چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۴۶۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۶/۰۵ - ساعت ۹:۵۵

خطر سیل در شیروان جدی ترین مساله جلسه مسئولین شهرستان

جلسه مسئولین شهرستانی و استانی همراه با اصحاب رسانه، پیرو طرح پر بحث ساماندهی رودخانه چایلق شهرستان در شهرداری شیروان برگزار شد.

به گزارش اترک نیوز به نقل از پایگاه خبری تحلیلی شیروان، در ابتدای جلسه "عباس ارونقی" عضو شورای شهر شیروان با اشاره به اینکه بودجه این طرح از ناحیه شورای شهر و شهرداری شیروان نیست و شهرداری فقط مجری آن است افزود:  سد بارزو 60 تا 70 درصد روان آب و سیلابهای رودخانه چایلق را کاهش داده است و کلیات این طرح نیز از سوی آب منطقه ای استان و کارشناسان دفتر فنی استانداری خراسان شمالی مورد تایید قرار گرفته است.

 

در ادامه "مهندس صفایی" فرماندار شیروان گفت: ساماندهی رودخانه در گذشته و حال بر عهده وزارت نیرو بوده که در گذشته دخالتهای بی موردی در در طبیعت نموده اند و مسیر رودخانه اوغاز را تغییر داده اند و به سمت شهر شیروان هدایت نموده اند و تنها دلیل آن سیلابهایی که باعث خسارت به باغات و چاههای آب عنوان شده است.

 

 

این رودخانه دست کاری شده است و باید مدیریت شود

صفایی افزود: در فاصله 500 متر قبل از پل پارسا دیوار ساحلی بسیار کوتاه است و اگر سیلابی غیر قابل کنترل به وقوع بپیوندد بافت فرسوده شهر بسیار آسیب می بیند.

وی گفت ارتفاع کف پل کشاورزان (پل مرکزی شهر) با میدان انقلاب یکی است و باید مدیریت شود و سیلابهایی که پیش بینی می شود وقوع یابد، قبل از رسیدن به پروژه ساماندهی رودخانه، به داخل شهر نفوذ پیدا می کند.

"محمد رضا فیاض" عضو دوره های دوم و سوم شورای اسلامی شهر شیروان با ذکر اینکه من فقط نگرانی های خود را مطرح می کنم گفت: آب منطقه ای با شعار "خطر سیل را جدی بگیریم" چگونه چنین مجوزی را صادر کرده است.

 

 

ساخت چنین پروژه ای اشتباه است

"مهندس رشیدی" نماینده نظام مهندسی گفت: در رودخانه تمام حوزه آبی سد هم محاسبه می شود و سرریز آب و خروجه دریچه سد و سیلابها محاسبه می شود ولی منطقه ما کوهستانی است و پوشش گیاهی ضعیفی دارد و در سال 75 ثابت کرد که برای شیروان خطر جدی دارد.

رشیدی افزود: چرا دهانه پل پارسا و دهانه پروژه متفاوت است؟

مهندس حسین زاده مشاور پروژه و شرکت مهندسی بهین آب پاژ گفت: تمامی مسیر این رودخانه در برخی نقاط تعریض و در برخی نقاط دهانه آن کم می شود ولی این پروژه در فاصله ای استاندارد از پل خاتمه می یابد و هیچ تاثیری بر روی پل و دهانه آن ندارد.

 

 

دغدغه بسیاری از مردم ساماندهی این رودخانه ای است که در مرکز شهر قرار گرفته و دغدغه دیگر تعدادی از مردم تصوری از خطر سیل است

"مهندس بورنگ" شهردار شیروان گفت: دغدغه تعدادی از شهروندان عزیز این است که تصوری از خطر سیل دارند و نیازمند دید فنی است که آن را بررسی کند و دغدغه بسیاری دیگر از شهروندان نیز این است که رودخانه ای که در داخل شهر قرار گرفته و آسیبهای اجتماعی زیادی دارد ساماندهی شود.

 

طرح ساماندهی رودخانه چایلق مطالبه عمومی مردم بود

وی گفت: طرح ساماندهی رودخانه چایلق با مطالبه مردمی در سال 91 در جلسه ای در دوره سوم شورای شهر شیروان با حضور نماینده شیروان و شورای اسلامی و شهردار وقت شیروان با تشکیل جلسه ای در شورای شهر مبنی بر ساماندهی رودخانه در مزاکرات آن جلسه همه اعضا این مطالبه عمومی مردم را پیگیر می شوند و تصمیم بر ساماندهی آن می گیرند.

بورنگ افزود: در مرداد ماه 93 جلسه ای دیگر با حضور بنده و فرماندار و معاونین او، نمایندگان شورای شهر، مدیر رودخانه های آب منطقه ای خراسان شمالی و کارشناسان شهرداری طی مصوبه ای ساماندهی رودخانه چایلق در اختیار شهرداری قرار گرفت و در جلسه شورای شهر مقرر شد اقدامات لازم برای ساماندهی رودخانه توسط شهرداری انجام شود.

 

سیلابهای 50 سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته

شهردار شیروان گفت: مساحت آبریز منطقه و دبی آن با دقت مورد محاسبه قرار گرفته است و همچنین سیلابهای 50 سال گذشته این منطقه و حوزه های مجاور آن از ایستگاههای هواشناسی سه یک آب، علی محمد، بارزو، بربرقلعه و بابا امان، اسدلی، بشقارداش، حصار گرمخان و خود شهر بجنورد، چری فاروج و شمخال که حوزه های مشابه این هستند مورد بررسی قرار گرفته است.

این پروژه با فرض پر بودن سد و 4 حوزه آبریز دیگر منطقه طراحی شده است

بورنگ افزود: عرض رودخانه متغیر است و نیاز به ساماندهی دارد و آب منطقه ای طرح و نحوه آن را تایید کرده و اگر نیاز به بازنگری باشد باید مراجع فنی اعلام کنند.

وی گفت: طراحی این پروژه با فرض پر بودن سد و سر ریز همیشگی آن و جمع شدن آبهای 4 حوزه آبریز و مجموع آبهای دیگر منطقه که به این سمت هدایت می شوند طراحی شده است و جای هیچ نگرانی نیست.

شهردار شیروان گفت: آبی که نهایتا این پروژه از خود عبور می دهد از یک مقطع 28 متری می گذرد.

وی با اشاره به اینکه مرحله دوم طرح هم مورد موافقت قرار گرفته افزود: اعتبار این طرح از محل ماده 180 تامین شده است و در کل پروژه مقاومت خاکریزها، سنگها، و دیگر مراحل کار مورد آزمایش قرار گرفته و با استانداردهای خاص خود و نقشه های تایید شده اجرا شده اند.

 

 

چرا دغدغه های خطر سیل از یک سال پیش مطرح نشده؟

مهندس بورنگ گفت: این طرح از یک سال پیش اجرا شده ولی تا کنون هیچ دغدغه ای مطرح نشده که رفع شود.

وی افزود: هردو دغدغه زیبا سازی و رفع مشکلات اجتماعی و خطر سیل برای ما نیز مهم است و استانداردهای مورد نیاز رعایت شده است.

 

 

ساخت این طرح در شرایط بدترین حالت در نظر گرفته شده است

"مهندس حسین زاده" مشاور شرکت بهین آب پاژ در طرح ساماندهی رودخانه چایلق ضمن تقدیر از دغدغه های مردم و مسئولین گفت: هیدرو گراف هر سیلاب و ارتفاع مخازن سد بارزو و دبی خروجی آن و هیدرو گراف ورودی و خروجی سد نیز محاسبه شده و در شرایط بد ترین حالت و حتی سیلابهای 25 تا 70 ساله را در نظر گرفته ایم.

 

آب منطقه ای کل طرح را تایید کرده است

"مهندس قاسم زاده" نماینده دفتر فنی استانداری گفت: در نامه ای که از این اداره به آب منطقه ای مبنی بر اجرای پروژه ساماندهی رودخانه چایلق، آب منطقه ای کل طرح را تایید کرده است.

 

"اسماعیل حسین پور" مشاور استاندار خراسان شمالی و عضو شورای شهر شیروان گفت:

اگر سیلاب بحرانی اتفاق بیافتد آب منطقه ای مسئول است یا دفتر فنی استانداری؟

فرماندار شیروان: اگر در این رودخانه هیچ عملیاتی صورت نگیرد باز هم خطر جدی دارد.

"عباس کاظمی" عضو شورای عالی استانها و شورای شهر شیروان گفت: دفتر فنی استانداری خراسان شمالی بر نحوه و نوع اجرای طرح و آب منطقه ای نظارت می کند.

کاضمی افزود: اگر به تاییدات فنی استانداری و آب منطقه ای اعتماد نداریم نباید بیشتر از این هزینه نماییم.

"احمد عاقل" عضو شورای شهر شیروان گفت: استانداری اطلاعات تخصصی را از ادارات ذیربط می گیرد و شخصا بررسی نمی کند و اگر در طرح مشکلی پیش آید کارشناسان ناظر استانداری جوابگو هستند و اگر در دبی آب اشتباهاتی رخ داده باشد آب منطقه ای وظیفه پاسخگویی دارد.

 

 

این طرح از اولین طرح های باز طبیعی سازی ایران است

"مهندس حسین زاده" مشاور شرکت مهندسی بهین آب پاژ گفت: طرح ساماندهی رودخانه چایلق شیروان با نگاه باز طبیعی سازی انجام می شود که می توان از اولین طرح های ایران بر شمرد.

وی افزود: دیوارهایی که در بخش شمالی رودخانه بدون نیاز احداث شده و از سطح مجاور بالا است باید بعد از اجرای طرح برداشته شود.

حسین زاده گفت: طرح های دنیا به شکلی ساماندهی می شوند که مردم با آن ارتباط داشته باشند و راهکارهای زیادی نیز برای هشدار سیل وجود دارد.

وی افزود: 2 پیاده رو 3 متری در حاشیه ایجاد خواهیم کرد که مردم قادر به عبور از آن باشند و در بستر فعال رودخانه نیز اجازه کاشت درخت و صندلی را نداده ایم.

 

 

 

نماینده آب منطقه ای و مشاور شرکت بهین آب پاژ:

حجم سیلاب در مقطع بدون سازه سد و یا هنگامی که سد پر شده از آب، رسوب و یا سیلاب طراحی شده است

"عباس کاظمی" ما از دوره سوم شورای شهر شیروان قصد اجرای چنین طرحی را داشتیم و با توجه به بخش نامه وزارت کشور شهرداریها موظفند رودخانه ها را ساماندهی کنند.

وی افزود: تا دفتر فنی استانداری به صورت کامل طرح را تایید نکند بودجه ماده 180 جهت اجرا در اختیار شهرداری قرار نمی گیرد.

او ادامه داد: بر اساس آمار و بررسی های سال 1345 تا کنون، این طرح تایید شده است.

 

 

ساختار طرح باید مورد تجدید نظر قرار گیرد

" اسماعیل حسین پور" گفت: ابتدا باید ایمن سازی های لازم صورت گیرد بعد چنین طرح هایی اجرا شود تا در شرایط بحران با مشکل مواجه نشویم.

وی گفت: طرح باید اجرا شود ولی ساختار طرح باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

این طرح هیچ ارتباطی با انتخابات ندارد/همه چیز را سیاسی نکنیم

حسین پور در ادامه با تاکید بر اینکه این مسائل هیچ ارتباطی با انتخابات ندارد و ما نباید همه چیز را سیاسی کنیم گفت: دیوار ساحلی باید اجرا شود.

 

 

شورا وارد جزئیات طرح نمی شود

"احمد عاقل" گفت: شورا وارد جزئیات طرح نمی شود و فقط بحث ساماندهی را در نظر دارد و این طرح نیز به اتفاق کارشناسان شهرداری تایید شده است.

 

 

مطالعات طرح در کمیسیون تصویب شده و نظر یک نفر نیست

"مهندس رضوانی" نماینده آب منطقه ای گفت: مهندسی رودخانه یکی از اصول آن ساماندهی است و مطالعات این ساماندهی را کمیسیون تصویب به انجام رسانده و نظر یک نفر نیست.

وی افزود: حجم سیلاب در مقطع طراحی شده حتی بدون سازه سد بررسی شده و مشکلی ندارد.

شهردار شیروان: این طرح با هیچ تغییری از نقشه ای که آب منطقه ای تایید کرده حتی یک سانتی متر هم تغییر نکرده است.

عباس کاظمی: ناظرین آب منطقه ای و دفتر فنی استانداری در بازدیدهای دوره ای در 9 ماه گذشته هیچ تغییری را اعلام نکرده اند.

 

 

"محمد رضا فیاض" عضو دوره دوم و سوم شورای شهر شیروان: چرا پارکی با هزینه ای کمتر در نقطه ای دیگر اجرا نشد؟

"مهندس بورنگ" شهردار شیروان: در بیش از 28 نقطه شهر طرح های اجرایی در حال انجام است و از جمله پارک حاشیه ای و خطی میدان کوهنورد تا بیمارستان جدید الاحداث یکی از این طرح ها است و طرح ساماندهی رودخانه چایلق نیز جهت رفع مشکلات اجتماعی و معضلات حومه آن و بافت فرسوده شهر است.

 

فرماندار شیروان در جمع بندی جلسه گفت: به رغم برخورداری از پتانسیل های عظیمی از نظر منابع طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی، آهنگ رشد و توسعه این شهرستان آن چنانکه باید پیشرفت، نداشته است که این امر تأثیر نامطلوبی بر کسب درآمد و کیفیت زندگی و سطح رفاه مردم منطقه داشته است و ما باید به فکر توسعه و پیشرفت و آبادانی شیروان باشیم و هدف همه ما این است که دست به دست هم دهیم تا شاهد رشد و بالندگی این شهرستان باشیم.

انتهای پیام/ق

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک