در گفتگویی صمیمی با رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان شیروان که در ذیل مشاهده می کنید، علل موفقیت دانش آموزان شیروان در المپیادهای علمی کشور را جویا شد
به گزارش اترک نیوز به نقل از پایگاه خبری تحلیلیشیروان، مرحله نخست المپیاد های علمی کشور همزمان با سراسر کشور در بهمن 93 برگزار شد و شهرستان شیروان با توجه به نسبت جمعیت دانش آموزی و پذیرفته شدن 139 نفر از دانش آموزان متوسطه در المپیاد های علمی رتبه نخست کشوری را حائز شد و بر همین اساس در مصاحبه ای کوتاه دلیل این موفقیت دانش آموزان شیروانی را از "خلیل چاره ساز" رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان شیروان جویا شدیم.
خلیل چاره ساز، ابتدا با تبریک روز معلم، هدف از برگزاری المپیادها را کشف استعداد ها، ایجاد دوستی و رقابت علمی میان دانش آموزان مطرح کرد و افزود : وجود المپیاد های علمی سبب می شود سطح توقع فرد و جامعه بالا رود و اهداف عالی تر را برنامه ریزی کرد که دسترسی به اهداف عالیه نیازمند به توانایی، پشتکار و شکوفایی استعداد دانش آموزان است ،یافتن افراد توانا وتوجه به رشد و پرورش دانش آموزان نمونه عامل مهمی برای شناسایی و پرورش نخبگان در جامعه می شود.
وی با بیان اینکه در سال 94-93 استقبال خوبی از المپیاد ها علمی صورت گرفت نتیجه خوبی نیز حاصل شد که نشان از تلاشهای مدیران و همکاران در این سازمان آموزش و پرورش است با برنامه ریزی و مدیریت خوب از تمامی ظرفیت ها برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورشی استفاده می کنند.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان شیروان دلایل موفقیت دانش آموزان شیروان را در چهار فاکتور اساسی عنوان کرد و خانواده را مهمترین عامل جهت پیشرفت و موفقیت دانش آموزان دانست و افزود: خانواده ها می توانند با تاثیرات خود بر دانش آموز و شرکت فرزندان در کلاسهای تقویتی موجب پیشرفت دانش آموز خود شوند.
دومین عامل موفقیت، انگیزه و علاقه خود دانش آموز عنوان کرد و گفت: اگر نتوانیم در دانش آموز انگیزه قوی ایجاد کنیم بهترین اساتید هم توانایی آموزش آنها را ندارند.
چاره ساز گفت: تعامل چهره به چهره مدیران با دانش آموزان نیز باعث انگیزه وافر در دانش آموز می گردد و مدیران توانمند در اداره مدارس توانسته اند انگیزه بسیار خوبی در دانش آموزان ایجاد کنند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان شیروان در ادامه همکاران فرهنگی و دبیران را یکی دیگر از مهمترین عوامل موفقیت دانش آموزان این شهرستان دانست و افزود این امر مرهون تلاشهای بی دریغ معلمین از پایه اول دبستان شروع شده و در مقطع متوسته این نهال رشد و نمو یافته نمایان می شود.
چاره ساز گفت: شیروان با تفاوت زیادی نسبت به تمام قبولی های کشور در رتبه نخست قرار گرفته به عنوان مثال تهران در حدود 327000 نفر 4491 نفر قبولی، 37/1 درصد ولی شیروان با 7600 نفر و قبولی 139 نفر 83/1 درصد قبولی، این در حالی است که اگر تهران 1300 نفر بیشتر از آمار فوق قبولی می داد به نسبت دانش آموز از نظر درصد با شیروان برابر می شده است.
خلیل چاره ساز در پایان گفت: مدرسه بستر تحصیلی دانش آموزان است. برای همین قبل از هر کاری باید بستر مناسب برای المپیاد در مدارس ایجاد شود و باید تک تک مسئولین مدرسه از مدیر و معلم گرفته تا مستخدمین از ارزش و جایگاه و شرایط المپیاد آگاه باشند تا با همکاری یکدیگر در گرفتن نتیجه موثر باشند. ممکن است رفتار معلمان و کادر مدرسه به دانش آموزان المپیادی ضربه های روحی و اجتماعی بزند. مدرسه باید با همکاری با المپیادی ها، آن ها را برای رسیدن به هدف خود همراهی کنند.
المپیاد های علمی کشور در هفت رشته علمی ادبیات ،ریاضی ،زیست شناسی ،شیمی ،فیزیک ،کامپیوتر و نجوم اختر در مرکز استان برگزار شد و موفقیت 139 دانش آموز شیروانی برگ زرینی بر افتخارات علمی این شهرستان افزود.
در زیر آمار مقایسه ای المپیاد 93-94 در استان خراسان شمالی و کشور را مشاهده می کنیم:
انتهای پیام/ ق