پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۶۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۵/۲۲ - ساعت ۸:۴۳
در نشست خبری اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اعلام شد:

حمل و نقل غیر مجاز دام، کانون بحران تب برفکی/انجام دو مرحله واکسیناسیون تب برفکی تا پایان سال

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال عوامل متعددی در بروز بیماری تب برفکی در میان دام های سبک نقش داشتند، گفت: حمل و نقل غیر مجاز توسط دلالان در تبدیل شدن این بیماری به کانون بحران نقش اصلی را داشت.
حمل و نقل غیر مجاز دام، کانون بحران تب برفکی/انجام دو مرحله واکسیناسیون تب برفکی تا پایان سال,

 

به گزارش خبرنگار اترک نیوز، حمید رمضانی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در نشست خبری در این باره اظهار کرد: تب برفکی یک بیماری بومی است که هر ساله با موج وقوع آن در استان روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه وقوع این بیماری در استان یک وقوع متعارف است، بنابراین دامداران استان نیز در سال جاری در همان ابتدای وقوع این بیماری نسبت به مقابله با این بیماری حساسیت های لازم را ابراز نکردند.

رمضانی در ادامه با تاکید بر این نکته که عوامل متعددی در تبدیل بیماری تب برفکی به پیک بیماری در میان دام های استان نقش داشتند، گفت: حمل و نقل غیر مجاز دام توسط دلالان و واسطه ها مهمترین عامل در تبدیل شدن این بیماری به کانون بحران بود.

وی خاطر نشان کرد: امسال بیماری تب برفکی در سطح دامداری های سنتی که با ساختار سنتی و دانش کمتری مدیریت می شوند، رخ داد.

در عین حال، سید محمد مهدی احمدی، مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در این نشست خبری درباره بحران تب برفکی میان دام های سبک در سطح استان اظهار کرد: امسال سویه جدیدی از بیماری تب برفکی در خاورمیانه منتشر شد.

به گفته احمدی ، با توجه به اینکه موسسات بین المللی تولید واکسن نیز تولید واکسن برای مقابله با این سویه را در اختیار نداشتند، در همین راستا، کشور نیز در تولید و تامین این واکسن با مشکل روبرو شد.

وی کمبود اعتبارات، عدم همکاری دامداران استان برای کنترل این بیماری، نقل و انتقالات بی رویه دام، سنتی بودن ساختار دامداری های استان را از دیگر عوامل موثر برای تبدیل شدن این بیماری به بحران در سال جاری برشمرد.

وی در خاتمه با اشاره به این مطلب که در سال جاری یک دوره واکسیناسیون دام های استان برای مقابله با بیماری تب برفکی انجام شد، اعلام کرد: تا پایان سال جاری نیز دو مرحله دیگر از این واکسیناسیون در میان دام های استان انجام می شود.

احمدی افزود: عملیات پیشگیری به منظور کنترل این بیماری طی دو سال آینده نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ق

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک