی هستیم تا بتوانیم کیفیت بسته‌بندی را بهبود و ماندگاری محصول را افزایش دهیم که امیدواریم دولت و نهادهای مربوطه حمایت بیشتری کنند تا بتوانیم به فعالیت خود باقدرت بیشتری ادامه دهیم.

مقصودی با اشاره به جایگاه فرهنگی و معنوی سمنو گفت: سمنو در مناسبت‌های مذهبی، به‌ویژه در ایام فاطمیه، مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی از فرهنگ و سنت ما محسوب می‌شود.

وی در پایان، باتوجه‌به چشم‌انداز آینده خود بیان داشت: به دنبال گسترش کسب و کارمان و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتری هستیم و در همین راستا می‌خواهیم کارگاه خود را گسترش و فروشگاهی برای عرضه مستقیم محصولاتمان ایجاد کنیم. همچنین، امیدواریم بتوانیم صادرات خود را به کشورهای دیگر نیز افزایش دهیم.

تهیه مواد اولیه سمنو دغدغه تولیدکنندگان است

مرضیه نوروزی، دیگر بانوی کارآفرین درقی که سرآغاز فعالیتش در حوزه تولید سمنو به ۲۰ سال گذشته بر می‌گردد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: حدود ۲۰ سال گذشته زمانی که کارم فروش لوازم‌خانگی در کنار جاده بود، چند ظرف سمنو که تولید فامیل بود در کنار محصولات خانگی به فروش رساندم و زمانی که علاقه مردم به این محصول را دیدم به‌گونه‌ای مسیر زندگی‌ام تغییر کرد و هدفمند در این حوزه وارد شدم.

این بانوی کارآفرین درقی با اشاره به اینکه تولید و فروش در فصل‌های سرد سال بیشتر است، گفت: براین‌اساس در فصل پاییز و زمستان که تقاضا بالا است تعداد نیروهایی که برای تولید به‌کارگیری می‌شوند حدود هفت نفر و اکنون که تولید پایین‌تر است به چهار نفر می‌رسد.

وی گفت: هر سال به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام‌زمان (عج)، یک دیگ صلواتی به ظرفیت ۱۶۰ کیلو سمنو در ۶۰۰ ظرف، در نیمه شعبان جلوی مغازه پخش می‌کنیم.

نوروزی تهیه آرد باکیفیت و هزینه‌های بالای مواد اولیه را از جمله مشکلات اصلی تولیدکنندگان سمنو خواند و گفت: براین‌اساس تلاش می‌کنیم تا با پخت سنتی و بدون استفاده از دستگاه، کیفیت بالای سمنو را حفظ کنیم.

 

صادرات سمنوی درق به آلمان و آمریکا 

وی با اشاره به اینکه بازار هدف‌ محصول ما شهرهای بزرگی مانند تهران و مشهد است، افزود: همچنین این سوغات خراسان شمالی که تولید شهر درق است، به آلمان، دبی و آمریکا نیز صادر شده است و همیشه مورد تقاضا بوده است.

این بانوی کارآفرین درقی یادآور شد: تبلیغات تلویزیونی از طریق صداوسیمای خراسان شمالی و شبکه سراسری، به معرفی بیشتر این محصول کمک بزرگی کرده و باعث شناخته‌تر شدن این محصول شده است.

نوروزی بیان داشت: پخت سمنو در تمام طول سال انجام می‌شود، اما در ایام نوروز به دلیل زینت‌بخش بودن سفره‌های هفت‌سین و تردد مسافران نوروزی، تقاضا بیشتر می‌شود.


فعالیت ۲۱۰ سمنوپز در درق

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه هدفم ارتقای کیفیت و جلب رضایت مشتریان است، توضیح داد، امیدوارم تا با بازاریابی مناسب، سمنوی درق را به جایگاه واقعی‌اش برسانیم.

نوروزی خاطرنشان کرد: امید است روزی برسد که بتوانم با راه‌اندازی یک کارگاه اصلی و بزرگ و به‌روز، این محصول مقوی را در سبد غذایی خانوار جا دهیم.

این بانوی تولیدکننده سمنو ابراز داشت: بسته‌بندی سمنو در درق باتوجه‌به سلیقه مشتریان انجام می‌شود و ظروف گیاهی و تب پلاست به دلیل حفظ سلامت، پیشنهاد می‌شوند، همچنین طعم‌های متنوع مانند سمنو با مغزیجات و کنجد نیز ارائه می‌شود.

وی در ادامه از جمله اهداف آینده‌اش در این حوزه را توسعه کارگاه، دریافت سیب سلامت و صادرات محصول به سراسر کشور دانست و افزود: امیدوارم با حمایت دولت، بتوانم سمنوی شیرین و مقوی را به سفره‌های ایرانیان هدیه کنم.

مدیر اتحادیه سمنوپزان درق افزود: درق با داشتن ۲۱۰ سمنوپزی فعال و نیمه‌فعال و ۹۹ سهام‌دار در شرکت سمنو، شایسته عنوان پایتخت سمنو در کشور شده است.

 


نتیجه‌گیری: فعالیت بانوان تولیدکننده درقی در حوزه تولید سمنو نمونه‌ای بارز از توانمندی بانوان ایرانی در عرصه کارآفرینی و تولید ملی است.

پشتکار، عشق به کار و توجه به کیفیت، از جمله عواملی هستند که باعث شده‌اند این محصول، نه‌تنها در داخل کشور، بلکه در خارج از مرزها نیز مورد استقبال قرار گیرد. 

امید است با حمایت‌های لازم ازاین‌دست تولیدکنندگان، شاهد رونق روزافزون کسب‌وکارهای خانگی و توسعه صادرات محصولات ایرانی باشیم.


تهیه و تنظیم گزارش: رقیه فیروزه
انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!