سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۵۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۹/۰۲ - ساعت ۱۲:۹
نگاهی به یک مصوبه مشکل ساز کشوری/

حضور مردان در بخش زنان و زایمان بیمارستان؛ عذابی مضاعف

رفت و آمد دانشجویان آقای رشته پزشکی در بخش زایمان بیمارستان بنت الهدی بجنورد که تنها مرکز تخصصی زایمان استان خراسان شمالی است و روزانه مراجعات زیادی دارد به معضلی برای بسیاری از مادران تبدیل شده است .
حضور مردان در بخش زنان و زایمان بیمارستان؛ عذابی مضاعف,زایشگاه بنت الهدی+ حضور دانشجویان در بخش زایمان

به گزارش اترک نیوز، طبیعی است که رفت و آمد مردان در محیطی که خاص زنان است و با توجه به شرایط ویژه ای که برای زایمان پیش می آید، علاوه بر درد، رنج دیگری را نیز بر مادران تحمیل می کند و آنان را معذّب می کند.

یکی از مادران مراجعه کننده به بیمارستان بنت الهدی شهرستان بجنورد گله می کرد که در بخش زنان و زایمان بیمارستان که کسی انتظارش را ندارد، مدام آقایانی رفت و آمد می کنند.

او می گفت : دانشجویانی که در حال گذراندن دوران کارورزی هستند در این بخش حضور دارند که بعضا سبب ناراحتی مادران  می شوند.

یکی از مادرانی که چند هفته پیش اولین فرزندش را در بیمارستان بنت الهدی به دنیا آورده بود، گفت: من بخاطر شهرت و تخصصی بودن، این بیمارستان را انتخاب کردم اما در روز زایمان با مشکلاتی مواجه شدم که با گذشت چند هفته همچنان احساس ناراحتی می کنم.

وی گفت: حضور رزیدنت های آقا واقعاً برایم رنج آور و سخت بود. حتی مادران جوانی را می دیدم که هم درد داشتند هم از سر حیا و اینکه مبادا کسی ناله شان را بشنود صدایشان در نمی آمد. البته بسیاری هم بودند که اصلاً به این مسأله نمی توانستند توجه کنند.

رحیمی، یکی از مراجعان این مرکز گفت: حضور پزشکان اطلاع داده می شد اما فاصله اطلاع رسانی تا ورودشان خیلی کوتاه بود. ضمن اینکه مشکل اساسی تر برای مادران این است که در شرایطی طبیعی قرار ندارند و نمی توانند به درستی به سر و وضعشان رسیدگی کنند بخاطر همین اطلاع رسانی پرستار نیز کمک چندانی نمی کند.

وی به نکته دیگری هم اشاره کرد: مادرانی که به صورت طبیعی وضع حمل می کنند اجازه "همراه" داشتن ندارند. این مورد خصوصاً مادرانی را که فرزند اولشان را به دنیا آورده اند خیلی اذیت می کند. او از مسئولان خواستار رسیدگی به این مسأله شد.

ورود دانشجویان آقا به بخش زایمان با اطلاع رسانی انجام می شود

بیانی، رئیس بیمارستان بنت الهدی بجنورد به خبرنگار اترک نیوز گفت: هیچ پزشک، دانشجو و نیروی مردی اجازه ندارد بدون هماهنگی وارد این بخش شود، حتماً هماهنگی ها انجام می شود و پزشکان نیز به همراه پرستار و بعد از بازدید وی وارد بخش می شوند.

بیانی در مورد لزوم حضور مردان در بخش زنان گفت: این یک برنامه وزارتی است. به این صورت که معاون آموزش پزشکی سرفصل هایی را تعریف کرده است و تمام دانشجویان پزشکی باید مدت معینی را در بخش های مختلف بیمارستانی بگذرانند که بخش زنان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وی اضافه کرد: از آنجایی که بیمارستان بنت الهدی نیز یک بیمارستان آموزشی، درمانی و پزشکی است و زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی، دانشجویان پزشکی استان دوره رزیدنتی خود را در این مجموعه می گذرانند.

بیانی ادامه داد: ضمن اینکه باید به طرف دیگر قضیه هم توجه شود چراکه این دانشجوی آقا چند سال بعد در مناطق دورافتاده یا در وضعیتی قرار می گیرد که دسترسی به پزشک خانم وجود ندارد. در این صورت تکلیف بیمار خانمی که ممکن است زائو باشد، مشکل خاص یا حادی داشته باشد چیست؟

وی همچنین گفت: هرچند من خود به عنوان پزشک متخصص بیمارستان تا کنون به هیچ عنوان سرزده وارد اتاق مادران نشده ام و دانشجویان و رزیدنت ها نیز حتماً همراه با استاد وارد بخش می شوند اما خود بیمارستان نیز  فیلترهایی تعریف کرده  و حتماً از مادر و خانواده او اجازه می گیرد و در غیر اینصورت مجوز حضور آقایان داده نمی شود.

بیانی تأکید کرد: بیمارستان بنت الهدی در درجه اول یک محیط آموزشی است و حضور دانشجویان خانم و آقا نیز در محیط های آموزشی اجتناب ناپذیر بلکه ضروری است.

وی ادامه داد:  اگر کسانی با این موارد مشکل دارند می توانند از بیمارستان های دیگر مثل تأمین اجتماعی که در این زمینه خدمات ارائه می دهند و از خدمات دهی خوبی هم برخوردار هستند استفاده کنند.

رئیس بیمارستان بنت الهدی در پایان گفت: تعداد مراجعان به این بیمارستان بسیار بالاست و از زمانی که طرح تحول سلامت اجرایی شده بسیاری از مشکلات مثل کمبود تخت و اتاق که تا چند سال پیش دردسرساز بود، حل شده است و ظرفیت اتاق ها از ده نفر به چهار یا سه نفر کاهش یافته است. حتی اتاق های خصوصی نیز در نظر گرفته شده است که به این صورت بسیاری از ناراحتی های زائوها و مادران رفع شده است.

احداث بیمارستان مخصوص بانوان

در همین رابطه دکتر گلمکانی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: وزارت بهداشت و درمان طرحی را در دستور کار خود دارد مبنی بر احداث بیمارستان های مخصوص زنان که تمام پرسنل و خدمه آن نیز خانم باشند. ما نیز در استان تلاش می کنیم لااقل بیمارستان بنت الهدی مشمول این طرح شود.

وی در مورد رفتارهای بعضاً نامناسب پرسنل و پرستاران بیمارستان نیز گفت: این طبیعی است که مادر باردار در هنگام وضع حمل حساس می شود و نیاز به توجه و ملاطفت بیشتری دارد. بنابراین هرگونه برخوردی می تواند تحریک آمیز باشد.

وی خاطر نشان کرد: بنده به عنوان مسئول این مورد را پیگیری می کنم. مراجعان محترم نیز می توانند در صورت عدم رضایت موضوع را با ریاست بیمارستان و یا هیئت بازرسی در میان بگذارند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1394/09/04
1
2
بزک نمیر بهار میاد!
نام :
ایمیل
نظر
مصطفی | 1394/09/15
0
3
اگر کسانی با این موارد مشکل دارند می توانند از بیمارستان های دیگر مثل تأمین اجتماعی که در این زمینه خدمات ارائه می دهند و از خدمات دهی خوبی هم برخوردار هستند استفاده کنند. واقعا جای تأسف است که یک مسئول در نظام اسلامی چنین پاسخی به مردم بدهد.وعلی الاسلام السلام...
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1395/03/19
0
3
ااین خیلی افتضاح ک ادم موقع درد شدید زایمان نگران دیده شدن بدنش توسط اقایان در رفت وامد این بخش باشه.گناه ما چیه ک تنها یک بیمارستان زنان دولتی در استان داریم با این جواب رئیس بیمارستان......کسی هست ب اون بالاها صدامونو برسونه
نام :
ایمیل
نظر
همشهری | 1397/01/21
2
1
جای تاسفه که مردم استان به این سطح از درک نرسیدن که اگر همین پزشک آقا یا به قول شما رزیدنت و اینترن آقا در بیمارستان دولتی که همه جا مخصوص دوره دیدن پزشکان هست بخاطر خودخواهی یکسری از شهروندان نتواند حضور داشته باشد و فارق التحصیل شود و در فلان روستا از همین استان مشغول به کار شود و موقعیت این چنین و خانم زائو و بدحال به ایشان مراجعه کند چه کسی پاسخگوست!!!همین ها که الان اظهار فضل می کنند و از اسلام حرف میزنند همین ها میگویند چطور نتوانسته جان مادر زائو و فرزندش را نجات دهد و چگونه پزشکیست!!!این ذهنیت خراب بعضی مردم است که باید در عوض همکاری این چنین بحث هایی را حتی مطرح کنند ! خود پزشکان چه اقا و چه خانم سوگند نامه پزشکی میخوانند و در قبال جان و ناموس مردم و بیماران متعهد میشوند و دیدی که دارند با ذهنیت خراب یکسری از افراد از زمین تا اسمان متفاوت است و هیچ وقت بدون اجازه مادر وارد هیچ اتاقی نمیشوند و اینگونه قضاوت های افراد نادرست است.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
پاسخ ها به این نظر
بهار | 1397/04/24
0
1
جوری میگی سوگند نامه یاد کردن آدم باورش میشه که همشون پاک و معصوم اند مگه چی رو میخوادعوض کنه! دانشجویان پزشکی حتی به جسد مرده هم رحم نکردن و باهاش عکس سلفی گرفتن!!! دکتر بیهوشی که عکسش تو فضای مجازی هست، اگه یکی با خانواده خودت هم چنین رفتاری میکرد باز اینطور جبهه میگرفتی و همه پزشکارو پاک میدونستی و محرم به بدن بیمارت؟ یعنی واقعا جایی نشنیدی یا نخوندی راجع به وضعیت ناجور بعضی از بیمارستانا
ناشناس | 1400/04/10
0
0
صحبت ذهنیت خراب نیست، صحبت اینه که اعتقادات همه آدم ها یکی نیست! جای تاسف داره که امثال شما و درصد قابل توجه ای از کادر پزشکی کشور انتظار دارید که همه مردم باید عقایدشون شبیه شما باشه! شما خودت و ناموست هر مشکل مردونه یا زنونه ای داشتید به پزشک جنس مخالف مراجعه کنید تا به آموزش یه عده پزشک کمک کنید؛ عقاید شخصی تون به کسی ربطی نداره و باید بهش احترام گذاشته بشه. اما اگر امثال خود شما که توهم زدید درک و شعورتون از بقیه بالاتره، اگر واقعا کمی درک و شعور داشتید میگفتید این کادر پزشکی هست که باید به حقوق و عقاید بیماران احترام بزاره و قوانین رو رعایت کنه و هر بیماری توی هر بیمارستانی حق داره انتظار داشته باشه به عقایدش(هر چند عامه پسند نباشه) احترام گذاشته بشه. (عقاید یه شخص ممکنه برای 99 درصد ادم های دیگه بی ارزش یا خنده دار باشه ولی ممکنه برای خودش از جونش و سلامتیش و هزار تا چیز دیگه هم مهم تر باشه) چند سال پیش خود بنده برای انجام عمل مردانه واریکوسل به بیمارستان شهرم مراجعه کردم و وقتی فهمیدم تنها جراحی که در حال حاضر دارن یه پزشک خانم هستن و از اونجایی که حس خوبی نداشتم که یه خانم این عمل مردونه رو روی بدن من انجام بده و هر جایی از بدنم رو ببینه، چند روز عملم رو عقب انداختم تا اینکه با کمی پرس و جو از کادر پزشکی یکی از بیمارستان های تهران بهم گفتن که اینجا عمل های مردونه واریکوسل رو کادر درمان اقا انجام میدن و حتی یه خانم هم توی اتاق عمل و بخش جراحی واریکوسل نیست و خیالت راحت باشه که بدن عریانت رو هیچ خانومی نمیبینه! بعد از نزدیک به یک هفته دردسر و الافی که تحمل کردم تا عملم جوری که خودم میخواد انجام بشه، وقتی توی قسمت اتاق عمل اون بیمارستان مزخرف خوب چشمم رو باز کردم دیدم چند تا از پرسنل خانم هستن و اقایونی که بیهوش هستن هم اندام تناسلیشون داره دیده میشه! بیشتر از درد عمل، حال بد روحیم داشت اذیتم میکرد، هم اینکه اتفاقی که یک هفته تلاش کردم نیفته،احتمالا افتاده بود؛ و هم اینکه فهمیدم کادر درمان اون بیمارستان عقایدمو مسخره فرض کردن و دروغ گفتن بهم! حتی برا منی که مرد هستم هم خاطره خیلی بدی بود و همین الانم که بهش دارم فکر میکنم دارم اذیت میشم(مطمئنا بعضی خانم ها توی عمل های زایمان اگر با همچین پرسنلی روبرو بشن خیلی بیشتر اذیت میشن)، جای اون عمل جراحی بعد از چند سال به سختی روی بدنم دیده میشه ولی اون آسیبی که به خاطر اهمیت ندادن امثال شما به عقایدم خوردم هنوز جاش هست و هر وقت خودم یا اطرافیانم پامون به بیمارستان میرسه به جای اینکه فقط به فکر درمان خودم و اطرافیانم باشم اول از همه استرس این رو دارم که با یه کادر درمانی روبرو هستم که به اعتقادات یکی مثل من احترامی نمیزارن و ممکنه باز هم اتفاق قبلی تکرار بشه و یه دروغ دیگه و یه خاطره عذاب آور دیگه... زمان زیادی از اون اتفاق گذشت و رفتارهای خیلی بدتر از این رو دیدم که کادر درمان با خودم و اطرافیانم داشت ولی بعدش متوجه شدم که مشکل از خودم بوده که حقوق بیماران رو نمیدونستم. درسته درصد قابل توجه ای از کادر درمان شعور احترام به حقوق بیماران رو ندارن ولی اگه خود بیمار بدونه چه حق و حقوقی داره و هر پزشک و بیمارستانی موظفه که رعایتشون کنه؛ اونوقت روزی میرسه که اون دسته از کادر درمان که هم عقایدشون با شما یکیه و هم بدتر اینکه عقایدشون رو به یه عده بیماری که حقوقشون رو نمیدونن هم دارن تحمیل میکنن، هر غلطی که دلشون خواست نمیتونن بکنن و روح و روان یه عده آدم رو به بازی بگیرن. اینجور رفتارها تجاوز به روح و روان و عقاید آدمه... (اینم بگم هستن اندک پزشک های شریفی که حتی از ظاهرشون و رفتارشون واضحه که عقایدشون با عقاید بیمار مخالفه؛ ولی به عقاید بیمار احترام میزارن و بدون رضایت بیمار هیچ کاری نمیکنن)
.. | 1397/04/19
0
2
نمیدونم خانوم هستی یا آقا فقط میخوام بدونم این آقایونی که در زایمان سزارین و طبیعی حضور دارن همشون میخوان برن جاهای دور افتاده که مثلا به قول خودشون خدمت کنن به جامعه؟؟؟؟ واقعا از وضعیت بد بیمارستان و اتاق عمل خبر نداری که چطور بیماران خانوم حتی در عمل کورتاژ هم کلی پرسنل مرد دورش هستن درحالی که پزشک جراح خودش رو زن انتخاب کرده، مثلا متخصص بیهوشی یا پسرای دیگه ای که به عنوان اسکراب یا غیره هستن حتما باید با دیدن بدن برهنه خانوم دوره و اموزش ببینن اصلا بیشتر اونها جراح نیستن، برای بیهوشی آقا راحت میاد لباس بیمارشو پایین میکشه واین برای خانوم نباید سخت باشه شما اگر مردی برای همسر یا خواهر خودت چنین وضعیتی رو میپسندی؟؟ کل پرسنل بیمار رو تو اون وضعیت میبینن، اونایی که راحت با ورود آقایون در درمان و معاینه خانوم معترض نیستن اول از خودشون شروع کنن مگه سوگند دکتر چی رو میخواد عوض کنه؟ یعنی همشون چشم و قلب پاکن؟ واقعا که برای جامعه اسلامی و این وضعیت درمان جای تاسف هست
نام :
ایمیل
نظر
سونیا | 1397/04/23
0
2
فیلمی که از اتاق عمل زن چند سال پیش پخش شد از دست چه کسانی بود همین کسایی که به قول عده ای سوگند یاد کردن که فقط به فکر حفظ جان مردم باشن؟؟؟ واقعا باید برای این جنس از پزشکان و پیرا پزشکان که به خاطر شغلشون میتونن راحت به حریم یک انسان تجاوز کنن تاسف گفت هرچند که تو جامعه ما با امسال این جور آدمای به ظاهر انسان مجازات سختی درنظر گرفته نشده ولی هرکسی تو این دنیا باید تاوان کارشو پس بده، واقعا تو اون اتاق موقع فیلم گرفتن از بدن برهنه زن موقع عمل جراحی یک نفر وجود نداشت که اعتراض کنه، لابد اونم برای آموزش گرفته شده؟ اگه ناموس خودتونم بود به راحتی از کنارش رد میشدین؟ کار همین پزشکایی هست که میگین قسم خوردن ! البته که پزشکان واقعا باشرف و انسان وجود داره ولی نه همه
نام :
ایمیل
نظر
حمید | 1399/10/25
0
1
سرم سال88دربیمارستان فرح زایمان کردیکی ازدلایل انتخاب این بیمارستان این بودکه همه کادربیمارستان زن هستن و بسیار مجهز است پس ازگذشت9سال بصورت کاملااتفاقی فهمیدم که1بار2دانشجوی مردوسپس 1کمک زایمان مردبه اجبارحضور داشتن وبازنم برخوردکردن که حق اعتراض نداری وزنم این موضوع راسالهاازمن کتمان کرده باهم مشکلی نداشتیم وزندگی خوبی داشتیم امابه همین دلیل کتمان ظرف یکماه بادو فرزنداز زنم جداشدم حس بی اعتمادی شدیدواینکه چرا همان زمان نگفت تاشکایت کنم هرچند نافرجام واین سرخوردگی....
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک