جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس مذهبی | کد خبر: ۴۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ساعت ۲۱:۱۷

عید قربان تبلور وحدت تمام مسلمین/آداب و رسوم عید قربان

عید قربان، عید عبودیت و بندگی از جمله مهم ترین اعیاد در میان تمام مسلمانان است که با کیفیت های مختلف در میان اقوام گوناگون برگزار می شود.
عید قربان تبلور وحدت تمام مسلمین/آداب و رسوم عید قربان,عید قربان+ آداب و رسوم+ مردم ترکمن+ خراسان شمالی

به گزارش اترک نیوز، در تعالیم دینی چند روز است که به عنوان عید تعیین شده که عبارتند از: عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه. در این میان عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمین به شمار می رود به نحوی که برخلاف بسیاری از اعیاد، مورد اختلاف نبوده و همه فِرَق مسلمین این روز را عید محسوب می کنند. عیدی که آداب و رسوم مخصوص به خود را نیز در بین اقوام مختلف دارد. اما همانطور که از نام این روز پیداست وجه مشخصه آن قربانی کردن است.

از جمله آموزه های اسلام برای تکامل و رشد انسان ها، ایثار از جان و مال در راه خداوند یگانه می باشد؛ به این معنا که انسان، همه دارایی ها و امکاناتش را امانتی الهی بداند که باید در طریق بندگی هزینه کند. قربانی کردن نیز نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی ها و جلوه ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خداوند متعال می باشد. البته آنچه که از قربانی کردن و رسیدن به مقام قرب الهی به وسیله ذبح گوسفند، لحاظ شده است قطع علقه های روحی و مالی است که باعث تقوای قلب و طهارت نفس می گردد. اما به زعم بیشتر مردم، اصل و منشأ عید قربان به داستان معروف آزمایش الهی حضرت ابراهیم بر می گردد که ابراهیم(ع) عزیزترین چیزی را که داشت یعنی تنها فرزندش اسماعیل را، به امر پروردگار به قربانگاه می برد و بخاطر این حد از بندگی سرفراز در برابر خداوندگارش، فرزند عزیز را نیز باز می یابد.(در تعابیر سایر ادیان از اسحاق به عنوان قربانی یاد شده است که البته بسیار کوچکتر از اسماعیل بود و در تاریخ اسلام بعد از این ماجرا به دنیا می آید.)

خداوند متعال اصل  قربانی کردن را از شعائر الله دانسته و آن را نشانه ی بزرگداشت و سپاس گزاری مؤمنان بر نعمت هدایت معرفی کرده و قربانی کننده را در گروه و خیل محسنین و نیکوکاران داخل کرده است.

عید قربان بهترین و باشکوهترین سنت‌های ملی و مذهبی در میان مردم مسلمان است و جایگاه خاصی در بین مردم جامعه دارد.

عیادت از افراد بیمار، اظهار همدردی با بازماندگان و درگذشتگان، قرائت قرآن برای شادی روح رفتگان و نیز تهیه و اعطای هدایا به مستضعفان و کودکان به خصوص پخش گوشت قربانی در بین مردم از سنت‌های رایج این عید در بین مسلمانان است. انداختن سفره های عیدانه نیز در بین اهل تسنن مرسوم است و چند روز طول می کشد. در واقع این عید برای مسلمانان سنی مسلک جایگاه بسیار خاص و ویژه ای دارد و بیشتر رسوم ذکر شده در بین آنان رواج دارد.

 مردم ترکمن استان خراسان شمالی با فرا رسیدن صبح اول عید قربان، آن را جشن می‌گیرند و معمولاً  به قدر توان خویش لباس نو می‌پوشند و سپس برای بجا آوردن نماز عید قربان به سوی مساجد رهسپار می‌شوند و بعد از بجا آوردن نماز یکدیگر را در آغوش گرفته و عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

از شادمانه ترین آداب مرسوم در این استان و بیشتر مناطق کشور می توان به مراسم عیدی بردن به خانه نوعروسان اشاره کرد. در این سنت قدیمی، یک روز قبل از عید، خانواده داماد برای نو عروس خود که در دوران نامزدی به سر می‌برد، هدایایی از جمله گوسفند قربانی را تزئین کرده و آن را به منزل عروس می‌برند. البته در کنار این گوسفند مزین، ممکن است هدایایی دیگر نیز در نظر گرفته شود که بستگی به وسع مالی خانواده ها دارد.

انتهای پیام

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک