سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۵۳۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۴ - ساعت ۱۰:۱۰

انتخابات مجلس دهم و آرایش سیاسی کاندیداهای خراسان شمالی

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان شمالی تفاوت‌های زیادی با دوره‌های گذشته دارد، یکی از تفاوت‌ها در آمار داوطلبانی است که برای حضور در این دوره از انتخابات، نام‌نویسی کرده‌اند.
انتخابات مجلس دهم و آرایش سیاسی کاندیداهای خراسان شمالی,مجلس دهم
به گزارش اترک نیوز، با نگاهی به آمارهای دوره نهم مجلس شورای اسلامی متوجه افزایش قابل توجه تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس در استان خواهیم شد.
براساس آمار منتشره، تعداد نهایی داوطلبانی که برای نمایندگی مجلس در دوره نهم ثبت‌نام کرده بودند 38 نفر بود اما در این دوره این تعداد به 94 نفر رسید، مقایسه این اعداد افزایشی حدود 2.5 برابری را نشان می‌دهد.
شمار داوطلبان ثبت نام شده مجلس دهم در حوزه انتخابیه بجنورد ۶۱ نفرشامل ۵۸ مرد و سه زن، حوزه انتخابیه اسفراین ۲۱ مرد و دو زن و حوزه انتخابیه شیروان تنها ۱۰ مرد هستند.
از طرفی افزایش قابل توجه شمار زنانی که با حضور در عرصه رقابت مجلس شورای اسلامی، از حوزه های بجنورد و اسفراین خود را داوطلب کرده‌اند، نشان‌دهنده عزم جدی بانوان برای حضور در مجلس دهم است.
شمار زنان ثبت نام شده برای انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی یک نفر بود که این تعداد در این دوره به پنج نفر رسیده است.
گرچه بانوان داوطلب شده در این دوره انتخابات مجلس سابقه فعالیت شاخصی در حوزه های مختلف ندارند اما با این وجود شاید بتوانند به عنوان یک خانم قشر بانوان را همراه خود کنند.
همچنین بررسی آمارها نشان‌دهنده کاهش تعداد داوطلبان دارای مدرک حوزوی و لیسانس و افزایش تعداد داوطلبان دارای مدرک دکترا و فوق‌لیسانس است، بطوری که از میان این تعداد ثبت نام کننده ۱۶نفر دارای مدرک دکترا، ۷۱ نفر فوق لیسانس، سه نفر لیسانس و چهار نفر دارای مدرک حوزوی هستند.
حضور گسترده نمایندگان دوره‌های گذشته بجنورد و سایر شهرستان‌های استان و سیاسیون برای نمایندگی مجلس نیز از دیگر ویژگی‌های انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی است.
یکی دیگر از نکات برجسته انتخابات مجلس دهم، چینش سنی داوطلبان است به طوری که  15 نفر بین ۳۰ تا ۳۵ سال، ۱۹ نفر بین ۳۶ تا ۴۰ سال، ۲۱ نفر بین ۴۱ تا ۴۵ سال، ۲۰ نفر بین ۴۶ تا ۵۰ سال، ۱۲ نفر بین ۵۱ تا ۵۵ سال، یک نفر بین ۵۶ تا ۶۰ سال، پنج نفر بین ۶۱ تا ۶۵ سال و یک نفر بین ۶۶ تا ۷۰ سال سن داشته‌اند.
افزایش شمار داوطلبان رده‌های سنی 30 تا 50 سال در مقایسه با سال‌های گذشته و کاهش تعداد داوطلبان با سن بیشتر از 50 سال به نسبت دوره نهم و ادوار قبلی مجلس شورای اسلامی است.
 
شاکله سیاسی انتخابات مجلس دهم
بنابر اطلاعات دریافتی از 94 کاندیدایی که از حوزه خراسان شمالی دواطلب انتخابات مجلس دهم شده اند 61 نفر مربوط به حوزه انتخابیه بجنورد، گرمه و جاجرم، راز و جرگلان بوده اند که از این تعداد 18 نفر دارای گرایش سیاسی اصولگرایی، 16 نفر اصلاح طلب، 8 نفر مستقل و 19 نفر نیز به خاطر نداشتن فعالیت شاخص نزدیک به طیف های اصولگرایی و اصلاح طلبی فعلا در هیچ طیفی قرار نمی گیرند.
همچنین در حوزه انتخابیه اسفراین 23 نفر در این دوره نامزد شده اند که 7 نفر اصولگرا، 5 نفراصلاح طلب و 11 نفر مستقل هستند.
در حوزه انتخابیه شهرستان شیروان نیز 10  نفر داوطلب حضور در این دوره شده اند کع 4 نفر اصلاح طلب، 3 نفر اصولگرا و سه نفر خود را مستقل اعلام کرده اند.
از دیگر تفاوت‌های قابل بیان در انتخابات مجلس دهم ، حضور طیف‌های مختلف سیاسی است و حضور جوانان بسیار پررنگ‌تر از دیگر گروه‌هاست.
حضور پررنگ افراد و چهره‌های وابسته به احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب و افزایش شمار کسانی‌که خود را به‌عنوان چهره‌های مستقل سیاسی معرفی می‌کنند، در این دوره شاخص‌تر از دوره گذشته است.
اما حضور سه طیف اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل، امید رقابتی متوازن را در جامعه ایجاد کرده است. هرچند هنوز برای اعلام نظر نهایی در خصوص وضعیت سیاسی حاکم بر انتخابات مجلس دهم زود است و باید تا زمان اعلام نظر نهایی هیئت نظارت و لیست تایید صلاحیت‌ شده‌ها، صبوری کرد.
 
شاخص‌ترین‌ها در میان داوطلبان
بررسی نام‌هایی که به‌عنوان داوطلب انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی وارد عرصه شده‌اند، نشان از رقابتی سخت و نفس‌گیر در مرکز استان و شهرستان های استان برای تصاحب کرسی‌های بهارستان دارد.
نام‌هایی که هر کدام به‌واسطه وزن سیاسی و اجتماعی، دارای جایگاهی نسبتا مناسب در سطوح و لایه‌های مختلف جامعه هستند. چهره‌هایی که به‌نوعی تمام سلایق و طیف‌های سیاسی را شامل می‌شود.
 
اصولگرایان شاخص
موسی الرضا ثروتی، قاسم جعفری، سید محمد پاکمهر، محمد وحیدی، امان الله حسین پور، علی جدی و محمد جواد طیبی از چهره‌های منتسب به طیف اصولگرایی محسوب می‌شوند که در این دوره پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند.
اگرچه هنوز مشخص نیست که کدام‌یک از این نام‌ها در لیست نهایی جبهه متحد اصولگرایی، جبهه پایداری و سایر گروه‌ها و ائتلاف‌های اصولگرایی، قرار خواهند گرفت.
 
اصلاح‌طلبان شاخص
مهدی شهریاری، سید محمد لنگری، محمود ثمینی، علی اکبری، حسین آفریده، محمد رضا حاتمی، ابوالفضل نوروززاده و مجید اثمری سعد آباد از چهره‌های شاخص منتسب به اصلاح‌طلبان هستند که شانس بیشتری برای قرارگرفتن در فهرست اصلاح‌طلبان خواهند داشت.
طیف اصلاح‌طلبان حاضر در این دوره انتخابات، متشکل از چهره‌هایی است که بعضی از آنان طعم رد صلاحیت را در برخی ادوار انتخابات مجلس چشیده‌اند.
 
چهره‌های مستقل
در میان نام‌های شناخته‌ شده‌ای که اعلام کرده‌اند که به شکل مستقل در عرصه انتخابات شرکت خواهند کرد، نام‌هایی نظیرمیر علم سیدی، مهدی غلامی، عبدالرضا عزیزی و ... را می‌توان نام برد.
 
جبهه اعتدالگرایان
هادی قوامی را شاید بتوان به عنوان شاخص‌ترین نامی که در جبهه اعتدالگرایان، وارد عرصه رقابت دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شده‌ است نام برد چراکه وی خود نیز به این نکته تاکید داشته است. 
گرچه برخی از داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس بنا به صلاحدیدهایی به نوعی حضور خود را در لیست‌های اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی تائید نکرده‌اند.
توصیه به نامزدهای نهایی مجلس
رئیس ستاد انتخابات خراسان شمالی با بیا اینکه  بر اساس قانون، بررسی صلاحیت داوطلبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی هئیت های اجرایی آغاز شده است از تمامی کسانی که نامزدی آنان برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی اعلام خواهد شد، خواسته تا ضمن رعایت چارچوب قوانین از انجام تبلیغات پرهزینه و وعده‌های نادرست به مردم پرهیز کنند.
محمد رحیم نوروزیان گفته امروز مردم ما نسبت به سال‌های گذشته از بصیرت و آگاهی بالاتری برخوردارند و به همین دلیل ریخت و پاش‌ها، اسراف کاری‌ها و انجام تبلیغات‌های نادرست و یا وعده‌های غیرممکن و نشدنی نمی‌تواند آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان کمک کند.
خراسان شمالی با دارا بودن هشت شهرستان و بیش از ۹۱۷ هزار نفر جمعیت، چهار کرسی مستقل و یک کرسی مشترک در مجلس شورای اسلامی دارد.
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها: مجلس دهم

نظرات شما
حاتمی | 1394/10/15
1
3
گزارش کامل و خوبی بود
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک