سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۵۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۲ - ساعت ۱۳:۴۶
دبیر کمپین آگاه سازی مشاوره ژنتیک خراسان شمالی خبر داد:

معرفی ۱۵۰ دانش آموز بجنوردی به آزمایشگاه ژنتیک/اجرای غربالگری ژنتیکی برای زوجین در شرف ازدواج در اسفراین

دبیر کمپین آگاه سازی مشاوره ژنتیک خراسان شمالی با اعلام اینکه غربالگری اختلالات ژنتیکی برای هزار و 500 دانش آموز دختر دبیرستانی شهر بجنورد به پایان رسید که برای 150 نفر از آنان احتمال دارندگی به ژن معیوب تشخیص داده شد، گفت: آنان را به آزمایشگاه ژنتیک معرفی خواهیم کرد.
معرفی 150 دانش آموز بجنوردی به آزمایشگاه ژنتیک/اجرای غربالگری ژنتیکی برای زوجین در شرف ازدواج در اسفراین,
حسین خلیل زاده، دبیر کمپین آگاه سازی مشاوره ژنتیک و مشاور مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز درباره اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی در شهر بجنورد اظهار کرد: این طرح در شهر بجنورد از 15 آبان ماه سال جاری در سه بخش به صورت پایلوت و رایگان اجرایی شد که انجام این سه طرح تا پایان بهمن ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
خلیل زاده گفت: در راستای اجرای این طرح، انجام غربالگری اختلالات ژنتیکی از هزار و 500 دانش آموز دختر مقطع دوم و سوم دبیرستان در سطح 10 دبیرستان، انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج برای هزار و 500 زوج در شرف ازدواج، همچنین انجام آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها در دبیرستان های دخترانه در دستور کار قرار گرفت که این سه طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل آموزش و پرورش استان انجام می شوند.
وی هدف از اجرای این سه طرح را ترویج فرهنگ انجام مشاوره ژنتیکی، پیشگیری و کاهش ازدواج های فامیلی پر خطر، شناسایی افراد در معرض خطر و تشویق آنها به انجام مشاوره های ژنتیکی و کاهش بروز بیماری های ناشی از اختلالات ژنتیکی در سطح استان عنوان کرد.
وی در بخشی دیگر از سخن خود درباره غربالگری اختلالات ژنتیکی هزار و 500 دانش آموز دختر در مقطع دوم و سوم دبیرستان در سطح 10 دبیرستان شهر بجنورد اظهار کرد: غربالگری این دانش آموزان دختر بجنورد به پایان رسیده است.
به گفته خلیل زاده، در مرحله نخست از انجام این طرح، مشاوران اجرای این طرح با ارائه فرم به این دانش آموزان اطلاعاتی درباره سوابق بیماری آنان و یا وجود معلولیت ها در خانواده و یا فامیل آنان را تهیه کردند که این مشاوران در مرحله دوم به ارزیابی این اطلاعات پرداختند تا احتمال وجود ژن معیوب در این دانش آموزان بررسی کنند.
وی در ادامه اعلام کرد: بررسی ها حاکی از این است که احتمال داده می شود از این تعداد دانش آموزان غربال شده، 150 نفر از آنان دارنده ژن معیوب باشند که این 150 نفر را در ماه جاری برای انجام بررسی های بیشتر به آزمایشگاه معرفی خواهیم کرد.
وی به انجام غربالگری اختلالات ژنتیکی در زوجین در شرف ازدواج نیز اشاره کرد و بیان داشت: مشاوران اجرای این طرح در مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان واقع در شهر بجنورد مستقر شدند تا از هزار و 500 نفر زوج در شرف ازدواج نمونه گیری ژنتیکی انجام دهند.
دبیر کمپین آگاه سازی مشاوره ژنتیک خراسان شمالی با بیان اینکه اجرای این طرح همزمان با ماه محرم و صفر بود، عنوان کرد: این تقارن زمانی موجب شد تاکنون فقط از 600 نفر نمونه گیری انجام شود.
وی اعلام کرد: برای تکمیل این طرح درصدد برآمدیم که به زودی انجام این طرح را در شهر اسفراین نیز اجرایی کنیم.
وی تصریح کرد: پس از انجام غربالگری ها، در صورتیکه احتمال داده شود افرادی دارنده ژن معیوب هستند به آنان توصیه خواهیم کرد که برای انجام آزمایشات تشخیصی همچنین ادامه فرآیند های آزمایشگاهی اقدام کنند.
خلیل زاده خاطر نشان کرد: درصورتیکه هم استانی ها از انجام این طرح استقبال کنند و اداره کل بهزیستی استان نیز در اجرای این طرح موفقیت آمیز عمل کند، اجرای این طرح به مدت سه سال در استان تدوام خواهد داشت و جامعه هدف بیشتری تحت پوشش انجام این غربالگری قرار خواهند گرفت.
با این وجود، وی در خاتمه بر ضرورت تعرفه گذاری برای خدمات ژنتیکی متناسب با درآمد عمومی مردم همچنین تسری بیمه های همگانی برای انجام مشاوره ها و نمونه گیری های ژنتیکی نیز تاکید کرد و گفت: درصورتیکه این دو مهم مورد اهمیت قرار گیرند جمعیت بیشتری به انجام این آزمایشات ترغیب خواهند شد.
انتهای پیام/ق
   
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک