چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۵۴۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۰۳ - ساعت ۱۱:۵۱

سایه مسائل اقتصادی بر کیفیت آموزشی/معلم؛ آنچه هست، آنچه باید باشد

اگرچه طي سال هاي اخير اقدامات زيادي درجهت افزايش امکاناتي نظير نوسازي و احداث ساختمان هاي آموزشي و هوشمندسازي مدارس و رفع کمبودها در سطح مدارس انجام شده اما با این وجود برخی معتقدند که این موارد نتوانسته تاثیر زیادی بر افزایش کیفیت آموزشی داشته باشد و عده ای نیز از افت کیفیت آموزشی مدارس صحبت به میان می آورند.
سایه مسائل اقتصادی بر کیفیت آموزشی/معلم؛ آنچه هست، آنچه باید باشد,
به گزارش اترک نیوز، در این بین می توان از معلم، مدارس، کتب و منابع آموزشی و موارد متعدد دیگر به عنوان عـواملی که در این راستا می توانند تاثیر بر کیفیت آموزشی و روند آموزش در مدارس اعمال کنند، اشاره کرد.
 همچنین کمبود وسایل آزمایشگاهی درمدارس و بخصوص درمدارس روستایی و محـروم از جمله عواملی هستند که موجب افت کیفیت آموزشی در مدارس می شوند .
 
وضعیت تحصیلی نگران کننده
با این حال خانم رحمتی که یک دختر چهارم ابتدایی دارد و در یکی از روستاهای نسبتاً پر جمعیت منطقه حصار و گرمخان زندگی می کند، به خبرنگار اترک نیوز گفت: وضعیت تحصیل دخترم برای من نگرانی زیادی ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: دخترم و بیشتر هم کلاسی هایش هنوز مباحث سال های قبل را هم یاد نگرفته اند. من و سایر والدین چند بار به اداره آموزش و پرورش مراجعه کرده ایم اما نتیجه ای نداشته است. کسی به ما روستاییان توجه نمی کند.
این مادر گفت:  مگر بچه های ما چه گناهی کرده اند. او امیدوار بود در مدارس شهری وضعیت بهتری برای فرزندانش وجود داشته باشد.
اما با کمی تحقیق بیشتر، متوجه شدیم نظیر این گله گذاری ها در شهر نیز وجود دارد. آقای شیردل که دو فرزند محصل در مقاطع مختلف دارد گفت: دختر بزرگم در مدرسه خوشنامی تحصیل می کند اما اگر به ضرب و زور معلم و کلاس خصوصی نباشد نتیجه رضایت بخشی نخواهد داشت هر چند که واقعاً باهوش است اما در مدرسه بیشتر وقت می گذرانند و شب ها خودم باید برخی مباحث را برایش توضیح دهم. 
وی ادامه داد: من مهندس هستم و خودم شخصاً بارها با معلمان بچه ها صحبت کرده ام. به نظر می رسد یادگیری دانش آموزان خیلی هم برایشان مهم نیست.
 
کیفیت آموزش به کیفیت معلمان بستگی دارد
یک کارشناس اجتماعی می گوید: بیش از هر چیزی كيفيت هر نظام آموزشي در نهايت به كيفيت معلمان آن جامعه وابسته است . جامعه امروز از فراهم نمودن اجباري آموزش به سمت تمركز بر كيفيت آموزش و پرورش حركت كرده و اصلاحات جديد برنامه درسي بر پرورش مهارت هاي فراگيران، يادگيري چگونه ياد گرفتن، توسعه برنامه درسي و استفاده از راهبردهاي متنوع تدريس تأكيد مي نمايند. چنين تغييراتي مستلزم تغيير نقش معلم است.
مهدی محمدی می افزاید: از آنجایی که در سالهای اخیر، آموزش کلید عبور از قرن بیست و یکم قلمداد شده است، اما موفقیت هر نظام آموزشی در حدی تعیین کننده به دانش و مهارتهای حرفه ای معلم بستگی دارد. بدون تردید هیچ فرد دیگری جز معلم نمی تواند تأثیر بیشتری بر آنچه در مدارس می گذرد داشته باشد. معلم می تواند تعلیم و تربیت را فرایندی توأم با لذت و کامیابی، یا فرآیندی بی ثمر کند.
وی ادامه می دهد: سیستم سنتی گزینش معلمان و رعایت اصول و شرایط گزینشی که کمترتوجهی درآن به علاقمندی، استعداد، عشق ،پشتکار و داشتن خلاقیت در یک حـرفه و صرفاً توجه به مدرک تحصیلی می شود از جمله عواملی است که افراد بخاطر بیکـاری و فقط جهت کسب درآمد وارد شغل معلمی شده که بعدها با استعداد یا با خلاقیت آنها سازگار نیست همه را دچار مشکل می کنند . 
محمدی خاطرنشان می کند: از طرف دیگر معلمان و دبیران نیز دغدغه هایی دارند. به طور کلی مشکلات آموزشی آموزش و پرورش از دیدگاه بسیاری از معلمان عبارتند از کمبود وسایل کمک آموزشی؛ عدم برنامه ریزی صحیح و به موقع برای برطرف کردن نیازها به تناسب نیاز آموزشی معلمان؛ عدم وجود محیط های مناسب برای تدریس و آموزش؛عدم ايجاد هماهنگي بين معلمان در سطح آموزشگاه و منطقه به منظور تعيين و كاربرد راهبردهاي آموزشي؛ عدم انتخاب برنامه‌های آموزشی خارج از سازمان از طریق جمع‌آوری اطلاعات و عدم آگاهی ازمهارتهای سه گانه تدریس در برنامه های آموزشی ضمن خدمت معلمان که جداً نیاز است به این موارد پرداخته شود.
 
تاثیر مسائل اقتصادی به جایگاه معلم
احمدی مدیرموسسه علوی در بجنورد در خصوص کیفیت آموزشی مدارس و علت مراجعه به این مراکز گفت: کسانی که به مؤسسات خصوصی مراجعه می کنند، این کار را هم با هدف بهترین شدن و هم بخاطر تقویت ضعف هایشان انجام می دهند و دانش آموزان ضعیف هم تعداد زیادی را در بر می گیرند.
وی گفت: اینکه با وجود انواع و اقسام پیشرفت ها دانش آموزان باز هم در موارد معمولی هم ضعیف هستند، مشکل اساسی ، بی تفاوتی مسئولان آموزش در مدارس است.
احمدی این امر را ناشی از بی توجهی جامعه به معلم و جایگاهش و مسائل اقتصادی دانست و اضافه کرد:  البته مورد دیگری هم وجود دارد که نباید از آن غافل شد؛ فاصله ای که بین والدین با معلمان افتاده است نیز می تواند کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار دهد.
احمدی در پاسخ به اینکه والدین ادعا می کنند شدیداً پیگیر وضعیت درسی فرزندانشان هستند، گفت: تعداد این افراد خیلی کم است و بیشتر والدین ادعای کاذب دارند و صرفاً تصور می کنند که به فرزندشان اهمیت می دهند. در حالیکه نمی توان اسم تهیه چیزهایی که او می خواهد مثل موبایل و تبلت و خوراک و پوشاک را توجه گذاشت. 
وی تاکید کرد: باید با دانش آموز همگام و همراه شد و واقعاً برای رسیدگی به درس هایش وقت گذاشت. 
وی در مورد رونق کلاس های خصوصی نیز گفت: برخی والدین با این اوضاع مجبورند از کلاس های خصوصی برای تقویت درسی فرزندانشان استفاده کنند با اینکه راضی نیستند اما برخی نیز فقط می خواهند به اصطلاح کلاس بگذارند و از بقیه کم نیاورند و بگویند ما برای فرزندمان خیلی زحمت می کشیم!
 
کیفیت بخشی به آموزش اولویت اصلی
اما در این میان معاون آموزشی آموزش و پرورش خراسان شمالی نظر متفاوتی دارد و در گفتگو با خبرنگار اترک نیوز در این خصوص گفت: وزارتخانه برنامه هایی به زیر مجموعه ها اعلام می کند که ما در خراسان شمالی همواره سعی در بومی کردن آن ها داریم و کیفیت بخشی به آموزش دانش آموزان همواره از مهم ترین اولویت های سازمان است.
عباس سعیدی اظهار کرد: با اجرای برنامه های متعدد در جهت تقویت بنیه علمی مدارس- بسته به ظرفیتشان- خراسان شمالی در حال حاضر از وضعیت تقریباً خوبی برخوردار است، برای مثال رتبه یک کشوری در علم نانو و رتبه 9 در قبولی دانشگاه.
  سعیدی در رابطه با کیفیت معلمان نیز گفت: در حال حاضر حدود 70% از معلمان ما تحصیلات بالای لیسانس دارند. هر چند ما به این وضعیت بسنده نمی کنیم. کیفیت آموزش باید بیشتر از این باشد و معلمان نیز بایستی بروز و توانمندتر از سابق باشند.
سعیدی در مورد استفاده از فناوری های نوین آموزشی نیز گفت: در این زمینه شاخص کشوری15% است که در خراسان شمالی به بالای 25% می رسد. آموزش و پرورش به دنبال تجهیز مدارس به سیستم هوشمند می باشد. البته علاوه بر آموزش مدارس باید به دنبال کاربردی کردن تکنولوژی باشند.
آنچه مسلم است، هدف از آموزش، انتقال مطالب از قبل آماده شده به دانش آموزان نیست ؛ بلکه باید به آنان آموخت که چگونه یاد بگیرند ، به حل مسائل بپردازند و مطالب قدیم رابا مطالب جدید ترکیب کنند و خود به دانش لازم دست یابند و آن را در عمل به کار بندند.به عقیده برونر؛ یکی از صاحب نظران تعلیم و تربیت، مهم نیست که دانش آموز چه می آموزد، بلکه مهم این است که چگونه می آموزد. همین مطلب به انحاء گوناگون در دین و فرهنگ ما نیز مطرح شده است. اساساً تدریس، فعالیتی است که نیاز به خلاقیت، تفکر و عمل دارد . تعامل میان معلم ودانش آموز در فرایند تدریس امری محوری است.
گذشته ازهمه مطالب عدم توجه به نیازهای معیشتی و صنفی معلمان و ازبین رفتن پایگاه و منزلت اجتماعی و سرخوردگی آنها و عدم حمایت مسئولین در مـراحل مختلف همگـی دست در دست هم داده تا میـزان کیفیت مطالب آموزشی در مدارس افتی بسیـار چشمگیـری داشته باشد و ما  فقط به تماشای جدولهای آماری درصدهای قبولی کاذب آماری دل خوش کنیم، این مسئله باعث می شود تا هر روز بیشترازروزقبل فاصله خودراباجهان علم وتکنولوژی وفناوری درعـرصه جهانی زیادترکنیم و حتی نتوانیم قدم در راه نخبگان فـرزانه و افتخارآمیـز جهانی کشور خود در طی قرون گذشته بگذاریم.
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک