سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۵۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۹/۱۷ - ساعت ۱۱:۱۷
کشتی گیر مدال آور خراسان شمالی در مصاحبه با اترک نیوز؛

عدم ستاره سازی، فقر کشتی خراسان شمالی/جذب اسپانسر با التماس و خواهش

مسئولان استانی هیچگاه نگاه ویژه ای به ورزش استان نداشتند و استان در رشته های ورزشی المپیکی از جمله کشتی، والیبال، فوتبال و تکواندو دچار فقر ورزشی بوده است ، منظور بنده ستاره سازی ، قهرمان پروری و هول دادن تیم های ورزشی به سوی تشکیل تیم برای حضور در رقابت های لیگ باشگاه های کشور است.

به گزارش اترک نیوز، این ها بخشی از سخنان امیر محمدی کشتی گیر آزادکار وزن 97 کیلوگرم رده سنی بزرگسالان خراسان شمالی  است که مدال آور چندین مسابقه بین المللی بوده است، اخیرا هم همراه تیم کفایتی مشهد به مسابقات لیگ کشتی قهرمانی باشگاه های جهان در استان تهران اعزام شد و این تیم نیز مقام سومی این رقابت ها را کسب کرد، دفتر اترک نیوز نیز بنا را بر این گذاشت که با دعوت از وی وضعیت فضای کنونی کشتی استان و مشکلات پیرامونی آن را از زبان این کشتی گیر مدال آور استان انعکاس دهد.

آقای محمدی از چه سالی وارد عرصه کشتی شدید و از چه سنی به صورت حرفه ای کشتی را ادامه دادید؟

امیرحسین محمدی متولد سال 70 در بجنورد، کشتی را از سن هشت سالگی زیر نظر پدرم شروع کردم ، پدرم از قهرمانان به نام کشتی استان و قهرمان پیشکسوتان جهان است.

کشتی را بصورت حرفه ای از 16 سالگی ادامه دادم در 16 سالگی قهرمان دانش آموزان ایران شدم و به اردوی تیم ملی دانش آموزان کشور دعوت شدم.

همچنین تاکنون نیز در رده های سنی دانش آموزی، جوانان، امید و بزرگسالان کشتی ایران به رقابت پرداخته ام.

انگیزه اصلی شما برای حرفه ای شدن در کشتی چه بود؟

وقتی پدرم را می دیدم که در عرصه کشتی و جامعه انسان موفقی بود من هم به این ورزش جذب شدم و به صورت حرفه ای در این رشته ادامه فعالیت دادم و خدا را شکر می کنم که تا به این لحظه توانسته ام در عرصه کشتی موفق باشم.

پدر شما در کدام شاخه کشتی گیر و مربی بودند؟

ایشان در شاخه کشتی آزاد فعالیت داشتند.

شما در کدام شاخه کشتی فعالیت دارید؟

در دو شاخه کشتی آزاد و کشتی پهلوانی فعالیت دارم.

تفاوت این دو شاخه چیست؟

علاوه بر اینکه فنون این دو شاخه با یکدیگر تفاوت دارند همچنین مسابقات کشتی آزاد در سطح  بین المللی برگزار می شود اما کشتی پهلوانی، کشتی سنتی و قدیمی ایران است و به تازگی نیز برای کشتی پهلوانی مجوز ورود به تقویم اتحادیه جهانی کشتی صادر شده است.

چرا شاخه کشتی آزاد را انتخاب کردید؟

چون کشتی آزاد در مقایسه با کشتی فرنگی قدرت مانور بیشتری دارد و روحیه جنگندگی و حریف بر زمین زدن در این شاخه بالاتر است.

در چه وزنی کشتی می گیرد؟

در رده سنی نوجوانان و جوانان در وزن 84 کیلوگرم کشتی می گرفتم و در حال حاضر نیز در رده سنی بزرگسالان در وزن 97 کیلوگرم کشتی می گیرم.

آیا خانواده ورزشی دارید؟

برادرم عضو تیم ملی کوهنوردی و خواهرم نیز کاپیتان شطرنج استان است همچنین پدرم نیز کوهنوردی می کند.

در مورد آخرین رقابت هایی که حضور داشتید توضیح دهید، آیا فقط شما از خراسان شمالی به تیم ملی دعوت شدید؟ شما در این رقابت ها چه مقامی را کسب کردید؟

اخیرا در دو مسابقه حضور داشتم، یک مسابقه، مسابقه قهرمانی کشور بود که در استان تهران برگزار شود و مدال طلای این مسابقه را کسب کردم و از خراسان شمالی تنها بنده مقام اول این رقابت ها را کسب کردم و پس از آن بلافاصله به مسابقات لیگ قهرمانی کشتی باشگاه های جهان که در استان تهران برگزار شد، عازم شدم در این رقابت ها عضو تیم کفایتی مشهد بودم که این تیم مقام سومی جهان را کسب کرد.

چرا عضو تیمی غیر از خراسان شمالی شدید؟

هرچند که در حال حاضر مسئولان ورزش استان تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت ضعیف ورزش استان بکار گرفته اند، با این وجود، باید خاطر نشان کنم که مسئولان استانی هیچ نگاه ویژه ای به ورزش استان نداشتند و استان در رشته های ورزشی المپیکی از جمله کشتی، والیبال، فوتبال و تکواندو دچار فقر ورزشی بوده است و حرکت رو به جلویی را شاهد نبودیم.

به طور شفاف عنوان کنید که منظور شما از حرکت رو به جلو چیست؟

منظور بنده ستاره سازی ، قهرمان پروری و هول دادن تیم های ورزشی به سوی تشکیل تیم برای حضور در رقابت های لیگ باشگاه های کشور است که برای این افق باید از مربیان متخصص و حرفه ای بهره گرفت.

این در حالی است که بجنورد از ضعیف ترین مراکز استان های کشور در عرصه ورزشی بوده است.

آیا عضو تیم کشتی استانی دیگر هستید؟

در حال حاضر تمامی تمریناتم را در بجنورد انجام می دهم هر چند که حریف تمرینی ندارم، با این وجود، در بجنورد تمرین می کنم، چون می خواهم به علاقمندان ورزش ثابت کنم با همه کاستی ها نیز می شود از این شهری که مسئولان استانی اش به هیچ عنوان نیم نگاهی به ورزش ندارند، قهرمان پروری و ستاره سازی کرد.

  دلیل نبود حریف تمرینی در کشتی چیست؟

بجنورد کشتی گیر زیاد دارد اما آن سطح آمادگی و تکنیکی مد نظر در وجود حریف های تمرینی ام را نمی بینم و بنده از نظر فنی تغذیه نمی شوم.

با این وجود، باید یادآور شوم که کشتی استان در حال پیشرفت است.

پیشرفت را کدام زمینه می بینید؟

طی چند ماه اخیر مدیر کل ورزش استان دکتر رشید لمیر همچنین رئیس هیات کشتی استان نگاه ویژه ای به بهبود وضعیت کشتی استان داشته اند و پیگیری های بسیاری را برای بهبود شرایط کشتی استان انجام داده اند و این اقدامات باعث شده است که شاهد حرکت رو به جلو در کشتی استان باشیم و نتیجه این اقدامات این بود که در تمام مسابقات از خراسان شمالی نماینده داشتیم و حتی توانستیم مقام پنجمی مسابقات قهرمانی بزرگسالان کشور را کسب کنیم.

همچنین باید یادآور شوم که در حال حاضر کشتی استان توانسته است از استان های لرستان و خراسان رضوی نیز پیشی بگیرد.

شما تا قبل از آخرین مسابقه جهانی که در استان تهران برگزار شد، چه مقام های را در رقابت های ملی و بین اللملی کسب کردید؟

از سال 87 تاکنون عضو تیم ملی بودم که به مسابقات آسیایی و جهانی اعزام شدم.

در تمام رده های سنی در مسابقات کشتی کشوری مقام اول را کسب کردم همچنین در مسابقات بین المللی 2010 بلغارستان مقام سوم، در مسابقات بین المللی بلغارستان در سال 2011 مقام سوم، در مسابقات جایزه بزرگ باکو در سال 2011 مقام سوم، در مسابقات جوانان آسیا مقام دوم، در مسابقات جام سرکیسیان ارمنستان مقام دوم، در تورنمنت روسیه در سال 2015 مقام اول، در مسابقات جام تختی ایران در سال 2015 مقام دوم، در مسابقات چین مقام پنجم، در مسابقات باشگاه های جهان مقام سوم و در مسابقات قهرمانی بزرگسالان ایران نیز مقام اول را در کشتی آزاد کسب کرده ام.

مقام های کسب شده چه انگیزه ای را به زندگی شما داد؟

چون بهترین سال های زندگی ام و وقتم را پای کشتی گذاشتم هدفم نیز برای رسیدن به این عنوان ها و کسب مقام ها قرار داده بودم و در حال حاضر خوشحال هستم که به این جایگاه رسیده ام البته هرچند که این موفقیت ها آن 100 درصد از انتظاراتم نیست یعنی تاکنون 80 درصد از نتیجه مورد انتظارم را بدست آورده ام.

افق 100 درصد مد نظری را که ترسیم کردید، چیست؟

باید عنوان کنم که قله 100 درصد برای یک کشتی گیر حضور در مسابقات المپیک و مسابقات قهرمانی جهان است که امیدوار هستم روزی بتوانم به این مراحل نیز دست یابم و البته برای این هف نیز تلاش خواهم کرد.

در حال حاضر وضعیت زیرساختی کشتی استان از نظر برخورداری از وجود سالن های اختصاصی برای کشتی در بجنورد و تجهیزات کافی همچنین مربیان توانمند چگونه است؟

هیات کشتی استان طی چند سال اخیر با توجه به تمام نامهربانی ها و ناملایماتی که در حقش شده است، توانسته رسالت خود را برای کشتی استان انجام دهد و خوشبختانه در دوران مدیریت دکتر رشید لمیر به کشتی استان نگاه ویژه ای صورت گرفته است که بازخورد آن در مسابقات ملی و بین المللی دیده ایم.

با این وجود، امیدوار هستیم که حمایت ها از کشتی استان دو چندان شود تا بتوانیم سکوهای ثابت کشوری را برای خراسان شمالی رقم بزنیم.

در عین حال، درباره امکانات باید عنوان کنم که شهر بجنورد از سالن اختصاصی کشتی برخوردار است و تجهیزات این سالن نیز مناسب است.

درباره مربیان این رشته نیز باید بگویم که خوشبختانه امسال مربیان نمونه کشوری برای انجام تمرینات کشتی گیران به استان دعوت شدند.

وضعیت همراهی اسپانسرها از کشتی استان چگونه است؟

همراهی اسپانسرها از کشتی و سایر رشته های ورزشی به نگاه ویژه مسئولان استان بستگی دارد و جذب اسپانسرها نیز منوط به این است که آنان ثمره هزینه کردهایشان را ببیند.

و در حال حاضر نیز می بینیم که استان های ضعیف تر از خراسان شمالی در زمینه جذب اسپانسر موفق تر بوده اند اما هنوز خراسان شمالی به این مرحله نرسیده است.

همچنین متاسفانه مشاوره مشاوران در عرصه ورزش نیز ضعیف بوده و این موجب ایجاد حاشیه سازی هایی شده است که امیدوار هستیم از وجود مشاوران کاردان در عرصه ورزش استان بهره گیری شود.

آیا کشتی گیران استان می توانند با مقام های کسب کرده خود نظر اسپانسرها را برای حضور و همراهی آنان از کشتی استان را جلب کنند؟

وظیفه ورزشکار کسب مقام های قهرمانی در مسابقات است درحالیکه متاسفانه طی چند سال اخیر وضعیت دعوت از اسپانسر وجهه التماس داشته و اگر اسپانسری نیز با پای خود به عرصه ورزش استان پا گذاشته است فقط به خاطر علاقه به ورزش بوده است.

بنده امیدوار هستم که هیچ ورزشکاری مجبور نشود که از اسپانسری التماس کند که بیایید و اسپانسر رشته ورزشی ما شوید.

همچنین باید عنوان کنم که متاسفانه اسپانسرها فکر می کنند که دارند به ورزش صدقه می دهند و این تفکر منزلت ورزشکاران را پایین می آورد.

به عقیده بنده اسپانسر شدن در این شهر به خوبی جا نیفتاده است و باید به فرهنگ تبدیل شود.

اگر شما رئیس هیات کشتی شوید مهمترین سیاستی را که برای پیشبرد امور کشتی استان در پیش خواهید گرفت، چه موضوعاتی خواهند بود؟

بنده که قصد چنین کاری را ندارم و به این موضوع نیز فکر نکرده ام اما با این فرض، اولین کاری را که انجام خواهم داد در زمینه جذب اسپانسر خواهد بود تا منابع مالی به کشتی تزریق شود.

همچنین دعوت از مربیان توانمند و استعداد یابی از علاقمندان به کشتی را دنبال خواهم کرد.

علاقه فرزندان این استان به کشتی را چگونه می بینید؟

هرچند که کشتی یک رشته محبوب در کشور است، با این وجود، متاسفانه طی چند سال اخیر در خراسان شمالی علاقه به کشتی کم شده و این موضوع نیز به دلیل برگزار نشدن مسابقات کشتی در بجنورد بوده است.

به عقیده بنده برای اینکه مردم جذب یک رشته ورزشی شوند باید مسابقات را در سالن های ورزشی منطقه خود ببینند و شاهد کسب افتخارات ورزشکاران خود باشند و این در حالی است که در بجنورد به ندرت شاهد برگزاری مسابقات ورزشی هستیم و این فقدان به علاقه جوانان نسبت به ورزش ضربه می زند.

نظر شما نسبت به مسابقه ملی کشتی پهلوانی که در سال گذشته در اسفراین برگزار شد، چیست؟

مسابقه کشتی پهلوانی در اسفراین از نظر فنی بسیار ضعیف بود و استان ها با نفرات چهارم و پنجم خود در این مسابقات حضور یافتند و حضور آنان نیز برای کسب تجربه بود و برگزاری مسابقات این چنینی نیز موجب رشد کشتی استان نخواهد شد.

آیا اتفاق افتاده است که شما به دلیل مسائل مالی از اعزام به مسابقات بازبمانید؟

به سبب حمایت خانواده ام تاکنون این اتفاق برای بنده اتفاق نیفتاده است اما ورزشکارانی را می شناسم که به دلیل نبود اعتبار برای اعزام از مسابقات جا مانده اند و این جای تاسف دارد که اعتباری برای اعزام ورزشکاران به مسابقات ملی و بین المللی پیش بینی نمی شود.

و تاکید می کنم که ادامه این وضع موجب دلسردی ورزشکاران می شود.

در حال حاضر در چه مقطعی در حال تحصیل هستید؟

در حال حاضر ترم آخر مقطع کارشناسی رشته تربیت بدنی را پشت سر می گذرانم و البته شاغل نیستم و فقط کشتی می گیرم.

پس از فارغ التحصیلی چه تصمیمی برای آینده کاری و ورزشی خود در نظر دارید؟

علاقه بسیار زیادی به ادامه تحصیل دارم و تصمیم دارم که در خارج از ایران در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل دهم.

آیا پیشنهادات خارجی برای عضویت در تیم کشتی آن کشور ها را نیز داشته اید؟

بله در رده سنی جوانان که کشتی می گرفتم از دو کشور پیشنهاد عضویت در تیم آن کشورها را دریافت کردم اما دعوت آنان را قبول نکردم.

هرچند که کشتی نیز برایم نون و آب نشد اما باید بگویم که به دلیل عدم حمایت مسئولان از کشتی استان فکر می کنم که کشتی را کنار بگذارم و درصورتیکه این تصمیم را بگیرم اصلا پشیمان نخواهم شد چون عقیده دارم که باید در عرصه دیگری تلاش کنم.

انتهای پیام/ق

 

  

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک