جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۵۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۷ - ساعت ۹:۱۷

تاکتیک های انتخاباتی اصلاح طلبی و اصولگرایی

با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی، تنور رقابتهای انتخاباتی داغتر شده است. تحلیل و پیش بینی های متعدد توسط جناح های مختلف ارائه می شود. تحلیل هایی که با رصد واقعیات میدانی روز به روز واقعی تر می شود. اخبار و واقعیاتی که زنگ خطر شکست یا شیپور پیروزی را برای هریک از جناحها به صدا در آورده است.
اما با رصد اخبار و اطلاعات میدانی می توان اوضاع را برای هریک از طرفین رقابت متفاوت ارزیابی کرد. در جناح اصولگرا و حامی ولایت وحدت شکل گرفته است و لیست انتخاباتی واحدی توسط ائتلاف اصولگرایان ارائه شده است. 
وحدت شکل گرفته در اردوگاه اصولگرایان و حامیان ولایت با تجربه حاصل از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بدست آمده است. اصولگرایان رمز پیروزی را در وحدت یافته اند . وحدتی که به نظر نگارنده شرط لازم برای پیروزی  است ولی شرط کافی نیست.
اما در طرف مقابل و اردوگاه اصلاح طلبان و حامیان دولت تدبیر و امید اوضاع متفاوت است. اصلاح طلبان و دولتی ها به اجبار در کنار هم قرار گرفته اند. حزب اعتدال و توسعه و حزب کارگزاران سازندگی(حزب خانوادگی آقای هاشمی) همان احزاب حاضر در دولت بوده و با توجه به تجربه تاریخی حاصل از دولت دوم خرداد و مجلس ششم، با بدبینی و سوءظن به اصلاح طلبان می نگرند. و بدلیل نداشتن پایگاه اجتماعی در جامعه به ناچار هم تیمی بودن با اصلاح طلبان را پذیرفته اند. در همین راستا قصد دارند مانند سال 92 از ظرفیت اجتماعی حداقلی اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات استفاده کنند. و مجلس وکیل الدوله ها را تشکیل دهند. مجلسی که همانند دولت، کدخدایی آمریکا را باور داشته باشد. 
اما اصلاح طلبان تنها روزنه امیدشان برای بازگشت بی سروصدا به قدرت سیاسی، همراهی با دولت تدبیر و امید است. طیف اصلاحات امیدوار است تا از دولت تدبیر و امید به عنوان رحم اجاره ایی استفاده کرده و به قدرت بازگردد. بنابراین وحدت تاکتیکی جریان اصلاح طلب با حامیان دولت از سر اجبار بوده و هریک به دنبال منافع خود می باشند. و راه رسیدن به منافع خود را در همراهی با یکدیگر یافته اند. معلوم نیست با پیروزی احتمالی هریک از طیف های مذبور در اردوگاه اصلاحات و حامیان دولت، کدامیک زودتر به دیگری خیانت خواهد کرد.
اگر اصلاح طلبان اکثریت مجلس را بدست آورند  با حمله به دولت راه را برای عبور از آقای روحانی و روی کارآوردن دولت اصلاح طلب هموار خواهند کرد. اصلاح طلبان در مجلس ششم و دولت دوم خرداد هم جواب حمایت آقای هاشمی رفسنجانی را با خیانت به او پاسخ دادند.
اما اگر دولتی ها و احزاب کارگزاران و اعتدال و توسعه اکثریت مجلس را بدست آورند طبق 2 سال گذشته با بی اعتنایی به خواسته های اصلاح طلبان راه خود را ادامه خواهند داد. همکاری و اتحاد اصلاح طلبان و حامیان دولت بعد از انتخابات تنها در یک صورت پا برجا خواهد ماند، و آن پیروزی اصولگرایان و حامیان ولایت است .
 دولت تدبیر و امید با گره زدن همه مشکلات کشور(حتی آب خوردن مردم) به تحریم های کدخدا، امید های زیادی را برای رفع مشکلات اقتصادی بین مردم ایجاد کرد و از این طریق زمینه را برای پذیرش برجام توسط مردم فراهم نمود.دولت با امید به دستهای کدخدا برجام را امضا کرد چرا که کلید رفع همه مشکلات را در آمریکا جستجو می کرد.
 اما بعد از امضا برجام وعده های خود را فراموش کرده و با عملکرد نا مناسب در برآورده کردن مطالبات اقتصادی مردم، راه پیروزی را برای اصولگرایانی هموار کرده است که کلید رفع مشکلات اقتصادی را در اقتصاد مقاومتی و اتکا به ظرفیت های مردم و جوانان ایرانی می دانند.
رضا نورسته – کارشناس ارشد علوم سیاسی و استاد دانشگاه 
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک