چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۳۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ - ساعت ۱۲:۳۲
مصاحبه خواندنی اترک نیوز با تولید کننده ماهیان زینتی و آکواریومی؛

از علاقه مندی شخصی تا اشتغال زایی ملی

فقط علاقه بود که بنده را به پرورش و تکثیرماهیان زینتی کشاند و البته در این زمینه مطالعات بسیاری داشتم و بر همین اساس یک واحد تکثیر را راه اندازی کردم و البته باید خاطر نشان کنم که بنده شرایط را در خراسان شمالی مناسب دیدم و این فعالیت را آغاز کردم و خوشبختانه از این فعالیت نیز راضی هستم.
از علاقه مندی شخصی تا اشتغال زایی ملی,
شاید سال ها قبل تکثیر ماهیان زینتی موضوع چندان مهمی نبود. عده ای خاص و بسیار محدود در ایران به خاطر علاقه مندی شخصی در خانه های خود به نگهداری و تکثیر این ماهیان می پرداختند.
اما اخیرا بازار ماهیان زینتی در کشور رونق گرفته و مشاغل مختلفی را با خود درگیر کرده است و دیگر آکواریوم داری مهجور نیست! و گردش مالی بزرگی در این میان  بوجود آمده است.
البته نکته جالب توجه این است که این بازار برای دکوراسیون ساختمان ها و دفاتر، سبکی نو از طراحی را ایجاد کرده است.
در همین راستا، یکی از فعالان تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استان طی مصاحبه ای با خبرنگار اترک نیوز به تشریح دلایل انتخاب چنین فعالیتی در استان و بازار عرضه و تقاضای ماهیان زینتی در کشور پرداخته است که در این مصاحبه خواهید خواند.
 
خود را معرفی کنید و عنوان کنید این واحد تولیدی را از چه سالی راه اندازی کردید؟
امیر خشنودیان هستم، رشته تحصیلی ام عمران بوده و به دلیل علاقه ام به ماهیان حدود 15 سال است که به نگهداری و پرورش ماهیان زینتی مشغول هستم اما در زمینه تکثیر این ماهیان، حدود چهار است که این واحد تولیدی را راه اندازی کرده ام.
 
دلیل انتخاب فعالیت در زمینه تکثیر این ماهیان چه بود؟
فقط علاقه بود که بنده را به این فضا کشاند و البته در این زمینه مطالعات بسیاری داشتم و بر همین اساس این واحد تکثیر را راه اندازی کردم.
 
چه نوع ماهیانی در این واحد پرورش داده می شوند؟
در این واحد 30 گونه ماهی زیتنی پرورش می دهیم که از خانواده زنده زا هستند که از جمله این گونه ها گلد فیش ها، کوی، اسکار و فلاور هستند.
 
ظرفیت تولیدی این واحد چه میزان است؟
سالانه 500 هزار قطعه انواع ماهی زینتی تولید می کنم.
 
 
بازار فروش شما کدام مناطق هستند؟
در حال حاضر بازار خراسان شمالی و خراسان رضوی، جنوبی، مازندران و گلستان را تحت پوشش داریم.
 
مشتریان شما اغلب چه گروه هایی هستند؟
مشتریان متقاضی ما اغلب در همین صنف هستند و در کار ماهیان زینتی و آکواریومی فعالیت دارند.
همچنین ما ماهیان تولیدی خود را به توزیع کنندگان ماهیان زینتی می فروشیم و این توزیع کنندگان اغلب در شهرستان ها، کل فروشی می کنند و آنها از ما ماهی می خرند و به فروش می رسانند.
البته باید بگویم که اشخاصی که روحیه لطیفی دارند بیشتر به خرید و نگهداری ماهیان زینتی علاقمند هستند.
 
 
 دلیل انتخاب خراسان شمالی برای آغاز چنین فعالیت را چگونه دیدیند؟
من متولد این استان نیستم و اهل استان مازندران هستم و چون در این استان دانشجو بودم و متوجه شدم که منطقه خراسان شمالی آب و هوای خشکی دارد و مردم این استان به نگهداری ماهیان آکواریومی علاقه دارند، بنابراین بنده شرایط را در این استان مناسب دیدم و این فعالیت را آغاز کردم و خوشبختانه از این فعالیت راضی هستم.
 
چه تعداد فرصت اشتغال در این واحد فراهم شده است؟
پنج نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و حدود 30 نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این زمینه مشغول به  کار هستند.
 
در چه زمانی بیشترین توزیع ماهی به بازار تقاضا را انجام می دهید؟
خدا را شکر، بازار این ماهیان به طور معمول همیشه خوب است اما در فصل زمستان به ویژه اسفندماه تقاضای خرید ماهیان زینتی بیشتر می شود.
 
بیشترین نوع تقاضا برای کدام ماهیان است؟
با توجه به نیاز بازار، ماهی را برای تکثیر و تولید انتخاب می کنیم و در برخی از مواقع که گونه ای از ماهیان دیگر متقاضی نداشته باشند در این صورت تکثیر ماهی جدیدتری را جایگزین آن می کنیم.
 
 
در اسفندماه چه نوع ماهیان خواهان بیشتری دارند؟
معمولا خانواده گلد فیش ها و مالاوی ها
 
آیا این فعالیت شما بازار اقابتی نیز دارد؟ توجیه اقتصادی آن چگونه است؟
توجیه اقتصادی آن بالا است و سود دهی بالایی دارد و دلیل آن نیز به این خاطر است که تکثیر ماهی سخت است و نیاز به تجربه بالایی دارد بنابراین تعداد کمی از افراد در این زمینه فعالیت می کنند.
همچنین باید بگویم که از کشور ترکمنستان و افغانستان نیز متقاضی خرید ماهی وجود دارد.
همچنین باید یادآور شوم که 70 درصد از ماهیان زینتی موجود در بازار ایران وارداتی هستند بنابراین وقتی چنین بازاری در ایران وجود دارد چرا اینکار را انجام ندهیم.
 
 
آیا این واحد تولیدی شما مجوز توسعه ای نیز دارد؟
بله، بنده مجوز توسعه این واحد را نیز اخذ کرده ام، حتی تنها واحد تولیدی در این استان هستم که پروانه بهداشتی دارم.
 
آیا شما برای فعالیت در این زمینه با مشکل روبرو بوده اید؟ در این زمینه نیز عنوان کنید که با چه مشکلاتی روبرو شدید؟
در سال گذشته در صدد بودم که یک واحد جدیدی را احداث کنم و حتی مجوزه های آن را نیز اخذ و زمین را خریداری کردم که اگر این واحد تولیدی احداث می شد جزء بزرگترین واحدهای تولیدی تکثیر ماهیان زینتی در کشور می بودیم.
 
نتیجه چه شد؟
به دلیل اختلاف میان شهرداری و بخشداری که هر یک می گفتند صدور پروانه باید از نهاد ما باشد بنابراین ما ماندیم روی هوا و راه اندازی این واحد جدید بلاتکلیف ماند.
البته باید خاطر نشان کنم که پروانه فعالیت از سوی سازمان جهاد کشاورزی صادر می شود اما وقتی بخواهیم مکان تولیدی را بسازیم اگر در منطقه شهری باشد باید پروانه ساخت را از شهرداری بگیریم و اگر در منطقه روستایی واقع باشد باید از بخشداری اخذ کنیم و حالا ما در این میان مانده بودیم، نمی دانستیم که این مکان کنونی که در جنب کارگاه تیرسازی شهر بجنورد است، در بخش شهری واقع است یا روستایی و همین بلاتکلیفی و اختلاف میان شهرداری و بخشداری با یکدیگر موجب شد تا همچنان بلا تکلیف بمانیم.
نکته جالب توجه این است که مسئولان در جلسات عنوان می کنند که حتما حمایت خواهیم کرد اما وقتی اخذ مجوزها را پیگیری می کنیم دیگر هیچ حمایتی و کمکی در کار نیست.
 
 
 
اگر اختلاف میان شهرداری بجنورد با بخشداری حل شود، شما این برنامه ریزی جدید خود را دنبال خواهید کرد؟
حتما به دنبال انجام برنامه ریزی جدید خود خواهم بود.
البته مسئولان استان باید بدانند که اگر بنده در زادگاهم که استان مازندران است، این فعالیت را دنبال می کردم که در انجا آب و هوای بهتری وجود دارد و زمستان سردتری نیز ندارد همچنین به استان تهران نزدیک تر است حتما بازار بهتری برای فروش ماهیان تکثیری ام برایم فراهم می شد اما حالا که درصدد هستم این فعالیت را در این منطقه توسعه دهم حال انتظار دارم که مسئولان پای کار باشند و از ما حمایت کنند.
 
با توجه به اینکه گفتید که اینکار سخت است، افراد علاقمند دیگر برای ورود به این عرصه باید چه راهی را در پیش بگیرند؟
با کسب تجربه نیز می شود این فعالیت را آغاز کرد اما در حال حاضر تکثیر ماهیان زینتی در قالب رشته دانشگاهی در دانشگاه تدریس می شود اما اگر افرادی بخواهند تجربه و مهارت اینکار را بدست آورند ما کمک می کنیم و در حال حاضر نیز به تعدادی از مددجویان کمیته امداد در حال آموزش هستیم.
انتهای پیام/ قهرمانی
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1393/12/23
0
9
احسن به همت والای شما جناب اقای امیر خوشرویان
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1393/12/23
0
18
در خراسان شمالی متاسفانه خیلی ها حسودی میکنند ودر پیشرفت امور افراد کار افرین وزحمتکشی مانند اقای خشرویان ایجاد مشکل میکنند.
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1393/12/24
0
17
این همه عکس ماهی های زیبا داریم اترک جان دو سه تا عکس با کلاس در شان سایت خوب اترک نیوز بگذارید.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک