سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۵۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۹/۰۴ - ساعت ۱۴:۲۹
گزارش/

تاکدارانی که از برکت حبه های شیرین فقط تلخی زحمت چیدند/دلالانی که نیامدند،سردخانه هایی که نبودند

خراسان شمالی با برخورداری از 11 هزار هکتار سطح زیر کشت انگور آبی و پنج هزار هکتار سطح زیر کشت انگور دیم از قطب های مهم تاکداری کشور محسوب می شود که سالانه 12 هزار تاکدار در استان در حدود 175 هزار تن انواع ارقام انگور از تاکستان های خود برداشت می کنند که عمده این تاکداران نیز خرده مالک هستند.
به گزارش اترک نیوز، نکته جالب توجه این است که خراسان شمالی با این حجم تولید هنوز از صنایع تبدیلی و تکمیلی، سردخانه ای کافی در مناطق تولید این محصول برخوردار نیست تا پذیرای این محصولات باشد و استان و تاکداران از سود اقتصادی آن بهره مند شوند.
افزون بر این، در سال جاری تاکداران استان در سال پر برکتی از برداشت محصول انگور با مشکل عدم تقاضای بازار و افت قیمت در خرید این محصول تولیدی مواجه شدند که کام شان با باقی ماندن محصول بر روی دستانشان تلخ شد.
 
 
پهلوان از باغداران خرده مالک روستای بدرانلو در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز درباره وضعیت بازار تقاضای خرید محصول انگور گفت: امسال در تاکستانم 40 تن انگور به بار نشست و این در حالی است که امسال واسطه ها برای خرید محصول نیامدند و آنها ترجیح دادند که به جای انگور آبی نباتی رنگ، انگورهای دیم قرمز رنگ را خریداری کنند.
پهلوان افزود: چون محصول انگور امسال بازار تقاضا نداشت به برداشت محصول تاکستانم اقدام نکردم و سرمای هفته اخیر نیز آنها را خراب کرد و مجبور شدم به سراغ کارخانه کنسانتره انگور شیروان بروم که آنها به بنده گفتند انگور را کیلویی 400 تا 500 تومان می خریم و هزینه حمل نیز با خود شما خواهد بود و وجه خرید را سه ماه دیگر به شما می پردازیم.
وی تصریح کرد: چرا دولت در زمانیکه بازار تقاضا وجود ندارد با اعمال خریدهای تضمینی از تاکداران حمایت نمی کند.
فلاح، دیگر تاکدار شهرستان بجنورد در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز در این باره گفت: امسال سال بسیار خوبی برای باردهی باغات انگور در استان بود درحالیکه متاسفانه در زمان برداشت هیچ واسطه ای را ندیدیم که سراغمان بیایند و قیمت هایی که برای خرید محصول به ما پیشنهاد کردند کیلویی 500 تا 600 تومان بود و کارخانه کنسانتره شیروان نیز قیمت خریدش کیلویی 350 تومان اعلام کرد.
فلاح افزود: سرمایه ای نداشتم که حق العمل کارگر و پول حمل و نقل محصول تا میدان بار را بپردازم که این عوامل موجب شد تا محصولم بر روی درختان بماند و بر اثر سرما خراب شوند.
وی خاطر نشان کرد: امسال بسیاری از تاکداران از این وضعیت متضرر شدند.
 
 
سهرابی از دیگر تاکداران شهرستان بجنورد نیز عنوان کرد: چهار هکتار باغ انگور کلاه داری دارم و این باغ تا سال گذشته به طور میانگین 16 تا 17 تن در هر هکتار محصول می داد و امسال که روش تولید ارگانیک را در این باغ به کار گرفتم به طور میانگین در هر هکتار 30 تن محصول به بار نشست ولی چه فایده که در این سال پر برکت برای تاکداران استان، بازار خرید و فروش مناسبی وجود نداشت.
وی گفت: در سال گذشته میانگین خرید هر کیلو انگور از باغداران 1200 تا 2300 تومان بود اما امسال نرخ خرید پیشنهادی واسطه ها در هر کیلو 300 تا 350 تومان در نهایت 600 تومان بود که با این وضعیت تصمیم گرفتم محصولم را به میدان بارهای مشهد، قزوین، تهران و آمل ارسال کنم.
سهرابی افزود: نکته جالب توجه این است که در بازار فروش هیچ تفاوت قیمتی میان محصول ارگانیک با محصول سالم وجود نداشت.
وی همچنین خاطر نشان کرد: به باغداران اعلام شد که در میدان بار تهران غرفه ای برای عرضه و فروش انگورهای خراسان شمالی آماده شده است که با پیگیری های انجام شده، مطلع شدیم تاکداران باید بابت اجاره غرفه 70 میلیون تومان بپردازند درحالیکه باغدار استان توان پرداخت این مبلغ اجاره بها را ندارد.
غلام رضا سهرابی از دیگر تاکداران روستای بدرانلو نیز خاطر نشان کرد: تا سال گذشته تاکداران بدرانلویی از بروز سرما شوکه می شدند امسال به دلیل نبود بازار فروش و افت قیمت در خریدها ضربه خوردند.
 
 
وی تصریح کرد: احداث سردخانه برای نگهداری و ذخیره انگورها تا مدت بدست آوردن بازار فروش، تشکیل شرکت های تعاونی باغداران برای هدایت خرده مالکان به سوی تولید محصولات ارگانیک و ارتقای کیفیت محصولات همچنین بازاریابی به موقع بسیار ضروری و حائز اهمیت است.
بهرام میکده، از تاکداران روستای گیفان در گفت و گو با اترک نیوز عنوان کرد: باغ انگور کشمش و تازه خوری داریم که متاسفانه در این سال پر برکت برای تاکداران این منطقه هیچ خریداری برای خرید محصول به سراغ این روستا نیامد و شماری از باغداران این منطقه مجبور شدند که تمامی انگورهای تازه خوری این منطقه را کیلویی 800 تومان بخرند و به میدان بارهای دیگر استان ها ارسال کنند.
رسالتی از تاکداران روستای تیمور تاش نیز گفت: واسطه ها آمدند و نرخ خرید هر کیلو محصول را 900 تومان پیشنهاد دادند ولی این مبلغ جوابگوی سر به سر شدن هزینه تولید را نمی داد و باغداران، محصول خود را به آنها نفروختند و در نهایت محصولات باقی مانده بر درختان دچار سرما زدگی شدند و این محصولات خراب شده با قیمت 400 تومان به کارخانه کنسانتره شیروان فروخته شدند.
نامور از تاکداران روستای نرگس لو نیز در این باره خاطر نشان کرد: به دلیل وضعیت نامناسب بازار، انگورهای بادکرده بر دستان باغداران این روستا به کیلویی 400 تومان به کارخانه کنسانتره شیروان فروخته شدند.
اسماعیل وحدانی، مدیر عامل اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بجنورد در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز درباره چرایی حضور کمرنگ واسطه ها برای خرید محصول انگور تاکداران خراسان شمالی، اظهار کرد: متاسفانه امسال مصرف کنندگان رغبت زیادی به خرید انگور نشان ندادند و واسطه ها نیز وضعیت بازار را مناسب ندیدند و قیمت پیشنهادی آنها برای خرید محصول انگور استان در هر کیلو بین 800 تا 1000 تومان بود.
وحدانی با بیان اینکه از ابتدای برداشت محصول انگور تاکنون روزی حدودا دو هزار و 250 تن انواع ارقام انگور تازه خوری به میدان بار بجنورد وارد شد، گفت: این محصولات به میدان بار استان های مختلف از جمله تهران، گیلان، مازندران، تبریز، همدان و سیستان و بلوچستان ارسال شدند.
محمد علی هادی زاده، دبیر اجرایی نظام صنفی شهرستان بجنورد نیز بیان داشت: نظام صنفی شهرستان بجنورد قبل از برداشت محصول انگور از سطح باغات استان با معاونت برنامه ریزی استانداری خراسان شمالی رایزنی کرد تا مقدمات ورود مصرف انگور در سبد خوراکی دانش آموزان در مدارس، پادگان ها و ارگان ها دولتی فراهم شود.
 
 
هادی زاده خاطر نشان کرد: نظام صنفی شهرستان بجنورد امسال به تشکیل کمیته تخصصی به منظور قیمت گذاری بر روی تولیدات کشاورزی اقدام کرد که تاکنون توانسته ایم در زمینه قیمت گذاری سیب وارد شویم و درصدد هستیم در سال آینده در زمینه قیمت گذاری انگور نیز اقدام کنیم.
وی افزود: برای قیمت گذاری محصولات، همکاری دستگاه های ذی ربط بسیار ضروری است.
عبدالله یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز در پاسخ به این سوال که این سازمان امسال برای کمک به تاکداران خراسان شمالی چه تمهداتی را در نظر گرفت، اظهار کرد: در سال جاری برای کمک به نقدیگی و سرمایه در گردش تمامی باغداران استان از محل صندوق توسعه ملی چهار میلیارد تومان اعتبار به استان تزریق شد تا در قالب اعطای تسهیلات با کارمزد 10 درصد در اختیار این متقاضیان قرار گیرد که شمار زیادی از باغداران استان نیز از این تسهیلات استفاده کردند.
یوسفی همچنین خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه بسیاری از تاکداران استان محصول خود را جمع آوری کرده اند شماری دیگر از آنان که محصول انگور کشمشی دارند محصول خود را نچیده اند و بر روی درختان خود پلاستیک کشیده اند تا پس از یافتن بازار، محصول خود را جمع آوری کنند و بفروشند.
وی همچنین با بیان اینکه انجام صادرات انگور به پاکستان نیز با مشکل روبرو شد، اعلام کرد: استاندار خراسان شمالی قول مساعد داده است که از سال آینده تاکداران استان را در زمینه پرداخت اجاره بهای سردخانه ها به منظور نگهداری و ذخیره سازی محصول تا زمان فراهم شدن بازار فروش مناسب حمایت کند.
محمد علی شریکیان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز با بیان اینکه طی چند سال اخیر ارائه آموزش های فنی و علمی باغداری به باغداران و تاکداران استان را دستور کار قرار دادیم، گفت: در حال حاضر شاهد افزایش تولید محصولات باغداران استان هستیم.
شریکیان گفت: بر اساس آمار سال گذشته، از سطح تاکستان های خراسان شمالی حدود 175 هزار تن انواع ارقام انگور برداشت شد که پیش بینی می شود که در سال جاری 10 درصد بیش از حجم تولیدات سال گذشته انواع ارقام انگور از تاکستان های استان برداشت شوند.
وی با ابراز تاسف از عدم کشش بازار داخل برای خرید این محصول و مشکلات بوجود آمده برای صادرات آن به پاکستان تصریح کرد: اعمال خرید تضمینی برای ارقام کشمشی ضروری است و دولت باید این سیاست را در دستور کار خود قرار دهد.
وی افزود: با این وجود، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش برای حمایت از کشمش کاران استان به منظور نگهداری محصولات آنان تا شب یلدا و ایام نوروز در دستور کار قرار داده ایم.
 
 
شریکیان در ادامه خاطر نشان کرد: این سازمان قبل از برداشت محصول انگور در استان جلساتی را با حضور تشکل های باغبانی، مدیریت تنظیم بازار استان و دیگر دستگاه های اجرایی ذی ربط برگزار کرد تا مقدمات برای مدیریت بازار فروش این محصول آماده سازی شوند.
وی گفت: در همین راستا، شماری از تشکل های تعاونی استان نسبت به خرید 10 هزار تن از انگورهای برداشت شده استان اقدام و آنها را به سردخانه های شهر شاهرود ارسال کردند تا ذخیره سازی شوند.
وی در ادامه احداث صنایع فرآوری انگور به منظور خشک کردن این محصول همچنین تبدیل آنها به شیره، سرکه، روغن و کنسانتره انگور، احداث سردخانه برای ذخیره سازی این محصول و اعمال خریدهای تضمینی را از مهمترین راهکارهای اقتصادی برای حمایت از این گروه تولیدی برشمرد.
شیریکیان همچنین تصریح کرد: جایگزینی ارقام انگور زودرس از جمله یاقوتی، صاحبی و خوش نام به جای ارقام انگور کلاه داری دیررس نیز در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است که به منظور اصلاح  باغات انگور استان در حال اجرا است.
وی گفت: باغداران می توانند از این روش برای اصلاح و افزایش سطح عملکرد باغات خود نیز بهره برداری کنند.
تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: کاهش هزینه های تولیدی از مهمترین برنامه های راهبردی در تولیدات کشاورزی است که کشاورزان باید مورد توجه قرار دهند.
تشکری افزایش تولید در واحد سطح را مهمترین راهکار کاهش هزینه های تولید برشمرد.
 
 
وی در ادامه تشکیل تشکل های تعاونی های تخصصی باغداری در سطح دهستان ها را از دیگر راهکار های حمایتی از تولیدات کشاورزی عنوان کرد و افزود: درصورتیکه این تشکل ها تشکیل شوند مشکلات پیش روی امور بازاریابی و برند سازی محصولات نیز مرتفع می شوند.
محمد علی سودمند، مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره برخورداری استان از صنایع تبدیلی و تکمیلی سردخانه ای اظهار کرد:خراسان شمالی از قطب های مهم تولید انگور در کشور است و هر ساله حدود 60 تا 70 هزار تن از انگورهای تولیدی تازه خوری، مازاد بر نیاز مصرف استان می باشند.
وی در ادامه اعلام کرد: با این وجود، تاکنون در استان تنها پنج سردخانه دو مداره با ظرفیت 21 هزار تن همچنین سه واحد تصفیه و بسته بندی انگور با ظرفیت 30 هزار تن و یک واحد دو هزار و 500 تنی کنسانتره انگور در استان توسط بخش خصوصی فعال شده اند.
سودمند افزود: در عین حال، در حال حاضر در سطح استان یک واحد تولید شیره انگور در شهر فاروج با پیشرفت فیزیکی 90 درصد و چهار سردخانه دو مداره با پیشرفت فیزیکی 30 درصد در دست ساخت هستند.
وی یادآور شد: طی یک سال گذشته 20 فقره جواز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی برای محصول انگور برای سرمایه گذاران بخش خصوصی صادر کرد ه ایم.
ایرج ناصری مقدم، مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز با بیان اینکه انگور محصولی تره باری است، اظهار کرد: پیش بینی می شد که حجم تولید انگور در تاکستان های استان در سال جاری در مقایسه با سال های گذشته بیشتر باشد.
ناصری مقدم افزود: بنابراین طی رایزنی با سازمان جهاد کشاورزی استان و سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور خواستار اعمال خرید با نرخ تضمینی برای محصول کشمش شدیم که با این تقاضا موافقت شد، با این وجود، هیچ دستور العملی برای خرید با نرخ تضمینی انگور تازه خوری صادر نشد.
در عین حال، وی در ادامه عنوان کرد: متاسفانه تاکداران استان نیز به بازار پسندی، درجه بندی میوه ها و جداسازی محصول با کیفیت از بی کیفیت از یکدیگر بی توجه هستند که این شرایط موجب شده است تا میادین میوه تره و بار بر خرید این محصول خیلی رغبت نشان ندهند.
 
 
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی تصریح کرد: تشکیل تعاونی های تخصصی باغداری از جمله تعاونی تخصصی انگورکاران در استان باید شکل گیرند تا آنان نسبت به بازاریابی، چانه زنی، احداث سردخانه و صنایع تبدیلی و تکمیلی ورود و اقدام کنند.
وی خاطر نشان کرد: در همین راستا، این پیشنهاد را به تمامی بهره برداران استان اعلام می کنیم تا آنان هیات موسس تعاونی تخصصی باغداران را در راستای اهداف یاد شده تشکیل دهند و این سازمان نیز در زمینه اعطای مجوز به آنان اقدام خواهد کرد.
احمد پور کاظم، سرپرست اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز درباره چرایی از دست دادن بازار پاکستان اظهار کرد: افزایش تعرفه گمرکی بر واردات محصول انگور از ایران به پاکستان از طرف کشور پاکستان موجب شد تا تاجران پاکستانی که این محصول را برای کارخانجات روغن کشی کشورشان خریداری می کردند از ادامه خرید انصراف دهند.
پور کاظم با تاکید بر این نکته که بازار یابی، فرآیندی زمان بر است، تصریح کرد: آمد و رفت های هیات های تجاری به ایران وخارج از ایران می تواند زمینه ساز بدست آوردن بازار برای صادرات انگور شود.
انتهای پیام/ق
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک