سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۵۵۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۰۴ - ساعت ۹:۳۹
یک حقوق دان در پاسخ به اترک نیوز عنوان کرد:

کاندیداهایی که با پول حامیان مالی برنده شوند، نماینده اقلیت خواهند بود/شام و نهار دادن دادن برای کسب رای نشان از عدم اعتماد به نفس کاندیداها است

نامزدهایی که با پول حامیان خود پا به گود رقابت های انتخاباتی می گذارند درصورتیکه برنده این رقابت ها باشند در مجلس نیز نماینده اقلیتی که همان حامیان مالی آنها بوده اند، می شوند.
کاندیداهایی که با پول حامیان مالی برنده شوند، نماینده اقلیت خواهند بود/شام و نهار دادن دادن برای کسب رای نشان از عدم اعتماد به نفس کاندیداها است,
قبل از آغاز رقابت های انتخاباتی نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از جمله سئوالاتی مردمی که برای پایگاه خبری اترک نیوز ارسال می شد موضوع هزینه کردهای تبلیغات این نامزدها بود، بر همین اساس خبرنگاراترک نیوز در مصاحبه ای با شرف علی نیا، وکیل پایه یک دادگستری شهرستان بجنورد که تجربه یک دوره کاندیداتوری مجلس را نیز در کارنامه خود دارد، مصاحبه ای را انجام داد و در این باره به طرح موضوع پرداخت که در این مصاحبه خواهید خواند.
 
از تجربه حضور خود در رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی توضیح دهید؟
در دوره نهم انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه بجنورد، راز و جرگلان، مانه و سملقان و گرمه و جاجرم در رقابت های انتخاباتی مجلس شرکت کردم و به عنوان نامزد مستقل وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شدم.
 
آیا در قانون در زمینه سقف هزینه کردهای انتخاباتی و نحوه تهیه هزینه های تبلیغاتی تعریفی انجام شده است یا خیر؟
درصورتیکه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب سال 62 را ملاحظه کنیم در آنجا راجع به جرایم، تخلفات، کیفیت انتخابات، نحوه تبلیغات، اعلام داوطلب و وظیفه هیات اجرایی تعاریف و تعیین تکلیف انجام شده ولیکن راجع به هزینه های مالی انتخابات صحبتی و تعیین تکلیفی انجام نشده است و این یک خلاء قانونی است.
این خلاء قانونی می تواند هزینه های ناخوش آیندی را به همراه داشته باشد به این معنا که نامزد انتخابات در این خلاء قانونی ناچار است که یا در واقع از محل دارایی های شخصی خودش هزینه کند و یا آنهایی که از توان مالی قوی برخوردار نیستند پا به این عرصه نگذارند و یا اگر وارد این عرصه شدند به ناچار به کسانی که به حامیان مالی متوصل شوند.
در اینجا آن حامی کسی است که یا انگیزه سیاسی و یا انگیزه های دیگری دارد. 
به نظر بنده وقتی مجلس در زمینه تحصیلی دوره ابتدایی، متوسطه و دانشگاه زمینه تحصیل افراد را مطابق با قانون اساسی به نحو رایگان فراهم می کند، منطقی نیست نامزدهای انتخاباتی را که می خواهند مسیر آینده رشد این مملکت را ریل گذاری کند، تحت تاثیر شرایط ناشی از خلاء های قانونی قرار دهند.
 
در دوره ای که شما نامزد انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شدید، خود شما این هزینه های تبلیغاتی را چگونه تهیه کردید؟
بنده با توجه به شغلی که داشتم از هزینه های شخصی خود صرف تبلیغات کردم.
همچنین یادآور می شوم که تاکنون نیز قانونی برای اعطای تسهیلات به کاندیداتوران تعریف نشده است. 
 
با توجه به اینکه برنده انتخابات نبودید آیا این هزینه کرد برای شما هدر رفت سرمایه محسوب شد؟ 
بنده می دانستم که وقتی وارد این عرصه شدم باید هزینه کنم.
بنده این هزینه ها را از قبل پیش بینی و مبالغ تبلیغات را از قبل سوال کرده بودم.
با توجه به اینکه انگیزه حضور در رقابت های انتخاباتی، خدمت به نظام و مردم است انتظار می رود که حاکمیت زمینه هایی را برای انجام تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به منظور معرفی کردن توانایی ها و استعدادهای خود به مردم فراهم کند تا از هدر رفت سرمایه های مالی که می توانند به بحرانی مالی برای برخی از کاندیداها تبدیل شوند، جلوگیری شود.
 
شما چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
به نظر بنده حاکمیت باید ابزارهای تبلیغاتی را برای نامزدها از جمله ابزار صدا و سیما، ورزشگاه ها، صنوف و خیابان ها که به حاکمیت تعلق دارند را در اختیار کاندیداها قرار دهد.
حاکمیت می تواند یک سقفی را نیز برای هزینه کردهای تبلیغی برای نامزدها تعیین کند تا در این عرصه رقابتی، برخی ها زیر پای دیگران له نشوند.
البته پیشنهاد می کنم که همگان بررسی کنند سقف ماهیانه حقوق نمایندگان مجلس چقدر است و یک دوره تبلیغاتی برای کاندیدها چقدر هزینه دارد!
 
این موضوع به ذهن می رسد که برخی از کاندیداهایی که با پول حامیان مالی خود برای تبلیغات، برنده رقابت انتخاباتی شدند در آینده نماینده اقلیت خواهند بود و نه نماینده اکثریت مردم؟
بله نامزدهایی که با پول حامیان خود پا به گود رقابت های انتخاباتی می گذارند درصورتیکه برنده این رقابت ها باشند در مجلس نیز نماینده اقلیتی که همان حامیان مالی آنها بوده اند، می شوند.
به نظر بنده این نامزدهایی که پیروز میدان باشند استقلال در رای نخواهند داشت و از توجه به مسائل کلی باز نگه داشته می شوند و این یک ضایعه بزرگی است و در صورتیکه حاکمیت به این موضوع توجه نکند در آینده با بد بینی مردم روبرو می شود.
 
آیا به نظر شما مجلس در دورهای گذشته نسبت به تعریف قانون برای تعیین تکلیف هزینه کردهای انتخاباتی توجه داشته است؟
وقتی خلاء قانونی داریم، زمینه ارتکاب برخی از اعمال و عملکردهایی که نه توجیه اخلاقی و نه توجیه اجتماعی دارند، بیشتر می شود و این یک نقص است.
 
آیا حامیان مالی برخی انتخابات بر مصوبات مجلس نیز می توانند اثرگذار باشند؟
بله می توان چنین برداشتی نیز از حامیان مالی پشت پرده داشت.
همچنین این جای سوال نیز وجود دارد که نمایندگان مجلس که قانون گذاری یا اصلاح قانون انجام می دهند چرا تاکنون در زمینه این موضوع تصمیمی نگرفته اند!
بنابراین عاقلانه این است که در مجلس به صورت واضح و روشن برای هزینه کردهای تبلیغاتی، مقرارتی مصوب شوند.
 
به نظر شما به طور کلی برای کاهش هزینه های تبلیغات چه باید کرد؟
به نظر بنده معرفی و شناخت کاندیداها تنها از طریق تراکت و پوستر میسر نمی شود. 
عقیده دارم که باید امکان استفاده از رسانه های دیداری و شنیداری در جلسات مناظره ای همراه با حضور کارشناسان مرتبط در این زمینه فراهم شود.
حتی استفاده از تریبون نماز جمعه، ورزشگاه ها برای تبلیغات نیز امکان پذیر شوند.
 
پیشنهاد شما به مجلس آینده چیست؟
کسی می تواند قانون گذار موفقی باشد که به قانون آگاهی داشته باشد و حتی لازم نیست که همه نامزدها حقوق دان باشند زیرا مجلس به تحصیل کردگان سایر رشته ها نیز احتیاج دارد.
همچنین نمایندگان باید تفاوت بین طرح و لایحه را بدانند.
افزون بر این، عقیده دارم که کارها را باید ابتدا به کارشناسان مربوطه ارجاع دهند و نظر آنها را اخذ کنند و سپس بر اساس واقعیات تصمیم بگیرند.
 
آیا در قانون برای موضوع شام و نهار دادن نامزدها به مردم به منظور اخذ رای تعریفی انجام شده است یا خیر؟ نظر شما در زمینه استفاده از این روش ها برای کسب رای مردم چیست؟
وقتی خلاء قانونی وجود دارد به طور یقین عملکردهای متفاوت، آثار متفاوتی دارد و افراد عواقب آنها را نمی پذیرند و کاندیداها می گویند که به لحاظ قانونی استفاده از این روش منع نشده است اما همیشه همه چیز لازم نیست که در متن قانون تعریف شده باشد.
قانون در بعضی از موارد، کلی است به طور مثال قانون می گوید اعمالی که بر خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند وصف مجرمانه دارند.
اگر شام و نهار دادن وسیله تبلیغات و جذب آرای مردم باشد به طور مسلم برخلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی است و این رفتارها دور از شان یک نامزد است همچنین این روش جایگاه نامزدها را تنزل می دهد و این ملاکی است که نشان می دهد چنین کاندیداهایی چقدر محدود فکر می کنند چون این نامزدها اعتماد به نفس ندارند و از روش هایی دور از اخلاق حسنه برای کسب آرا بهره گیری می کنند.
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1394/12/06
0
0
خسته نباشيد اقاى اكبرى شام ديشب كه تو خيابون پيش كردين خيلى خوشمزه بود مال كدوم اشپزخونه بود؟؟!!؟؟😜😜😜😜😜😜
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک