چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۵۴۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۹ - ساعت ۱۴:۱۵
در مصاحبه خواندنی با یک عاقد می خوانید؛

عمری که با جاری شدن عقدها، شیرین شد/ثبت ازدواج عروس خانم های ۱۰ و ۱۳ ساله و ثبت طلاق زوجین ۵۰ ساله

از ساعت 7.5 صبح کار روزانه را شروع می کنم تا هر لحظه ای که مراجع داشته باشم در دفتر کارم هستم چون اعتقاد دارم که هر ثبت ازدواجی را که انجام می دهم آن زوج ها فرزندان خودم هستند. از سال 77 تاکنون 18 هزار مورد ثبت ازدواج و حدود 600 مورد نیز ثبت طلاق در دفترم داشته ام.
پیراهن بد مپوشان، نان جو مخوران، دست راستش را بگیر و در روغن زرد بگذار و دست چپش را بگیر را در آرد گندم بگذار، مگذار نیشش بزنند، جامه زربفت بر تن او کن، زینب خانم را به شما می سپارم و بهرام جان را به زینب خانم هر دوی شما را به خدا و دست حق همراه شما.

به گزارش اترک نیوز، این دعای خیر عاقد 77 ساله بجنوردی، حاج احمد ارکانی است که از سال 65 تاکنون با جاری کردن عقد بسیاری از مادران و پدران بجنوردی و حتی فرزندان آنها بدرقه راه زندگی های مشترک و جدید بوده است، حاج احمد ارکانی به همراه دخترش دعوت اترک نیوز را پذیرفتند و طی مصاحبه ای مشاهدات و تجربیات خود را از سال 65 تاکنون در زمینه ثبت ازدواج ها و طلاق ها در دفترش برای خوانندگان تشریح کرد.

 
آقای ارکانی شما متولد چه سال هستید و از چه سالی فعالیت سر دفتری خود را برای ثبت ازدواج و طلاق در بجنورد شروع کردید؟
متولد سال 1317 هستم.
سال 65 با شخصی به نام آقای سید باقر هاشمی که در بجنورد سر دفتر بودند آشنا شدم و فعالیت کردم پس از آن با چند سر دفتر دیگر هم فعالیت داشتم تا اینکه در سال 77 به طور رسمی دفتر خود را گشودم و به اینکار ادامه دادم.
البته باید خاطر نشان کنم که بنده سر دفتری آقای میرزا احمد هدایت را گرفتم و کار او را ادامه دادم.
 
 
چطور شد که به فعالیت در اینکار تمایل پیدا کردید؟
آقای سید باقر هاشمی خودشان تشخیص دادند که در دفتر ایشان با وی فعالیت کنم و البته با ورود به اینکار به انجام اینکار علاقمند شدم.
 
الان که به گذشته نگاه می کنید چه حسی به انتخاب این شغل دارید؟
به انجام آن خیلی علاقمند هستم و اعتقاد دارم که آفت کار بی علاقگی است و بنده هیچگاه از انجام اینکار خسته نشدم و حتی شب هایی بوده که تا 11 نیمه شب هم در دفترم مشغول کار بوده ام.
 
ساعت کاری شما از چه ساعت از روز آغاز و تا چه ساعتی ادامه دارد؟
از ساعت 7.5 صبح کار روزانه را شروع می کنم تا هر لحظه ای که مراجع داشته باشم در دفتر کارم هستم چون اعتقاد دارم که هر ثبت ازدواجی را که انجام می دهم آن زوج ها فرزندان خودم هستند.
 
شما در سال 77 مجوز فعالیت خود را از کدام نهاد گرفتید؟
مجوز فعالیتم را از سازمان ثبت و اسناد کشور گرفتم.
شما وقتی در سال 65 در بجنورد آغاز به کار کردید و در سال 77 نیز سر دفتر شدید، چند دفتر دیگر برای ثبت ازدواج و طلاق در بجنورد دایر بودند؟
در سال 65 که پنج سر دفتر در بجنورد فعالیت داشتند اما پس از آنکه آنها فوت شدند چهار نفر دیگر از دیگر مناطق استان از جمله از شهرهای گرمه و منطقه راز و جرگلان اجازه یافتند که چند روز از هفته را در بجنورد برای ثبت ازدواج و طلاق فعالیت داشته باشند که در حال حاضر هفت دفتر دیگر مشغول به انجام اینکار هستند.
 
 تاکنون چه تعداد ازدواج و طلاق ثبت شده است؟
18 هزار مورد ثبت ازدواج و حدود 600 مورد نیز ثبت طلاق در این دفتر داشته ام.
 
عقد شما و همسرتان را چه کسی جاری کرد؟
میرزا احمد هدایت.
 
 
از سال 65 تاکنون کاهش یا افزایش تعداد ثبت ازدواج و طلاق در دفتر شما چه روندی داشته است؟
از سال 65 تا سال 77 مراجعه به دفترم برای ثبت ازدواج خیلی زیاد بود که حتی تا سه سال قبل در دفترم طی یک ماه 70 تا 80 مورد ثبت ازدواج داشتم اما طی این سه سال اخیر ثبت ازدواج در دفترم به کمتر از 50 مورد در ماه رسیده است. 
و باید خاطر نشان کنم که طی دو سه سال اخیر نیز مراجعه به دفترم برای درخواست رونوشت طلاق و صدور اجرای مهریه  بیشتر شده است.
 
طی سالیان فعالیت شما در این زمینه سن مراجعان برای ثبت ازدواج چه تغییری کرده است؟
متاسفانه در حال حاضر سن زوجینی که برای ثبت ازدواج به دفتر بنده مراجعه می کنند خیلی پایین آمده است.
با توجه به اینکه در گذشته بر اساس قانون سن قانونی دختر برای ازدواج 15 سال و برای پسر نیز 18 سال تمام تعریف شده بود حال باید بگویم که در حال حاضر این سن قانونی برای دختران به 13 سالگی و برای پسران به 15 سالگی تغییر کرده است که در حال حاضر بسیاری از زوج هایی برای ثبت ازدواج به دفتر بنده مراجعه می کنند عروس خانم 10 تا 13 سال سن و آقا داماد نیز 15 و یا زیر 15 سال سن دارند. 
همچنین باید بگویم که در حال حاضر تعداد بیشتر زوج هایی که به دفتر بنده مراجعه می کنند متولدان سال 80 و 81 هستند.
 
بیشترین این مراجعان شما ساکنان کدام مناطق هستند؟
در حال حاضر بیشتر سن مراجعان ما در این سن یاد شده از مناطق حاشیه شهر بجنورد هستند.
 
آیا دلیل آن را هم می پرسید؟
والدین آنها می گویند که به بلوغ زود رس رسیده اند و با این ازدواج می خواهیم آنها را از خطرات احتمالی دور نگه داریم.
 
آیا دختران و پسران در این سن با تمایل قلبی به این ازدواج تمایل داشته اند؟
جالب است که این عروس خانم ها و آقا دامادها با تمایل قلبی رضایت به این ازدواج داشته اند.
بنده در اردیبهشت ماه امسال ازدواجی را ثبت کردم که عروس خانم 13 ساله و داماد نیز 15 ساله بود و بنده هر چه به والدین آنها گفتم که این دو برای تشکیل یک زندگی خیلی کم سن هستند اما با کمال تاسف آنها ازدواج کردند و پس از چند ماه هم برای طلاق اقدام کردند.
 
سن مراجعان به دفتر شما برای برای ثبت طلاق از چه سنی تا چه سنی است؟
در گذشته اغلب زوج های جوان بیشترین مراجعان ما برای دریافت رونوشت طلاق، صدور اجرای مهریه و ثبت طلاق را تشکیل می دادند اما در حال حاضر اغلب افراد بالای 50 سال برای این موضوعات به دفتر بنده مراجعه می کنند که آنان حتی نوه هم دارند.
 
آیا دلیل طلاق آنها را می پرسید؟
وقتی از آنها می پرسم، می گویند که خیلی سر به سر ما نگذارید و فقط طلاق را ثبت کنید.
همینطور باید خاطر نشان کنم که از سوی دادگستری فرم هایی  در اختیار این دفاتر قرار گرفته است تا در زمانی که مراجعان برای دریافت رونوشت طلاق و ثبت آن به دفتر مراجعه می کنند در اختیار آنان قرار دهیم تا به آن پاسخ دهند که در این فرم ها در مورد دلایل طلاق نیز سوال شده است که اغلب مراجعان در پاسخ به این سوال عدم تفاهم را می نویسند.
 
شما چند فرزند دارید؟
هشت فرزند دارم که پنج فرزندم پسر و سه فرزندم دختر هستند که هفت فرزندم ازدواج کرده اند.
 
 
ثبت ازدواج آنها در کدام دفاتر انجام شد؟
طبق قانون ثبت ازدواج فرزندان سر دفتران باید در دیگر دفاتر ثبت ازدواج و طلاق انجام شوند.
 
مهریه دختران و عروس های شما چه بودند؟
برای یک دخترم 14 سکه مهر شد که البته به این تعداد سکه رضایت نداشتم اما مهر دختر دیگرم همچنین عروس هایم 114 سکه است.
همچنین باید بگویم که عروس بزرگم مهریه نمی خواست که بنده خودم 114 سکه را برای مهر او در نظر گرفتم.
 
سنگینی و یا سبکی وزن مهریه عروس خانم ها از گذشته تا کنون چه تغییری کرده است؟
طی سال های اخیر تعداد سکه هایی که مهر عروس می شود خیلی کم شده و بیشترین توافق برای مهریه عروس خانم به تعداد 110 و 114 سکه رسیده است.
در گذشته حتی تا 800 سکه را به عنوان مهریه ثبت کرده ام والبته بیشترین ثبت مهریه در دفتر بنده سه هزار سکه بود که مهریه یک عروس خانم پزشک بود.
 
آیا ثبت مهریه به تاریخ تولد عروس خانم را در دفتر خود داشته اید؟
یک زمانی مد بود که تعداد سکه زیاد را مهر عروس خانم می کردند که حتی ثبت مهریه سکه به تاریخ تولد عروس خانم را هم داشتیم اما باید بگویم که در حال حاضر اغلب خانواده ها سکه کمتر را به عنوان مهریه برای عروس خانم در نظر می گیرند و این موضوع دارد به یک فرهنگ تبدیل می شود.
 
آیا به جای سکه درخواست ثبت مهریه عروس در قالب ملک و یا اموال غیر منقول دیگر را داشته اید؟
طبق قانون، دفاتر ثبت ازدواج و طلاق فقط می توانند سکه و پول را به عنوان مهریه برای عروس خانم ثبت کنند و اگر توافقی میان زوجین انجام گرفته باشد که ملکی را مهر عروس کنند باید مراحل قانونی ثبت ملک به نام عروس خانم در محضرهای اسناد رسمی صورت گرفته باشد تا ما بتوانیم این مهریه سند دار شده به نام عروس را در پشت قباله سند ازدواج ثبت کنیم.
 
نظر شما درباره اینکه اموال غیر منقول پشت قباله عروس خانم شود، چیست؟
به عقیده بنده مناسب است چون باور اینکه چه کی سکه گرفته و چه کی سکه داده است دارد کمرنگ می شود.
 
چند مورد هم ثبت ازدواج و هم ثبت طلاق برای یک زوج را داشته اید؟
ثبت های این چنینی خیلی کم داشتم.
 
آیا ثبت ازدواجی را داشته اید که دختر بدون اجازه پدر اقدام به ازدواج با فرد مورد علاقه اش کرده باشد؟
اگر دختر اجازه پدر را نداشته باشد اما از دادگستری مجوز ازدواج را گرفته باشد ما اقدام به ثبت این ازدواج می کنیم که البته در این زمینه مراجعان ما کمتر هستند.
 
آیا برای جاری کردن عقد و ثبت ازدواج زوج ها به منزل این زوج ها نیز دعوت می شوید؟
از قدیم در بجنورد دعوت عاقد به منزل برای جاری کردن عقد زوج و ثبت ازدواج آنها جاری بوده است که بنده از هر 10 مورد ثبت ازدواج برای دو مورد جاری کردن عقد و ثبت ازدواج به منزل زوج دعوت شده ام.
 
 
برای شما انجام کدام یک خوش آیند است؟
جاری کردن عقد و ثبت ازدواج در منزل عروس خانم و آقا داماد را بیشتر می پسندم.
 
آیا برای انجام ازدواج موقت و ازدواج پنهانی نیز مراجعینی دارید؟
بله و البته برای انجام صیغه در ازدواج موقت بنده مراجعان را به افرادی که مجوز اینکار را دارند معرفی می کنم تا صیغه آنها انجام شوند.
 
و اما در مورد طلاق، آیا نمونه ای داشتید که عروس خانم حق طلاق را به عنوان شرط ازدواج خواهان باشد؟
در قانون، شروط ضمن عقد تعریف شده است و می خواهیم از زوج و زوجه این 12 شرط ضمن عقد را بخوانند و بدانند که قانون حق طلاق برای زوجه در نظر گرفته است که اگر زوجه این حق طلاق را خواهان باشد و در سند ازدواج نیز ثبت شود.
همچنین باید بگویم که زوجه می تواند در زمانیکه شوهرش معتاد شد، منزل را ترک کرد، مجنون بود، دست به بزن داشت و ... نسبت به طلاق البته با حفظ مهریه اش اقدام کند که البته باید زوجه بتواند در دادگاه یک مورد از این 12 شرط را ثابت کند و درصورتیکه زوجه نتواند یکی از 12 شرط را به دادگاه ثابت کند مجبور است که از حق مهر خود بگذرد و اقدام به طلاق کند.
علاوه بر این، باید بگویم که وقتی زوج ها برای طلاق به دفترم مراجعه می کنند خیلی برای خانم ها ناراحت می شوم چون اغلب آنها برای نهایی شدن طلاق از تمام حق و حقوقات خود گذشته اند.
 
با این وجود، آیا خانواده ها از موضوع حق طلاق برای زوجه مطلع هستند که در زمان ثبت ازدواج برای دختر خود مطالبه کنند؟ 
وقتی زوج ها برای ثبت ازدواج به دفتر ما مراجعه می کنند ما برگه مکتوب از این موضوع را در اختیار زوج ها قرار می دهیم تا آن را بخوانند اما متاسفانه اغلب زوج ها این برگه را نمی خوانند.
 
آیا عروس خانم های بجنوردی که به دفتر شما مراجعه می کنند حق طلاق برای خود را از شوهر به عنوان یکی از شروط ازدواجشان درخواست می کنند تا در عقد نامه ثبت شود؟
خیلی زیاد.
 
آیا مراجعانی داشتید که به آنها توصیه کرده باشید از ازدواج منصرف شوند؟
بنده به بعضی از زوجینی که برای ثبت ازدواج به دفتر بنده مراجعه کردند اصرار کردم که از ازدواج منصرف شوند اما سرانجام ازدواج صورت می گرفت که پس از آنها شاهد بودم که مدتی بعد همان ها برای طلاق به دفترم مراجعه کردند و از بنده می پرسیدند که چگونه حدس زده بودید که نباید با هم ازدواج کنیم که در جواب آنها می گفتم متوجه شدم که شما به هم نمی خورید. 
 
 
ثبت طلاق و ازدواج هایی که شما هر ماهه ثبت می کنید، مورد استفاده کدام دستگاه ها هستند؟
ما آمار دفتر خود را در هر 15 روز برای ثبت احوال و در هر یک ماه نیز به ثبت و اسناد ارسال می کنیم همچنین این آمار را برای مرکز بهداشت، دادگستری و دارایی استان نیز ارسال می کنیم.
در عین حال باید خاطر نشان کنم که هر چند سامانه ای برای ثبت این آمار راه اندازی شده است اما چون هنوز به روز نیست ما مجبور هستیم که آمار خود را به صورت مکتبوب ارسال کنیم.
 
از شیرین ترین خاطره ای که از انجام این شغل به یاد دارید تعریف کنید؟
دو یا سه سال قبل بود که داشتم ازدواجی را در دفتر ثبت می کردم که در حین ثبت ازدواج زوج، در یک لحظه دیدم که دو نوازنده شروع به نواختن قشمه کردند که اینکار آنها برایم خیلی جالب و متفاوت بود.
 
نظر شما به موضوع ازدواج و طلاق چیست؟
به نظر بنده نباید مهریه را سنگین در نظر گرفت و سطح توقعات خانواده های زوجین نیز باید متعادل تر شود.
 
آقای ارکانی از همشهریان شنیدیم که در هنگام عقد و ثبت ازدواج زوجین اشعاری را می خوانید؟
بله.
هنگامی که می خواهم عقد را جاری کنم این شعر را می خوانم:
معاشران گره از زلف یار باز کنید که شبی خوش است.
وقتی عروس و داماد دست هم را می گیرند این شعر را می خوانم:
پیراهن بد مپوشان، نان جو مخوران، دست راستش را بگیر و در روغن زرد بگذار و دست چپش را بگیر را در آرد گندم بگذار، مگذار نیشش بزنند، جامه زربفت بر تن او کن، زینب خانم را به شما می سپارم و بهرام جان را به زینب خانم هر دوی شما را به خدا و دست حق همراه شما.
وقتی عروس و داماد می خواهند بروند نیز این شعر را می خوانم:
بیا تاگل برافشانیم و می در ساغر اندازیم    فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم
حال پسرم از این لحظه به بعد یک زندگی جدید را پیش رو داری، نقطه سر خط، بنابراین اول با توکل به خدا و سپس با نیت پاک و با صداقت و گذشت، قناعت و تلاش و کوشش زندگی جدید را شروع کن.
انتهای پیام/ق
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
بچه پرورشگاهی | 1394/10/30
0
1
خیلی عالی بود یه مراسم عقد هم بزارید:)
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک