پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۸۹۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ساعت ۷:۲۷
در گفت و گو با عصر اترک مطرح شد:

چالش کلاته محمد علی پهلوان با بحران مهاجرت و ساخت و ساز های غیر مجاز/چشمان ادارات ناظر بسته بود

فرماندار شهرستان بجنورد گفت: روستای محمد علی پهلوان پس از سال 80 با چالش موج مهاجرت روبرو شده است که مهاجران با سخت و سازهای غیر مجاز خود در این روستا مسئله آفرین شده اند.
چالش کلاته محمد علی پهلوان با بحران مهاجرت و ساخت و ساز های غیر مجاز/چشمان ادارات ناظر بسته بود,

موسی حاجی زاده، فرماندار شهرستان بجنورد در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در پاسخ به این سوال که علت عدم اختصاص امتیازات آب، برق و گاز به عده ای از ساکنان روستای کلاته محمد علی پهلوان که اعتراضات آنان را به همراه داشته است، چیست؟ اظهار کرد: روستای محمد علی پهلوان در سال 80 دارای 180 خانوار بود که این روستا پس از سال 80 با گسترش حاشیه نشینی و سیل حضور مهاجران روبرو شد و در سال 90 تعداد ساکنان این روستا به 989 خانوار رسید.

حاجی زاده با بیان اینکه طرح هادی این روستا در سال 83 تهیه شده بود، تصریح کرد: در سال 89 طرح هادی این روستا دوباره بازنگری شد و مهاجران این روستا که خارج از ضابطه ساخت و ساز مسکن انجام داده بودند پس از اعتراضاتی که داشتند به داخل طرح هادی این روستا الحاق شدند تا مشکل امتیازات آب، برق و گاز آنان حل شود.

وی در ادامه عنوان کرد: پس از سال 89 دوباره حدود 150 خانوار جدید به این روستا مهاجرت و نسبت به ساخت مسکن های بدون ضابطه، بدون مجوز و بدون رعایت اصول فنی ساختمان اقدام کردند و چالش جدیدی را برای این روستا بوجود آوردند.

وی گفت: این 150 خانوار مهاجری که پس از سال 89 به این روستا مهاجرت کردند، با خرید قطعات زمین کشاورزی در این روستا، در این زمین ها مسکن های غیر مجاز را ساختند و حال خواستار دریافت امتیازات آب، برق و گاز هستند.

حاجی زاده با یادآوری این مطلب که ادارات ذی ربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی و بخشداری که بر فرآیند تفکیک اراضی کشاورزی و قطعه بندی آنها برای ساخت و سازهای غیر مجاز مهاجران در این روستا هیچ نظارت دقیقی را اعمال نکردند در بروز این چالش مقصر هستند، همچنین افزود: مالکان اراضی کشاورزی، دلالان، بنگاه های املاک و خود مهاجران نیز در بروز این مشکل نقش اصلی را دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز در این روستا در قطعات تفکیک شده اراضی کشاورزی انجام شده است و تعداد خانوار ساکن در این منازل نیز بسیار است، بنابراین برای حل این مشکل نشست هایی با ادارات ذی ربط انجام شد تا فرآیند الحاق آنها به طرح هادی این روستا و ارائه خدمات آب، برق و گاز به آنها ارزیابی و تصمیم گیری شود.

وی گفت: با توجه به اینکه اقدامات ساخت و سازهای غیر مجاز این 150 خانوار در اراضی کشاورزی قطعه بندی شده که مجوز تغییر کاربری اراضی را نداشته اند، غیر قانونی بوده، برای آنها پرونده های حقوقی تشکیل شده و به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده است.

فرماندار شهرستان بجنورد افزود: برای حل این مشکل، در گام نخست می بایست پرونده های آنان در این وزارت خانه از حالت حقوقی خارج شود که این امر نیز به یک ماه زمان نیاز دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: پس از آن، این پرونده ها باید در کمیسیون ماده 1 سازمان جهاد کشاورزی همچنین قوه قضاییه استان تعیین تکلیف شوند زیرا این اراضی فروخته شده هیچ یک سندی ندارند.

وی افزود: پس از اینکه برای این اراضی فروخته شده، مجوز تغییر کاربری اراضی صادر شود، پس از آن، این پرونده ها به کمیسیون ماده 99 ارجاع خواهند شد تا ناظران فنی سازمان بنیاد مسکن استان استحکام بنای این ساخت و سازهای غیر مجاز را ارزیابی و تایید کنند.

حاجی زاده گفت: وقتی بنیاد مسکن پایان کار این ساختمان ها را صادر کرد، پس از آن امتیازات آب، برق و گاز به این 150 خانوار داده می شود.

وی خاطر نشان کرد: حل این مشکل تا صدور اعطای امتیازات آب، برق و گاز به این تعداد خانواده زمان بر خواهند بود.

فرماندار شهرستان بجنورد در بخشی دیگر از سخن خود اظهار کرد: برای پیشگیری از شکل گیری سکونتگاه های غیر رسمی همچنین برای جلوگیری از انجام ساخت و سازهای غیر مجاز و خارج از ضابطه در سطح روستاهای این شهرستان به ویژه در روستاهایی که متصل به شهر بجنورد هستند باید یک نشستی با حضور شوراهای روستاها، دهیاری ها، سازمان بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و مالکان اراضی کشاورزی برگزار و توافقاتی حاصل شود.

وی همچنین با تاکید بر تشکیل پلیس ساختمان در سطح روستاهای استان برای پیشگیری از این مشکلات، گفت: درصورتیکه دوباره بحرانی این چنینی رخ دهد ادارات ناظر و مالکان اراضی کشاورزی و بنگاه های مشاور املاک متخلف شناخته می شوند.

وی یادآور شد: مردم بدون اطلاع و آگاهی زمینی را خریداری نکنند و حتما در هنگام خرید زمین از شورای روستاها و دهیاری ها استعلام بگیرند.

حاجی زاده در خاتمه تصریح کرد: اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از سیل مهاجرت روستاییان به مناطق مختلف است که با اجرای این برنامه وضعیت اشتغال و معیشت این روستاییان بهبود بخشیده می شود.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک