چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۵۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۳ - ساعت ۱۱:۳۷
گزارش/

دست های خالی خراسان شمالی از بازار صنایع دستی کشور/مالیاتی که از صادرات می گیرند

استان خراسان شمالی بهترین تولیدات صنایع دستی درزمینه فرش کردی،گلیم، قالیچه ترکمن ، جاجیم وسفره کردی درسطح کشور دارد و به عنوان قطب صنایع دستی شرق کشور مطرح است ولی متاسفانه این استان همچنان از کمترین سهم در بازار صنایع نسبت به استان های دیگر برخوردار است.
دست های خالی خراسان شمالی از بازار صنایع دستی کشور/مالیاتی که از صادرات می گیرند,
مدیرعامل اتحادیه فرش صنایع دستی استان خراسان شمالی در رابطه با پتانسیل ها وتوانمندی های استان در زمینه  صنایع دستی، به خبرنگار اترک نیوز،گفت: استان خراسان شمالی بهترین تولیدات درزمینه فرش کردی،گلیم، قالیچه ترکمن وسفره کردی درسطح کشور دارد و به عنوان قطب صنایع دستی شرق کشور مطرح است.
حسین ایزانلو، افزود:اما متاسفانه استان خراسان شمالی از کمترین سهم در بازار صنایع دستی نسبت به استان های دیگر برخوردار است.
وی در رابطه با اقتصاد پویا صنایع دستی نیز،گفت: 90 درصد محصولات صنایع دستی استان به صورت خام فروشی انجام می شود واین مهم ضرر زیادی برای تولیدات محصولات صنایع دستی استان به همراه داشته است.
 
کم کاری بانکها در حمایت از صنایع دستی
مدیرعامل صنایع دستی ارمغان بجنورد همچنین درادامه به مشکلات موجود صنایع دستی استان با بانک هااشاره کرد و از بانک ها خواست  در ارائه تسهیلات به صنایع استان به ویژه حوزه صنایع دستی  همکاری ومساعدت لازم را داشته باشند.
ایزانلو اظهار کرد: متاسفانه بانک ها به تولید کننده به چشم یک مجرم نگاه می کنند و جرم آن را تولید می دانند.
وی سودهای بالای بانکی را از جمله چالش های اصلی صنایع دستی استان برشمرد.
ایزانلو با بیان این که در سال گذشته 750 پروانه واحد تولیدی دراستان باطل شد ، افزود: ازاین تعداد 30 پروانه مربوط به صنایع دستی بوده است.
ایزانلو اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم مشارکت و بی  توجهی به صنایع دستی استان شاهد هستیم اکثر تولید کنندگان صنایع دستی به سمت شغل های دیگر چون خوابار فروشی و... رفته اند.
وی اظهار کرد: برهمین اساس در حال حاضر 90 درصد بافندگان ما در حاشیه خیابان ها و گذرها مشغول به دست فروشی هستند.
مدیرعامل صنایع دستی ارمغان بجنورد با انتقاد از عدم حمایت مسئولان استان از تولید کنندگان،گفت: متاسفانه مشاهده می کنیم مسئولان استان در برگزاری همایش ها و مراسمات برای تقدیر از کارکنان و مدیران از محصولات صنایع دستی موجود استان استفاده نمی کنند و متوسل به صنایع دستی استان های دیگر  می شوند.
وی افزود: همچنین هدایایی که دولت برای کارکنان فراهم می کنند اکثرا از کشورهای خارجی تهیه می شود که مایه تاسف و عدم توجه به تولیدات صنایع دستی است.
 
 
80 درصد صنایع دستی استان دست بافته های داری هستند
مدیرعامل اتحادیه فرش صنایع دستی استان خراسان شمالی بیان کرد: 80 درصد صنایع دستی استان به صورت دست باف به شیوه داربستی انجام می شود و 20  درصد آن موارد دیگر است.
ایزانلو در ادامه به مشکلات تعاونی استان اشاره کرد و قبول نداشتن فعالیت تعاونی ها از سوی بانک ها و نداشتن معافیت مالیاتی را از جمله مشکلات  آنها عنوان کرد.
 
دریافت مالیات از تولید کنندگان
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز  اظهار داشت: همواره  اتاق بازرگانی استان پیگیر مطالبات بانکی تولید کنندگان بوده و هست.
سعید پورآبادی تصریح کرد: با وجود این که صادرات از مالیات معاف است ولی اداره کل امور دارایی به برخی تولید کننده اعلام کرده به دلیل تحویل ندادن اظهار نامه مالیاتی بایستی مالیات پرداخت کنند.
پورآبادی برهمکاری و مشارکت بیشتر اتاق بازرگانی با صنایع دستی استان تاکید کرد وگفت: تولید کنندگان این صنایع استان می توانند تولیدات خود را از طریق اتاق بازرگانی به کشورهای دیگر صادر کنند.
وی بی ثباتی و غیر پیش بینی بودن قیمت ها،بی ثباتی و غیر پیش بینی بودن نرخ ارز،تمایل و تفکر مردم به خرید کالاهای خارجی را از جمله مشکلات صنایع دستی استان در صادرات عنوان کرد.
پورآبادی در ادامه بیان داشت: باتوجه به این که نیروهای دولتی نمی توانند صادرات داشته باشند براین اساس برای  تولید کنندگان صنایع دستی استان بهترین فرصت است که از کمیسیون گردشگری و صنایع اتاق بازرگانی استفاده ببرند.
وی افزود: براین اساس  باهمکاری اتاق بازرگانی می توانند از یک نفر به عنوان نماینده رایزن تجاری و صنایع دستی برای اعزام به هیات های تجاری به کشورهای دیگر به منظور بازاریابی و شناساندن صنایع دستی بهره گیرند.
رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی استان نیز در رابطه با شرایط عضویت در اتاق بازرگانی نیز گفت: تولید کنندگان استان جهت برخورداری از کارت بازرگانی الکترونیکی می توانند با داشتن تایید گواهی مدرک تجاری اتاق بازرگانی به هر کشور صادرات داشته باشند.
محمد صمدی اظهارکرد: درحال حاضر فرش استان خراسان شمالی به 7 کشور دنیا چون ایران، ترکمنستان، افعانستان، ترکیه، چین، هندوستان و نپال صادر می شود.
وی  به حدود 30 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران اشاره کرد وگفت: حدود 360 میلیون دلار صادرات صنایع دستی فرش  درسطح کشور است.
وی افزود: این آمار نشان می دهد صادرات صنایع دستی ایران در سطح کشور بسیار ضعیف عمل کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن وکشاورزی استان خاطرنشان کرد: از گذشته یکی از شغل های نام آور مردم استان محصولات صنایع دستی، فرش، جاجیم، گلیم و... بوده که متاسفانه اکنون تا حدودی به فراموشی سپرده شده است.
وی متذکر شد: دراین زمینه اتاق بازرگانی استان به جد پیگیر است صنایع دستی استان را از طریق بازارشناسی، مشتری شناسی و بازاریابی  تقویت کند.
 
 
نقش های سنتی بافندگان استان 
وی با تاکید بر استفاده بافندگان فرش استان از طرح های جدید و به روز،گفت: متاسفانه اکثر بافندگان استان هنوز به صورت  سنتی و به سبک قدیم کار می کنند دراین زمینه پیگیر دعوت از کارشناسان حرفه ای وگروه صنعتی فعال برای دعوت به استان جهت آموزش به بافندگان استان هستیم.
صمدی افزود: دراین حوزه علی رغم نبود زیرساخت های مناسب در استان، نداشتن مرز و تازه تاسیس بودن استان با این حال تمام تلاش اتاق بازرگانی برای رفع مشکلات بوده و تاکنون هم نسبت به استان های دیگرکه از امکانات بالا برخوردار هستند موفق بوده است.
وی از مسئولان استانی خواست برای توسعه و رونق استان با بخش خصوصی و تولید کنندگان استان مشارکت وهمکاری لازم را داشته باشند تا چرخه اقتصاد استان رونق یابد.
وی از اعلام آمادگی اتاق بازرگانی خراسان شمالی برای همکاری درزمینه  صنایع دستی ، گردشگری، ، اعزام و پذیرش هیات ها، برپایی نمایشگاه ها  و برگزاری دوره های آموزشی  با حوزه صنایع دستی استان خبرداد.
صمدی اتاق بازرگانی را نماینده قانونی بخش خصوصی  و بازوی قوی دولت دانست که به صورت مستقل در عرصه اقتصاد کشور فعالیت می کند.
وی به فرمایشات مقام معظم رهبری برای بهره گیری از بخش خصوصی و تولید کنندگان در زمینه های مختلف اشاره کرد و افزود: دراین زمینه باید دولت بستر سازی لازم برای تولید کنندگان و صنایع فراهم کند.
وی برگزاری نمایشگاه کشورهای عضو اکو را برای استان پراهمیت دانست  و اظهار داشت: دراین زمینه استان می تواند با ورود هیات های تجاری و توریست در شناساندن پتانسیل ها و توانمندی های استان موفق باشد.
صمدی به برپایی نمایشگاه صنایع دستی دائم در بخشی از ساختمان اتاق بازرگانی استان در سال آینده خبرداد وگفت: دراین نمایشگاه ازتمام صنایع دستی استان،تولیدات و پتانسیل های استان استفاده خواهیم کرد.
وی به دعوت و پذیرش هیات تجاری از کشورهای خارجی  توسط اتاق بازرگانی به استان اشاره کرد وگفت: اتاق بازرگانی استان زمینه ورود تجار خارجی و سرمایه گذارانی چون سرمایه گذار چینی، اقلیم کردستان،افغانستان و ترکمنستان علی رغم تمام محدودیت های استان به منظور معرفی پتانسیل های استان دعوت کند.
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک