دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۵۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۸/۲۱ - ساعت ۱۱:۴۶
مطهری در گفت و گو با اترک نیوز اعلام کرد:

تهدید نشت شیرابه پسماندها به منابع آبی /تولید ۱۸۵ هزار تن پسماند در خراسان شمالی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی فقدان مدیریت دفن پسماندها در سطح استان را از مهمترین دغدغه های این اداره کل برشمرد و گفت: نشت شیرابه این پسماند ها به منابع آب های زیرزمینی به دلیل دغدغه یاد شده تهدیدی است که احتمال وقوع آن دور از ذهن نیست.
تهدید نشت شیرابه پسماندها به منابع آبی /تولید 185 هزار تن پسماند در خراسان شمالی,
علی اصغر مطهری، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز اظهار کرد: در خراسان شمالی سرانه روزانه تولید پسماند هر فرد در مناطق شهری 680 گرم و در مناطق روستایی 500 گرم است که حجم زباله های شهری استان در طول یکسال به 110 هزار و 595 تن و حجم زباله های روستایی استان در طول یکسال به 74 هزار و 825 تن می رسد.
مطهری خاطر نشان کرد: حجم سرانه تولید زباله در سطح کشور در شبانه روز نیز به 700 تا 750 گرم می رسد و این آمار بیانگر این است که الگوی مصرف خراسان شمالی به الگوی مصرف کلان شهرها نزدیک تر شده است.
وی در ادامه درباره وضعیت جمع آوری زباله ها و مدیریت آنها در سطح استان عنوان کرد: خوشبختانه اغلب شهرداری های استان به خودروهای جمع آوری حمل زباله ها تجهیز شده اند که زباله ها جمع آوری می شوند و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد، با این وجود، در حال حاضر مدیریت دفن این پسماندها به دغدغه ای برای این اداره کل تبدیل شده است که به درستی انجام نمی شود.
وی تصریح کرد: در مراکز دفن زباله های شهری و روستایی استان ترانشه برداری انجام نشده است و زباله در مرکز مشخص رها و یا سوزانده می شوند درحالیکه با خاک روی آنها پوشانده نمی شوند و این معضل مناطق وسیعی از پیرامون این مراکز را متاثر از آلودگی های زیست محیطی کرده است و این شرایط حتی موجب انتقال بیماری توسط سگ های ولگرد، پرندگان و جوندگان حاضر در این مناطق شهری می شود.
این مسئول همچنین وجود شیرابه این زباله ها را از مهمترین تهدیدهای زیست محیطی برای استان برشمرد و گفت: وجود این شیرابه ها که به شدت آلاینده و سمی هستند به دلیل فقدان در مدیریت دفن این پسماندها تهدیدی برای منابع آبی زیرزمینی جوامع روستایی و شهری استان هستند که نگران از احتمال نشت آنها به منابع آبی زیرزمینی هستیم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه بر اساس نمونه برداری ها و ارزیابی های انجام شده در سطح استان تاکنون گزارشی از نشت شیرابه زباله های جمع آوری شده به مراکز دفن زباله استان اعلام نشده است، با این وجود، احتمال نشت شیرابه به منابع آبی زیرزمینی استان دور از ذهن نمی دانیم.
وی در پاسخ به این سوال که شایعاتی در مورد نشت شیرابه زباله های جمع آوری شده در محل دفن زباله ها در منطقه باباموسی در شهر بجنورد شنیده، اعلام کرد: باتوجه به اینکه بیش از 40 سال از دفن زباله های شهر بجنورد در منطقه باباموسی می گذرد، تاکنون نشت شیرابه زباله ها به منابع آب های زیرزمینی این منطقه اتفاق نیفتاده است و امیدواریم که تا تعیین تکلیف کارخانه جدید کمپوست نیز این نشت واقع نشود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطر نشان کرد: اقدامات استانی برای انتخاب منطقه جدید به منظور احداث کارخانه جدید کمپوست برای منطقه شمال استان و انتقال زباله ها به این منطقه به مراحل پایانی خود رسیده است که به زودی تعیین می شود و در همین راستا این اداره کل خواستار اجرای تفکیک زباله ها از منزل تا ارسال به کارخانه کمپوست است که نگرانی ها برای وجود شیرابه زباله ها در محل جدید دفن های بجنورد مرتفع شود.
وی همچنین درباره جمع آوری زباله ها از سطح روستا و دفن آنها نیز بیان داشت: براساس قانون مدیریت پسماند دهیاران مکلف شده اند که زباله ها را در محل هایی که تعیین شده اند جمع آوری و تخلیه و بر روی آنها خاک ریخته شوند و البته محل دفن زباله های روستایی باید ترانشه برداری شده باشند که متاسفانه شاهد هستیم زباله ها فقط به این محل ها منتقل و رها می شوند و این عاملی خواهد بود که آلودگی این زباله به مزارع و باغات انتقال یابند.
وی فقدان مدیریت صحیح دفن زباله های روستایی را متاثر از کمبود اعتبارات دهیاری ها برای این موضوع دانست و گفت: کمبود اعتبارات نافع عمل به تکلیف قانونی دهیاران برای دفن صحیح زباله ها در مکان های تعیین شده نخواهد بود و درصورتیکه دهیاری ها به این وظیفه خود به خوبی عمل نکنند برخورد خواهیم کرد.
مطهری فقدان مدیریت دفن پسماند ها در استان را به دلیل فقدان طرح جامع مدیریت پسماند استان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه انجام مطالعات تدوین این طرح در سطح استان در دستور کار قرار گرفته است تا این طرح جامع نقشه راهی برای مدیریت نابسامانی ها در حوزه مدیریت پسماند استان شود.
وی در خاتمه همچنین وجود بسته بندی های محصولات غذایی و غیرغذایی را که قابلیت بازیافت و برگشت پذیری به طبیعت را ندارند از دیگر مشکلات محیط زیستی دانست و تاکید کرد: متاسفانه هنوز پایه بسته بندی کشور، ضعیف و ناقص است که سازمان محیط زیست کشور نیز تاکنون نتوانسته است برای اتخاذ راهکارهای مناسب ورود کند.
انتهای پیام/ق
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک